Gå til innhold

I mitt tilfelle var det ikke bekkenløsning:)

Anbefalte innlegg

Var hos legen for et par dager siden da jeg har hatt vondt i bekkenet en ukes tid. Hadde skikkelig vondt i halebeinet og det strålte ned mot rumpa (fikk nesten ikke sove om natten). Legen mente det var muskulært og at det var tilfeldig at jeg fikk det nå som jeg var gravid. Nå begynner smertene å avta og jeg føler meg mye bedre. Ville bare dele dette med de som lurer, det trenger altså ikke å være bekkenløsning fordi om du har vondt i bekkenet. Ønsker dere alle lykke til og håper dere som sliter får hjelp med plagene slik at dere kan få et fint svangerskap.

Fortsetter under...

Hos meg er det også veldig muskulært.Men jeg er hos fysio 1 gang i uken alikevel og får massasje av rompe og lår. Hvis jeg ikke får vært hos henne så har jeg like vondt igjen.

Hun sa til meg at det kan være hormoner som gjør at det knyter seg helt i bekkenområdet.

Jeg får helt super hjelp til å forebygge og har ikke blitt mye verre i dette svangerskapet, selv om jeg merker nå at ting blir tyngre.

Hmm.. For meg hørtes dette litt merkelig ut.. Alle gravide får jo bekkenløsning under et svangerskap: Livmoren er festet med ligamenter og muskler i bekkenet som strekker seg når livmoren blir større, og dette fører naturlig til bevegelse i bekkenet. I tillegg gjør hormoner at visse muskler blir slappere. Bekkenet gjøres klart til at et barn skal komme ut.

Dersom man får smerter av dette kalles dette på folkemunne bekkenløsning, men teoretisk heter dette symptomgivende bekkenløsning eller bekkenløsningssmerter.

Dersom man har symptomgivende bekkenløsning med gangvansker får man behandling dekket av trygden (og ved behov også 6 mnd etter fødsel).

Synes det er rart at legen avfeier smertene dine og kaller det "muskulært"... Men hvis du er bedre er det jo ingeting som er bedre enn det! Dersom smertene skulle oppstå igjen vil jeg råde deg til å oppsøke en manuell terapeut (fysioterapeut med 2 års videreutdanning i manuell terapi), da trenger du ikke henvisning fra lege.

Hos meg begynte også smertene som stråling fra halebeinet og isjassmerter. Og nå kan jeg nesten ikke gå... Ta smertene dine på alvor før det evt. blir verre!

Er klar over at alle gravide får bekkenløsning, men det er vel litt tidlig for meg enda da jeg bare er 12 uker på vei og førstegangs gravid. Kommer til å ta kontakt med manuellterapauten min igjen hvis smertene kommer tilbake. Håper du er en av de som blir bra når babyen kommer ut da. Så får vi virkelig håpe at de snart finner ut av denne "bekkenløsningsgåten" og hvorfor så mange får disse plagene.

Min terapeut sa at jeg hadde mye slitne og ømme muskler i bekkenområdet som jobbet ekstra hardt som kompensasjon for å støtte opp pga bekkeløsningen.

Ganske sammensatt denne problemstillingen her.

PS.

Plagene mine begynte i uke 8, og er førstegangs.

Har hørt at noen kan ha "Bekkenløsingsplager" i forbindelse med perioden hvor livmor vokser/flytter opp fra bekkenet.. Husker ikke når dette skjer, men man kan altså oppleve det man tror er bekkenløsning, også går det plutselig over når "ting" får stabilisert seg igjen....

Annonse

Hei jenter!

Alle graviditeter innebærer forandringer i bekkenet, MEN det betyr ikke at alle får store plager av det! Problemet er at alle smerter rundt bekkenet går under begrepet bekkenløsning hos de fleste leger. Ofte kan man bli mye bedre av manuell behandling. Dette avhenger selvsagt av årsaken til smertene. Dvs at det i noen tilfeller kan være så enkelt som muskelspenninger og låsninger. Jeg jobber selv som terapeut og har hatt mange feildiagnoserte jenter på benken min! Ekte bekkenløsning gir oftest smerter framme ved skambenet.

• 3 uker senere...

Opplevde akkurat det samme. Hadde for noen uker siden smerter med stråling ned i høyre ben, og problemer med å bøye meg. Det kom forholdsvik snikende fra uke 13-14, og slo til i uke 16 for så å vare et par uker. Jeg tok det som tegn på bekkenløsning og unngikk derfor provokasjon. Smertene har forsvunnet helt, og nå kan jeg godt å lange turer uten antydning til smerte. Har snakket med et par leger, og konkludert med at isjiasnerven var kommet i klem, hvilket ikke er uvanlig i løpet av et svangerskap. Men jeg gleder meg over at det var midlertidig, og ikke vedvarende smerter fra bekkenløsningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...