Gå til innhold

Engangsstønad til mor (3+6 uker) i tillegg til at far tar ut vanlig permisjon?

Anbefalte innlegg

Er litt forvirret etter å ha vært på NAV. Er student og jobber litt utenom, men mannen min skal ha permisjonen utover de ukene mor må ha..

Fikk da beskjed om at jeg kunne velge fødselspenger (har opparbeidet grunnlag) ELLER engangsstønaden utbetalt i min del av perioden... Jeg har bare jobbet deltid, så 33 000,- er jo mye mer enn jeg vil få utbetalt om jeg velger lønn utbetalt for 9 uker på grunnlag av inntekt... Høres jo lukrativt ut å velge engangsstønaden da... på saksbehandleren virket det som det eneste "catchet" var at mannen min da mister de 6 ukene "obligatorisk pappaperm"...

Er litt usikker på om jeg kan stole på det han sa... heheh... noen som vet?

Fortsetter under...

Hvis du studerer på heltid har mannen din krav på permisjon. Min erfaring er at NAV-folkene ikke alltid har reglementet sitt helt klart for seg, så ikke gi deg på 1. forsøk. Sjekk også med lånekassen i forhold til studielån/stipend. Les alt som står på nav.no med lupe!!!

Det er ingen som sier at far ikke kan ta permisjon bare at i den gitte situasjonen hun spurte om mister de fedrekvoten. Han kan om har har opptjent rettigheter ta ut opp til 29 uker med 100% lønn eller 39 uker med 80% lønn.

Her er loven:

§ 14-14. Særlige regler der bare faren har opptjent rett til foreldrepenger

Hvis bare faren har opptjent rett til foreldrepenger, er stønadsperioden opptil 145 stønadsdager (29 uker) med full sats eller opptil 195 stønadsdager (39 uker) med redusert sats. Det er en forutsetning at vilkårene i § 14-13 er oppfylt under perioden og innenfor 205 stønadsdager (41 uker) eller 255 stønadsdager (51 uker) etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, se § 14-9 første og annet ledd. Farens stønadsperiode reduseres løpende når vilkårene i § 14-13 ikke er oppfylt.

Faren kan bare ta ut foreldrepenger når vilkårene i § 14-13 er oppfylt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...