Gå til innhold

Har dere noen tips for å unngå søskensjalusi?


Surremor nov 02 og mars 08

Anbefalte innlegg

Har en gutt som blir 5år når babyen kommer til verden. Litt redd for at han skal føle seg utenfor og at vi har mindre tid til han enn før. Han har gitt utrykk for lenge at han ikke vil dele mamma og pappa med noen andre, og er overhodet ikke interessert til å få søsken. Husker selv den følelsen da jeg skulle bli storesøster som liten. Vil at han skal føle seg like elsket og viktig for oss som før han fikk søsken. Jeg vil gjerne inkludere gutten min i mest mulig i den nye som skal komme, og at han skal glede seg til å bli storebror. Har dere noen tips til hvordan jeg kan forberede han mens jeg er gravid? Og når babyen kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

uff, husker selv da jeg fikk min lillesøster som 5åring, jeg synes det var grusomt og måtte dele vekk mammaen og pappaen min!!

Men å fikk jeg en liten lillebor da jeg var 9, og det var bare kjempestas!!! for da var jeg på en måte blitt så stor at jeg kunne leke mini-mamma, skifte og trillie tur ute i gaten.

 

Jeg synes du kan prøve og inkludere storebror jeg, f.eks la han kjenne på magen, vise hvor stor fosteret er fra tid til annen, la han få være med og ordne på barnerommet og kanskje få komme med forslag til navn??

Få han til og føle seg som en storebror!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipset, Princess;)

 

Gode råd jeg skal prøve. Vil gjerne ha storebror inkludert og være stolt av å bli storebror. Han elsker å hjelpe til med ting hjemme, så hjelpe til med å ordne barnerommet kommer han til å syns er kjempe stas :)

 

De kan også komme til å dele bursdag, noe jeg ikke håper på. Har termin dagen før bursdagen hans. Håper jo på at de kan få hver sin dag å ha bursdag på uten å måtte dele den dagen med hverandre.

Storebror er fortsatt en liten kosegutt som liker å sitte på fanget og koser oss med eventyr, historier eller et tv program med noe barnetv. Kommer til å fortsette med det også etter babyen er født å ha en egen liten kosestund med storebror etter babyen blir lagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be venner og familie til å være flink å fokusere på storebroren, og hvor heldig babyen er som får han som storebror. Kanskje noen også kjøper en gave til storebroren ikke bare babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med og kanskje la han få være med og kjøpe en bamse eller noe lignende. De små blir som oftest veldig stolte av og være så "store" at de kan få være med på og bestemme og velge slike ting.

Har du fortalt han om den lille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips jeg skal prøve:) Takk skal dere ha.

 

Har ikke fortalt han det ennå, han kan ikke helt holde på hemmeligheter ennå. He he. Vi har ikke fortalt det til så mange ennå, litt redd for å miste siden jeg har mistet en gang før. Tenkte å vente noen uker til.

Spurte han om han hadde lyst til å bli storebror like før jeg ble gravid, men det hadde han ikke lyst til. Han sa til meg at babyer bare gråter de jo og så bæsjer de hele tiden. Ikke kan de snakke eller leke med han heller. Og så ville han ha mamma og pappa for seg selv. Måtte smile litt da, han var så søt da han funderte over det. Hadde besøk av ei venninne med baby da han kommenterte det. Han er også veldig kosegutt så jeg er litt bekymret for søskensjalusi. Har vært dagmamma en gang også, og han ble litt sjalu da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...