Korse76♥ Skrevet 6. mars 2007 #1 Skrevet 6. mars 2007 De lærer jo bare store bokstaver i 1.klasse og det virker som om mange i klassen til vesla kan å lese, mens hun sliter med å få lyder til å bli ord. Regner med at alt er normalt, men kjekt å vite hvor lang tid vi har på oss til å komme i mål :-)
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2007 #2 Skrevet 24. mars 2007 De fleste elvene lærer å lese i løpet av 1. trinn men noen få trenger litt lengre tid.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2007 #3 Skrevet 25. mars 2007 Kjempeviktig at vi foreldre sier hhh og ikke hå feks, det blir veldig vanskelig å lese feks HEST hvis vi sier hå-e-es-te Noen leser fra de er 3-4 år gamle og noen når de er 8 så det er så forskjellig
ungdomsmor Skrevet 10. april 2007 #4 Skrevet 10. april 2007 datteren min knak lesekoden rett etter jul i klasse
Bibi m/2 nå (",) Skrevet 18. april 2007 #5 Skrevet 18. april 2007 Datteren min var 5,5 år da hun kunne alfabetet....hun kan lese små ord eller setninger, så lenge det ikke har så masse sj-sh.kj- lyder (litt vanskelige lyder)....tipper hun lærer dette når hun begynner på skolen nå til høsten. Barnet må jo ha interessen, jo tidligere interesse, jo raskere lærer barna. De blir jo oppfordret til og kunne hvertfall skrive og lese sitt eget navn før de starter skolen...og i mange barnehager har de en slags førskole....der lærer de masse!! Ellers er det jo veldig inviduelt hva tid barn lærer å lese og skrive.
ana baroma Skrevet 5. juni 2007 #6 Skrevet 5. juni 2007 her har de lært både store og små bokstaver parallellt. Veldig greit, for da blir det ingen overraskelser når de små bokstavene plutselig duker opp, hehe. Alle i klassen har knekt lesekoden, men det er jo forskjellig fra år til år. Vær glad ofr at de begynner å lære bokstaver og lese i 1. klasse, og ikke venter til 2. klasse som de har gjort før!
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2007 #7 Skrevet 13. juni 2007 Tror det er veldig forskjellig fra barn til barn. Min eldstemann har alltid slitt en del på skolen, og var heller ikke engagn forventningsfull til å begynne å skolen i 1.klasse, selv om han da ikke visste hva skole ville innebære. Har slitt fælt med rettskrivning og lesing, og har nok noe lese- og skrivevansker, tror jeg. Har derfor vært mye til utredning med ham mm. uten at vi har blitt særlig klokere av dette. La meg legg til at han er svært oppegående og raskt i tankegangen, og har alltid vært best i matte og andre realfag. Men det er klart, når man sliter litt med lesing og rettskrivning, blir det fort tungt i fag han i utgangspunktet er god i, fordi mange fag er jo veldig teoretiske med at man må lese mye for å tillegne seg stoffet, samt skrive (oppgaver). Han går nå på ungdomsskolen. Ang. min yngste sønn, så er han helt motsatt type. Har helt fra han var 2 - 3 år interessert seg for alt fra tall til bokstaver og vært glad i å tegne m.m. Lærte seg alfabetet og store og små bokstaver i 3- 4 årsalderen, telle forlengs og baklengs enda tidligere. Nå er han 5,5 år og har såvidt begynt å klare å sette sammen bokstaver til ord. Ang. tall så lærte han seg enkle regnestykker som 2+2, 3+2, 5+5 ol da han såvidt hadde fylt 4 år, tror jeg. Og i løpet av 4 årsalderen lærte han seg substraksjon av enkle stykker. Nå i en alder av 5,5 år, har han også begynt å skjønne enkel multiplikasjon som 2x 3 m.m., samt klarer langt vanskeligere addisjonstykker nå enn tidligere.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2007 #8 Skrevet 23. august 2007 dette er veeeeeeeldig individuellt. Min datter er 4 år og både leser og skriver!!
blond Skrevet 23. august 2007 #9 Skrevet 23. august 2007 Er du lærer selv? Eller har gått inn for at yngstesønnen skal lære dette tidlig? Ble en blanding av sjokkert og imponert her...
Barn nr.4 Skrevet 31. januar 2008 #10 Skrevet 31. januar 2008 har tredjemann i første klasse nå. Han er født på slutten av året,så han er absolutt yngst i klassen . Selv om han i tillegg trenger ekstra trening av logoped,ofte flere som har det i 1.kl,så valgte vi at han skulle begynne på skolen det året han fylte 6 år. De lærer de store bokstavene, men i 1.kl skal de IKKE lære å lese. Men klart at noen lærer det. Og noen har behov for mer å strekke seg etter. Da kan de også få det.
Anonym bruker Skrevet 4. februar 2008 #11 Skrevet 4. februar 2008 Begge døtrene mine leste i 1.klasse eldste leste Harry Potter i andre, læreren hennes sa hun var flink nok, var kjempestolt Sønnen min leste ikke før i tredje så det er helt vanlig, alle sier han lærte å lese tidlig, og han gikk i tredje
W.E mor til to barn. Skrevet 17. oktober 2008 #12 Skrevet 17. oktober 2008 Er forskjelling når de lærer det.Gutten min går i 2 klasse leser som bare det. Men er ikke det beste faget han vet om så han leser ikker mer enn han må.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2009 #13 Skrevet 18. august 2009 Jeg har ingen fasit på når barna bør kunne lese. Men jeg har noen tips - Bokstips til alle 1-åringer: Thomas store bok om ord. Fremmer spåkutvikling og leseferdigheter. Fint å snakke om det som skjer på bildene. Selv etter å ha lest boka 117 ganger kan jeg finne nye sammenhenger mellom sidene og nye måter å lese boka på. Vi bruker også bildene for å synge kjente sanger (hest --> fola fola blakken osv.) - Lese mye for barna, og da historier som de liker godt. (Noen bøker for 3-4 åringer: Pulverheksa, Karsten og Petra, Gubben og katten, eventyr, Ludde, Kardemommeby). Lesetrening: lese tittelen på boka sammen - Synge - Puslespill er veldig bra for å lære både bokstaver og tall. Den minste min (snart 3 år) har på grunn av puslespill elsket tall siden han var 1 1/2 og kan alle bokstavene nå. Kan også les små ord som "på", navn i familien mm. Er også glad i å "lese" i bøker han kan utenatt og kjenner igjen mange ord da. - 5-åringen har blitt flinkere til å kjenne igjen ord, og er flinkerer til å gjette hvilke bokstav som mangler når vi løser barnekryssord (som også er et godt tips. Vi gjør det ikke så ofte, men 5-åringen liker det godt.) - lese på melkekartonger, skilt... mm - Kuleramme for å lære regning. Hele familien er glad i tall her, og barna lager små regnestykker for hverandre. 2-åringen må selvfølgelig få hjelp, men eldste som ble 5 i sommer lager små stykker til lillebror og løser selv de stykkene jeg lager til han. Lette stykker i alle regnearter og addisjon med tiere (eks 30 + 30). Med kuleramme er 2 x 2 like lett som 2 + 2. 8 delt på 2 er heller ikke noe problem) Har begynt med dette nå nylig, men det ser ut til å bli en suksess. Supert for å roe barna før leggetid. Vi tar med kuleramma i senga og løser 3 stykker hver. For de som sliter med lesing vil jeg tro at det viktigste er at de blir lest for, slik at de blir glad i bøker :-)
Lisapisa Skrevet 18. august 2009 #14 Skrevet 18. august 2009 De fleste barn lærer å lese i løpet av de tre første skoleårene, men det finnes jo alltid unntak Barnet skal helst ha knekt lesekoden innen de begynner i 4.klasse. Har ikke barnet klart dette, skal/burde det settes igang tiltak. Men det er jo veldig individuelt når barna lærer å lese, la de bruke den tiden de trenger Michael knakk lesekoden sommeren før han begynte i 2.klasse etter iherdig trening, han kunne jo ikke være noe dårligere enn bestevennen.. Så han var så stolt da han kom tilbake på skolen med lesekunnskaper i sekken
Anonym bruker Skrevet 1. november 2009 #15 Skrevet 1. november 2009 Virker som det er konkurranse her, hvem lærer ungene sine å lese først... Jeg håper ikke du som skriver at 4-åringen din kan multiplikasjonstykker presser han til dette, og skjønner at han har MASSE tid på å lære dette og at det ikke er noe vits i å stresse. Jeg er lærer for 2. klasse og det er stooor forskjell på barna. Noen av mine elever leser Roald Dahl, mens andre kun leser tre-lyds ord (SOL - SIL - OLE osv). Og alt er normalt. De som ikke har knekt koden enda hjelper vi litt ekstra nå, men det er først og fremst opp til foreldrene. Min 3-åring skal ihvertfall ikke presses til noenting, han vet det finnes bokstaver og kan sin egen, men det med lesingen stresser jeg ikke. Interessen er der, det ser jeg - og vi leser for han hver dag. Men å drive med multiplikasjon i den alderen er litt spesielt syns jeg. Det er så mye annet man kan gjøre med de!
SOL*SOL Skrevet 19. februar 2010 #16 Skrevet 19. februar 2010 Jeg håper virkelig at dere ikke stresser med dette. Jeg mener det er viktig at barnet får utvikle seg uten for mye stress. Jeg bor i USA, og jeg har en femåring i Kindergarten. Her skal det leses og reknes før året er omme. Nå jobber dem med 3+5=8, 2+3=5 osv. Alle i klassen kan nå lese og skrive, noen bedre enn andre selvfølgelig. Jeg synes ikke det er rett å stresse et barn så felt. Min 5 åring hater skolen, og ho har ikke begynnt 1 klasse enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå