Gå til innhold

Lysbehandling av eksem

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet at lysrørene/lysboksene de har på sykehus/helsesenter er spesielle og jeg vet ikke om man får kjøpt slike til hjemmebruk. Strålene er skilt fra hverandre slik at man bare får de strålene på kroppen som er effektiv mot eksemhud. UVA og UVB Waldmann brukes til atopisk eksem.

Vi har veldig god erfaring med lysbehandling på sykehus. Vi bor 10 minutter unna sykehus, så det har ikke vært noe problem. Vet man kan bli lagt inn på sykehotellet på sykehuset for å gå til lysbehandling, da blir man sykemeldt, slik at man bare får konsentrert seg om hudbehandling.

Takk for svar !

Noen som har brukt dermalight80 ? En håndholdt sol som brukes av dem med psoriasis i hodebunnen. Det er kam på, men den kan taes av, tenkte den var kjekk til å behandle eksem på hendene. Den har UVB ståler, UVA stråler er den du blir brun av.

De som har vært på sykehus å solet eksem : Hvor lenge måtte dere sole hver gang? Over hvor lang tid ?

Vi har mulighet for solbehandling hos en lokal hudlege. Min samboer som også er plaget med eksem, spes på denne årstiden, har benyttet seg av dette når han er ille med gode resultater. Behandlingen varier vel litt men for han har det kun vært snakk om soling i noen få minutter.

Jeg har ikke god erfaring med den lyskammen. Den gir for lite lys rett og slett. Lokalsol i lysboks er bedre :)

En lysbehandling tar fra 2-4 uker. Man starter lysbehandlingen på lav styrke så øker man etterhvert. På maks tid tar det ca 10 minutter, men det kommer litt ann på hvor ny lysboksen er og hvor høy dose legen mener man skal ha. Uva lys tar lengst tid, uvb tar veldig kort tid siden det er sterke stråler.

Annonse

Takk for svar ! Trengte du sol til hele kroppen? Vår datter trenger stort sett på hendene, det var derfor jeg tenkte på en liten sol. Kan man bruke både UVA og UVB, trodde man ble brun av UVA og ikke av UVB derfor er UVB best mot eksem ? Men dette kan jeg ikke ....

Har både fått sol på hele kroppen og tatt lokalsol. Uva og uvb brukes i kombinasjon mot eksem, begge er nyttige. De med atopisk eksem har god effekt av uva sammen med uvb, mens de me psoriasis ikke har særlig effekt av uva.

Når man bare trenger lys på hendene stikker man hendene inni en liten lysboks. Er jo unødvendig å utsette hele kroppen for lys om man bare har eksem på hender. Mener det bare er uvb lys i de små boksene. Men tror det er vanlig at små barn får lys på hele kroppen siden mange barn ikke klarer å sitte med hendene i ro i den lille boksen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...