Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg 5 EL tester og da jeg hadde mens siste dagen sist så regnet jeg 14 dager og tok en test 13. dagen med 1 sterk og en som jeg sååå vidt kunne skimte. 14 dagen tok jeg en til og det lyste det 2 tydlige streker. Da hoppet vi i senga 13. 14. og 15. dagen:)

Har jeg gjordt det riktig?? Tror jeg har eggløsning fortsatt for magen min føles skikklig oppblåst og lei.Har aldri tenkt på EL og slik regning ..Ble det bare sist helt tilfeldig.Men fikk MA:( Åå, fælt og vente til mens..Kommer kommer ikke...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8528972-el-tester/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så vidt jeg kan bedømme har du gjort det helt riktig! :-) Ser ut som om du har truffet perfekt med timingen for testingen! Jeg har nok begynt å teste ALT for tidlig etter EL, for jeg tok den første testen på dag 9. Er nå på dag 13, og den er fremdeles DØNN negativ :-( Men ut fra din beskrivelse får jeg likevel et håp om at den plutselig skal bli positiv i morgen!

Når har du IKM? Lenge å vente til?

LYKKE TIL!!!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8528972-el-tester/#findComment-8529565
Del på andre sider

Mitzy- høres ut som du har fått bra timing nå ja! Lykke til!

Frøya!

Er i sammme situasjon som deg. Ble operert for EXU i januar (ble oppdaget da egglederen sprakk i 13.uke), og er på dag ni i syklusen.

Fikk el på dag 6 etter exu'en og mens da nå for 9 dager siden. Har testa et par dager allerede siden el kom så tidlig sist, men foreløpig ingen tegn på el.....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8528972-el-tester/#findComment-8529686
Del på andre sider

Heisann Knætta & Knøttet!

Det er så leit at du også har måttet gå igjennom en EXU... Det er helt pyton. Regner med at du også har en eggleder mindre. Jeg har visst fjernet den på høyre side, men fikk samtidig beskjed om at det ikke skulle redusere fruktbarheten med mer enn 20-30 %, så det trenger ikke ha så mye å si. Jeg håper bare at alt er Ok med den som er igjen... Det kommer til å bli nervepirrende å bli gravide igjen... Jeg håper det klaffer raskt for oss begge!!! (Jeg ble operert 26.jan. og fikk TR på dagen 4 uker etter.) Fant ikke EL etter operasjonen, så dette er egentlig 1.pp. tror jeg ved nærmere ettertanke...

Når har du IKM? Hadde vært kjekt om vi kunne holdt hverandre litt oppdaterte, det er jo ikke så mange andre som har hatt exu her inne, og så prøver igjen nå så vidt meg bekjent :-)

Vi får satse på positiv EL-test med det første!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8528972-el-tester/#findComment-8529811
Del på andre sider

Ja, jeg fikk litt hetta da jeg for moroskyld tok testen 14. dagen selv om det er da man oftest skal ha EL. så lenge det ikke så sånn ut dagen før. Skrev bare meld. til samboer, Du må snu og komme tilbake det er to streker,hehe. Han hadde akkkurat dratt til jobb.

Jeg har IKM. 19. Mars? Er skikklig dårlig på sånt jeg...Da er det hvertfall 14. dager siden eggløsning og 28 dager siden siste dag i forrige mens:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8528972-el-tester/#findComment-8530058
Del på andre sider

Jøss så rart! Jeg ble operert samme dag som deg!

Huff ja ikke no koselig opplevelse. Egglederen sprakk (trolig et par dager før jeg ble dårlig og hasteinnlagt/akuttoperert), og jeg blødde ut i buken. Holdt på å stryke med av blodtapet .... Men det gikk bra, og har som du, bare en eggleder nå.

Han gyn.spes mente at fruktbarheten ikke blir redusert så mye som 20-30% heller, da den egglederen som er igjen overtar alt "ansvar", så vi får håpe på det! =0)

Hadde veldig regelmessige sykluser før (nøyaktig 28 dager hver eneste gang), og venter nå på el som forhåpentligvis kommer i løpet av de neste par-tre dagene. Da vil jo IKM være 2 uker etter, ca 23.-24.mars. Men alt avhenger jo av el da........og forrige syklus var på 21 dager så....

Håper virkelig at vi blir gravide snart. Er grusomt å gå og håpe og vente, og spesielt etter å ha mista. Og dersom det skulle klaffe, blir det kjempeskummelt det også. Får heldigvis veldig tett oppfølging etter en EXU. Med ul allerede i uke 5-6.

Så siden jeg har risikosvangerskap får jeg ny ul i uke 12, 17/18 (ordinær), uke 24, uke 30 og uke 36...

Hadde vært koselig å slå følge fremover!

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8528972-el-tester/#findComment-8530118
Del på andre sider

Annonse

Det virker jo som om du har en veldig regelmessig syklus :-) Det har jeg også alltid hatt, og jeg har blitt veldig fort gravid to ganger! Det er jo et godt tegn får vi håpe!

Håper de to venteukene går veldig fort for deg! Lykke til Mitzy .-)

PS: Fikk du virkelig mannen din til å komme tilbake i senga igjen etter at han hadde dratt på jobb? Tøft! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8528972-el-tester/#findComment-8530130
Del på andre sider

Hehe, han var ikke vond og be. Han ønsker seg sånn og bli pappa. Han kan plutslig sitte og si: Jeg kommer til og bli verdens beste pappa,hehe!

Han jobber bare 15 min unna og er snekker så jobba gledelig en times tid overtid,hihi

Ja, håper de går fort. Ellers så får vi prøve igjen neste gang. Er forberedt på at det kan ta mnd.

Godt jeg har flere og vente med;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8528972-el-tester/#findComment-8530227
Del på andre sider

Glemte å fortelle at jeg var i uke 8 da EXUen ble oppdaga (blødninger og diffuse smerter i magen). Da jeg ble operert hadde egglederen begynt å sprekke, og jeg hadde noe blod i buken, men det var ikke så mye. EXU kan være skikkelig farlig... Uff, brukte du lang tid før du kom til hektene igjen etterpå når du mistet så mye blod?

Fikk du ingen symtomer før eggl. plutselig sprakk?

Kan jeg også spørre om det er pga. exuen du får oppfølging som "risikosvangerskap"? Da vil jeg også ha det... :-)

Du må bare la være å svare hvis jeg blir for nærgående, evt, sende meg en privat melding.

klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8528972-el-tester/#findComment-8530276
Del på andre sider

Annonse

jo hadde hatt smerter et par ganger rundt uke 6-7, men tenkte liksom ikke no på det da, og ikke blødde jeg heller. 3.januar begynte jeg å blø og var til ul og da konstaterte gyn at jeg hadde hatt en SA. Så derfor var jeg ikke klar over at jeg fortsatt var gravid.

Hadde ingen smerter i dagene før 26 januar, men plutselig den dagen fikk jeg sterke magesmerter og begynte å fryse og hakke tenner. Ble kjørt i ambulanse og rett på akutten. Hvor jeg etter en rask undersøkelse ble lagt i narkose og operert. Legen mente da som sagt at egglederen hadde sprukket et par dager før, men at kroppen hadde jobba med å kompensere for trykket i buken. Tilslutt hadde kroppen resignert og jeg fikk grusomme smerter i det buken ble fyllt opp med blod. Magen ble kjempestor og hard. 2 dager etter operasjonen hadde jeg en blodprosent på 49%.... Ble 100% sykemeldt i 2 uker, da jeg knapt klarte å komme meg på do uten å svime av den første tida, og 50% sykemeldt i 2 uker til etter det (blodprosent var enda lav 2 uker etter operasjonen, ca 67%).

I ettertid ser jeg at jeg kanskje burde ha skjønnt noe. Legen hadde ved ul 3 jan komentert at han ikke kunne finne spor av graviditet i livmora (og han burde da ha tenkt på exu!), men jeg hadde testa positivt på gravitest flere ganger og hadde symptomer, så han mente embryo hadde dødd tidligere (ma) og kroppen ikke støtt ut noe før nå. Men 2 uker etter dette hadde jeg fortsatt mye kynnere, raskere åndedrett og testet pos på gravitest. Dumme meg trodde det bare var hcg i kroppen som hang igjen......men nei, jeg var fortsatt gravid.

Synes forøvrig det er kjemperart at egglederen ikke sprakk tidligere, da jeg som sagt skulle vært i 13.uke den 26.jan...... Men så vet jeg ikke om fosteret var i live og hadde vokst frem til lederen sprakk heller da. Og det ønsker jeg heller ikke tenek så mye på.....Tenk om det var liv helt til uke 13 lissom...............

Når man har hatt exu har du krav på ul i uke 5-6 for å utelukke ny exu..(jeg fikk også beskjed om å ringe direkte til gyn på sykehuset med engang jeg oppdager en ny graviditet, og ikke gå gjennom fastlegen...)

Utover det tror jeg ikke det er noe spes oppfølging.

Jeg har risikosvangerskap da jeg med Knøttet måtte ha ks nesten 1 mnd før termin grunnet lite fostervann. I tillegg har vi arvelig hjertefeil i familien, noe som Knøttet også fikk påvist ved ul i uke 24 (men som han heldigvis vokste av seg før fødselen).

Hehe ble langt dette, men det er bare å spørre om du lurer på noe av dettte=0)

Enn du da, kom du deg fint etterpå, og fikk ikke du beskjed om no ekstra oppfølging ved en evt ny graviditet?

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8528972-el-tester/#findComment-8531674
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg synes at den første gyn. du var hos burde ha tenkt på exu! (Selv om det kan være vanskelig å oppdage). Rart at han ikke tok blodprøver av deg for å se om hcg sank eller steg.

Jeg fikk beskjed om at mitt foster var i vekst, og at det var derfor el.sprakk såpass tidlig (7+1) - men tror det er vanlig å merke exu rundt dette tidspunktet. Du har vært maks uheldig - må være fælt å først få beskjed om SA, og så plutselig havne på akutten.

Jeg ble 100% sykemeldt en uke etterpå.Kunne fått lenger, men jeg ville bare tilbake i jobb så fort som mulig. Var veldig depressivt å gå hjemme. Besvimte noe voldsomt etter operasjonen, men det tror jeg var mer av utmattelse enn av blodtap. Hadde visst et blodtrykk på 100/50, og det er vel ikke SÅÅÅ lavt vil jeg tro. Hadde iallefall fin blodprosent etterpå, men mye smerter i buken etter den luften de sprøyter inn. De var litt gjerrige med smertestillende der inne.

Nå 1 1/2 mnd. etterpå har jeg ingen fysiske plager etter lap.en. Bare litt plagsomt med det arret som er i navlen, hvor tråden de har sydd med enda ikke har løst seg opp. Jeg har altså vært klar LEENGE allerede fysisk for å bli gravid igjen. Håper bare eggstokkene mine mener det samme - sånn at det kan komme et egg snart :-)

Jeg har forresten alltid har regelmessige sykluser på 28 dager jeg også. Og jeg har også et barn fra før (snart 2 år). Mye likt vi to :-) Hadde jo vært ekstra kjekt hvis vi kunne fulgt hverandre over i 1.tri. også.

Nå begynner LOST på tv norge. (Jeg er tv-slave :-)

Håper vi snakkes igjen her inne! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8528972-el-tester/#findComment-8532062
Del på andre sider

Ja har vært litt bitter på legen som ikke tenkte på exu, og han er gyn.spes!!!!

Fikk heldigvis MYE smertestillende de dagene jeg var på sykehuset, og fikk paralgin forte på resept. Arrene har grodd fint hos meg, de sydde ikke, bare stripsa. Men har også ubehag i navlearret. Er hardt og vondt der til tider....og så hadde jeg mye sviing i magen de første 3-4 ukene. Bukhinna var nok kjempeirritert etter operasjonen...men det psykiske var vel det som var verst da....

Hehe ja vi prøvde litt sånn halvhjerta ved den første el jeg hadde, vi (var superfruktbar i følge elslimet), men var nok en dag for seint ute. Sikkert greit det, siden legen sa vi ikke måtte ha ubeskytta sex de første 2 mnd.....

Ja er mange likeheter mellom oss ser jeg! Tror vi må passe på å komme oss over på 1.tri sammen! =0) OM LITT OVER 2 UKER!!!!!!!

...lov å håpe!!! =0)

Vi får fortsette og teste etter el, og oppdatere hverandre!

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8528972-el-tester/#findComment-8532267
Del på andre sider

Jeg forstår godt at du har vært bitter på den spesialisten. Det hadde nok jeg også vært! Men det hjelper bare så lite... Selv om det ikke var direkte smertefritt fysisk å oppleve exu. så har det psykiske vært den største belastningen. det er jeg helt enig i. Er livredd for at det skal skje igjen med den egglederen jeg har igjen, selv om sjansen er ganske liten for det da. Har liksom ikke lyst å gamble med den ene... Skal iallefall ha tidlig UL. Fikk beskjed om å kontakte fastlegen min (har UL) når jeg ble gravid igjen. Da skulle jeg få kunne inn til UL i uke 6. Da tror jeg ganske sikkert de kan se om embryoet ligger på riktig sted. Men de to ukene før kommer til å bli vemmelige. Glede og redsel på en gang. garantert. Regner med at så fort de har konstatert at ny graviditet sitter i livmor, så vil jeg bli regnet som "vanlig gravid" igjen. Det kommer faktisk til å bli en lettelse tror jeg. Jeg hadde normalt svangerskap første gang, og ante fred og ingen fare denne gangen også... :-) Det er rart hvor stort inntrykk det faktisk har gjort på meg alt dette, og hvor opphengt jeg er i tanken på å bli gravid igjen... De sier jo at hvis en stresser, så blir en iallefall ikke gravid. ikke vet jeg. Den som venter lenge nok får vel se.

Jeg skal se etter deg her inne, så får vi satse på snarlig befruktning :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8528972-el-tester/#findComment-8533243
Del på andre sider

Ja blir liksom helt opphengt i å bli gravid igjen...og så igjen grue seg for om spira sitter på riktig plass.... Slitsomt det der. De første ukene var bligravidtankene altoppslukende, men nå går det heldigvis litt lettere. Men må innrømme jeg stadig teller ukene for hvor langt på vei jeg skulle vært nå....

Bra du også får tidlig ul. Skulle bare mangle, for skulle det skje igjen, så er man plutselig steril.. Ikke no koselig tanke!

Nei, vi får brette opp arma og tenke positivt nå! =0) Blir vår tur snart ja!

(forøvrig tror jeg ikke litt stress ifb med planlegging av graviditet har så veldig mye å si på fruktbarheten. Er mere redd fort hverdagsstresset, sånn sett....)

Snarlig befruktning ja!

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8528972-el-tester/#findComment-8540676
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...