Gå til innhold

VÆR SÅ SNILL Å SVAR MEG HVIS NOEN HAR DET SAMME SOM MEG

Phiphi

Anbefalte innlegg

Hei:

etter UL i går har jeg bare grått og grått klarer ikke stoppe.

Jeg har altså eneggede tvillinger som deler morkake, og etter å ha lest en del på nettet skjønner jeg at det tydeligvis er store sjanser for at dette ikke går bra.

Er så livredd for ttts og alt annet som kan gå galt. Er det virkelig ingen andre her som har tvillinger som deler morkake? Mine deler også ytre fostersekk, men ikke indre.

Jeg klarer ikke nyte dette, bare griner. Har ikke troen på at dette går bra. Jeg ventet et friskt lite barn i hodet mitt og nå er det plutselig to med dårlig utsikt. Hadde de i det minste hatt en morkake hver..

Noen som vet en del om dette? Får ikke snakket med jordmor i dag. Føler meg fovirret og helt på jordet, klarer ikke tenke annet enn negativt.

Fortsetter under...

Hei.

Vi fikk eneggede tvillinggutter i oktober 2005, men vi fikk bare beholde den ene... Pga TTTS...

Det MÅ ikke gå galt, det er ikke alle engegge tvillinger som får denne sykdommen, prøv å ikke tenk negativt på det...:o)

Hvis det er noe du lurer på så bare spør, vil bare sende deg noen klemmer og si at det ikke trenger å ende dårlig!!

Klem fra

heisann!

jeg var også veldig redd i begynnelsen, men nå er jeg plutselig 26 uker, og alt har gått fint til nå!!

du må ikke tenke på alt du leser, det er jo snakk om i verste fall, og en ting du må lære deg når du går med to er å være optimistisk! ellers så blir man sprø hver gang det gjør vondt en plass.

jeg har forresten og eneggede med en morkake, men det kan jo være to morkaker som har vokst sammen. håper på det.

dersom de begynner å tære på hverandre så blir man operert, og sjansene forbedres veldig for at det skal gå bra alikevel.

alt er skummelt når man nettop har fått vite det, men etter en uke så hadde nervene mine roet seg, og jeg begynte å glede meg, så bare gi det noen dager så blir det nok bedre skal du se! :)

tvilling kos fra oss!!

hei

jeg har ikke eneggede tvillinger men toeggete så kjenner nok ikke samme frykten som deg, selv om jeg mange ganger har negative tanker om alt som KAN gå galt!Vil bare berolige deg med at det er sjelden at det går galt og jeg vet ikke om noen det har gått galt med foruten ett par tilfeller som har stått her inne.... !!!Nå når jeg er i uke 28 så deler mine tvillinger morkaka fordi den har vokst sammen. Det er ingen fare ved det så vidt jeg vet, på dette stadiet.

Det er mange her på BIM som er gravid med eneggede samt at du kan ta deg en tur innom på DIB på tvillingdebatten der. Der er det sikkert mange mammaer som kan berolige deg og svare deg på spørsmål du måtte ha!

Lykke til!!

Hei! Vet ikke om jeg kan trøste deg da jeg venter toeggete med 2 morkaker, men jeg kjenner til ei her jeg bor som fikk eneggete tvillinger som lå i samme fostersekk til og med. Og hadde en morkake. De ble født i uke 32, er nå 5 år og friske og raske som andre unger. Så lenge det er en morkake/eneggete blir du fulgt veldig nøye opp, og siden du allerede har vært på ul(uke 16?), kommer de til å følge deg nøye og utvikler de ttts kommer de til å se det tidlig og da har barna enda større sjanse for å overleve. Blir dette aktuelt, sender de deg først til st.olavs i trondheim som har eksperter på fosterutvikling, og deretter videre til Tyskland.

Og etter å ha snakket med 2 andre tvillingforeldre i bygda, må du tene på at det som stort sett er skrevet om tvillinger, har negativ undertone. Som hun ene sa, hun var ute og trillet tvillingene(har en på 3 fra før), og da kom folk bort å spurte; å, er det ikke slitsomt med 2?!. Hun har et eksemplarisk tvillingpar som har hatt rutine siden de kom fra sykehuset og sovet godt, i forhold til nummer 1 som hadde kolikk, så hun svarte bare at hun heller kunne tenkt seg mange tvillingpar forhold til mange barn som ola var i starten.

Lykke til, du skal vite at du er i de beste hender, Norge er et av de fremste landene når det gjelder forskning/overlevelse på små babyer:-)

Hei Kiddo fikk tvillinger.

Så utrolig trist at du mistet den ene, men jeg trodde man var dømt til å miste begge ved ttts så sånn sett er du heldig.

Jeg har tusen spørsmål, sånn som om du vet hvor ofte man blir rammet av ttts, og hva skjedde med deg når de fant ut at du hadde ttts. Er det fare for mor og barn, eller begge barn eller kun et barn hvis ttts oppstår?

Jeg markerte deg som venn :) slik at jeg kan spørre deg om ting. Håper det er greit

Annonse

Hei.

Jeg hadde bare en morkake når jeg gikk med mine gutter.Hadde også felles ytre fostersekk. Mine vokste ganske likt hele veien. Har også vætr frisk i hele svangerskapet.

Det går bra med de fleste. Er jo bedre for både deg og barna om du slapper av og tenker positivt.

Går nok bra..

Hei!

Slapp av:)

Jeg er snart 33 uker på vei, ventger eneggede tvillinger med felles morkake og ytre fostersekk, og alt har gått helt perfekt.

Du får god oppfølging, masse ultralyd, og HVIS man skulle oppdageTTTS kan det godt gå fint likevel - jeg kjenner 3 mødre som har kommet hjem fra Tyskland og født friske, fine barn.

Husk at det er kjempeviktig å være rolig, blid og harmonisk i svangerskapet også! Snakk med jordmor så snart du får sjansen, men prøv å slappe av så lenge. Det går stort sett helt fint!

Vær sjeleglad for at du går tvillinggravid i verdens rikeste land med dyktige leger, gratis kontroller, god hygiene etc etc (tenk hvor mange land og hvor mange årstall du ikke ville født i...!)

Opp med hodet! Det er et privilegium å vente tvillinger! :)

Lykke til!

hei igjen..håper ikke jeg sa noe som gjorde at du begynnte å tenke slik..i hvertfall...jeg har en morkake og mine to små er mest sansynlig enegget..det finner vi ikke ut før etter fødsel,dessverre...men noen ganger er det slik..de behandler meg som om jeg venter enegget da,siden det er mest risiko..men likevel..jeg var redd for dette jeg åsså..men har funnet ut,at det er ganske skjeldent dette skjer..det er jo noe her inne som har opplevd det og mange tilfeller har begge overlevd..=) så flott,legene er sååå flinke..

men du,ikke vær redd for dette..det er likevel bare bra du vet omting som KAN skje,men du skal ikke være redd..du får hyppige kontroller og ultralyder,så de finner det ut i goood tid..=) jeg er nå 28+5 og koser meg hver eneste dag..selvom det fins farer..det må du gjøre åsså..tror du fortsatt er litt i sjokk jeg..med tanke på at du venter 2..men du har åsså tydligvis vært på ultralyd,og da så de om dine to hadde ttts..og da hadde du jo visst dette nå..så slapp av..og kos deg til neste kontroll og etter den kontrollen,kos deg til neste,,osv..dette er sååå morro..=)

dette går sååå bra..=) lykke til..

Hei Phipi!

Jeg venter eneggede tvillingjenter. I folge jordmor deler de morkake, og har altsaa god sjans paa ttts.

Da jeg horte dette maatte jeg ogsaa graate litt, men jeg har klart aa holde tankene unna, og koser meg med svangerskapet. En svak bekymring gaar man nok rundt med hele tiden, men jeg tror det gjelder de fleste mammaer som venter barn. Er naa 22 uker, og faar ultralyd annen hver uke. Det har jeg hatt siden uke 20.

Det er veldig fint aa se babyene saa ofte, og fole at sykehuset tar saa godt vare paa meg. De bruker ca. 20 min hver gang for aa maale opp om babyene er like store. Masse jobb altsaa for aa skjekke om alt gaar bra.

Onsker deg masse lykke til, og prov aa kos deg med svangerskapet!! Hvor langt er du paa vei egentlig?

Klem Marit

Hei, så godt å høre at alt går bra med deg. Jeg er bare 17 uker, så jeg føler at hele krisetiden står foran meg.

De var helt friske og like store i uke 16,4 og jeg fikk da beskjed om UL hver 14 dag. Jeg vet ikke om ttts ville kommet allerede, eller om det kommer sånn plutselig, men virker som det rammer så mange. Det skal jo bare skje med 15% av de som deler morkake, skjønner ikke hvordan så mange kan ha opplevd det da. Er jo skjeldent i seg selv å få eneggede tvillinger..hehe.

Godt vi er flere i samme situasjon, vi må heie på hverandre! Venter jenter jeg også :) (mest sannsynlig hvertfall).

Er også bekymret for at de skal bli født så tidlig at de utvikler cp, men, men det er en annen sak. Håper bare vi alle slipper unna ttts. Virker som det bare er flaks/uflaks.

Annonse

Kjære kjære deg!

Ikke vær redd! Det går så bra så! Jeg er i dag 37+4, med eneggede tvillinger (det er i alle fall det jeg og legen tror at de er) de deler morkake og vi har ikke hatt noe tegn til tts. Våre gutter har felles ytre og indre forstersekk, med bare en liten hinne i mellom seg.

Det ser ut til at de ikke har tenkt på å komme ut helt enda... så ta det med ro, senk skuldrene og pust dypt!

Tenk positive tanker, si positive ord og det positive gror!

Lykke til!

Klem fra meg

Hei Elton!

Jeg er i uke25+6 og venter eneggede jenter.

Har vært på ul hver fjordende dag i to måneder nå pga mulig ttts(regner med at det er det syndromet som gjør at en tar til seg mer næring enn den andre).

Du skriver at mann blir sendt før uke 26 er det riktig?

opplever ar doktorer og jordmødre vet lite om denne spaltinga av morkaka de gjør i tyskland.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...