Gå til innhold

Dere som går på progynova.. Har dere sett hva det står om det på felleskatalogen???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

det ble jeg og :(

men som samboer sa,les bak på paracet pakka,eller andre tabletter man tar uten og tenke på det ( da får man sjokk)

men må innrømme at jeg ble litt skremt av at progynova er såååå kreftfremkallede.. hufff

Kan da ikke skjønne at dette skal være bra???

Det står jo i tillegg at omman oppdager at man er gravid, må man slutte umiddelbart?!

Jeg har fått beskjed om å fortsette med progynova om jeg skulle bli gravid...

Synes hele greia er litt beymringsfullt jeg.. Ingen på Medicus har fortalt meg noe om Progynovaen, og om det som står på felleskatalogen stemmer, (Noe det selvfølgelig gjør) burde vi ikke være opplyst om det på forhånd?

-Er det virkelig vårt ansvar som pasienter, og lese oss frem til kunnskap om preparater? Og i tillegg bli skremt??

Annonse

Jeg forstår hva du mener,og jeg er enig.Vi skulle fått informasjon om dette,til meg sa de kun at det var for å få tykke slimhinner...Ikke noe annet.Jeg har fått beskjed om at jeg skal gå på de til jeg skal teste.

Men jeg tenker som så at de vet hva de gjør på,og jeg velger å stole på at det ikke er til mer skade enn nytte.Kanskje er jeg blåøyd,men jeg er villig til å ta sjansen...

Og mye av det med disse medisinene,tenker jeg gjelder for de som går fast på de,over mye lengre tid enn det som er aktuelt for oss.

Og om det er skadelig for et evt foster har jeg tenkt å ta opp med de når jeg skal på ul.

Tenk positivt:)Dette er for å hjelpe oss til å få et lite,vidunderlig nurk;o)Om du er veldig bekymret så kan du jo ta en telefon til de i morgen og bare høre hva de sier.

Progynova er et østrogenpreparat som først og fremst gies til kvinner i overgangsalderen for å hidre nedbryting av beinmasse; for å forebygge beinskjørhet.

I IVF-sammenheng er det til hjelp med østrogen og progesteronstøtte, men dette er noe som Felleskatalogen ikke omtaler

At langvarig østrogenbehandling kan gi økt sjanse for brystkreft, er kjent. I forbindelse med IVF bruker vi Progynova i en veldig kort periode, i motsetning til kontinuerlig behandling for overgangsplager.

I forhold til at det ikke bør taes ved graviditet, tror jeg ikke vi skal bekymre oss for dette! I vårt tilfelle er jo meningen at det skal HJELPE oss med graviditeten. Vi kan nok stole på at legene vet hva de holder på med, de ville jo aldri gitt oss noe som hindret en graviditet!

M.t.p brystkreft så har vi nok ingen garantier for at hormonbehandlingen ikke kan gjøre oss mer disponert. Det som er positivt er at vi kun tar østrogen i kun noen uker, forhåpentligvis noen måneder (hvis man blir gravid!). Hadde brystkreftfaren vært stor, hadde legene vært nødt til å informere oss om dette. Men alle medikamenter vil ha bivirkninger. Og medikamenter er vi avhengige av med dagens IVF-behandling.

Jeg har jobbet med brystkreft i flere år, og kan huske kun et tilfelle hvor pasienten hadde hatt prøverørsbehandling. Jeg tar selv Progynova (og progesteron) på 10. uken nå og føler det veldig betryggende!

Ikke bekymre deg for dette, det er så mye annet å bekymre seg for. Vi har ikke noe annet valg enn å stole på legene i denne prosessen. Og begynner man å gruble, kan man bli "smårar", det er en tøff prosess!!

Generelt er det jo bra å være kritisk! Og spør gjerne legen din neste gang, hvis du er bekymret.

Ønsker deg lykke, lykke til videre i prosessen!!

Har iallefall lest pakningsvedlegget og det er ille nok.

Kommer til å spørre om de kan ta innvendig ultralyd og celleprøve etter dette forsøket dersom vi ikke skulle være så heldige å få full klaff da.

Jeg har også fått beskjed om at jeg skal fortsette dersom jeg blir gravid, men det er ganske store doser jeg får, så jeg er også litt skeptisk.

Nå i rugeperioden tenker jeg at det ikke er over så lang tid, så da blir det ikke så ille.

jeg har og reagert på at man ikke skal ta progynova hvis man er gravid. Spurte etter dette sist jeg var i Tr.heim. Det gjalt ikke oss som var med i dette opplegget, fikk jeg som svar. Og det var ingenting å bekymre seg for.. Mere forklaring ga de meg ikke... Men det er jo helt ulogisk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...