Ravna Skrevet 6. mars 2007 #1 Skrevet 6. mars 2007 Har lyst til å skaffe meg en varmepistol og litt forskjellig embossingpulver. Har bare sett det i scrapbook-bøker, men det ser veldig fint ut. Er det noen her som har prøvd? Er det vanskelig? Og ikke minst: Hva koster egentlig en varmepistol? Har virkelig ikke peiling, for min del kan det være alt fra prisen på en limpistol til en quickutz-tang...
dr@gen Skrevet 6. mars 2007 #2 Skrevet 6. mars 2007 En varmepistol koster rundt 300,-. Det er ikke vanskelig i det hele tatt, og resultatet blir bra. Bruker det mest til kortlaging jeg da. Og spesielt til julekortene.
Ravna Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 6. mars 2007 Takk for svar! Får jeg kjøpt varmepistol i hobbybutikker? Panduro, f eks?
Trollet73 Skrevet 6. mars 2007 #5 Skrevet 6. mars 2007 Overhodet ikke vanskelig. Men det blir veldig varmt da. Jeg har en fra Clas Ohlson. Funker veldig bra.
Økologisk_knekkebrød Skrevet 7. mars 2007 #6 Skrevet 7. mars 2007 Jeg kjøpte billig varmluftspistol hos Clas Ohlson. Den funker helt supert og er mye billigere enn de variantene man kjøper i scrappebutikker. Tror ikke de har akkurat den jeg kjøpte lenger, men tror feks denne skal være like bra: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=386503
Rasko Skrevet 7. mars 2007 #8 Skrevet 7. mars 2007 Man kan greie seg fint uten varmepistol. Jeg drev med embossing i to år før jeg kjøpte varmepistolen. Jeg pleide å holde papiret med en pølseklype (for ikke å brenne meg) et stykke over en varm plate på komfyren til embossingpulveret smeltet. Resultatet ble det samme som med varmepistol.
Ravna Skrevet 7. mars 2007 Forfatter #9 Skrevet 7. mars 2007 Over komfyren? Det skal jeg sannelig prøve, for jeg får nok ikke kommet meg på C.O. sånn helt med det samme.
Rasko Skrevet 7. mars 2007 #10 Skrevet 7. mars 2007 Ja, prøv det, det er veldig enkelt. Pass på at den siden av papiret som embossingpulveret er på, er opp (så det ikke drysser ned på platen).
Trollet73 Skrevet 7. mars 2007 #12 Skrevet 7. mars 2007 Det blir ikke like bra Papiret blir gjerne brent på undersiden, og det kan krølle seg. Grunnen er at du må holde mye lenger tid over komfyren enn med varmepistolen. Jeg gjorde det også slik i starten, men du verden for en forskjell når jeg endelig fikk varmepistol. Nå går det på et blunk og aldri mer brente krøllete ark.
bibi5 Skrevet 8. mars 2007 #13 Skrevet 8. mars 2007 Bruk heller brødristeren, så unngår du brent papir og farge forandring på papiret. Men skal du embosse etter at produktet er ferdig limt etc. må du ha pistolen, så ikke alt det andre smelter.
Rasko Skrevet 8. mars 2007 #14 Skrevet 8. mars 2007 Til bibi5: Hvorfor blir det forskjell på resultatet om man bruker brødrister i stedet for komfyren? Varmen kommer jo underfra uansett. Til hovedinnlegger: Fordelen med varmepistol er at man går rett på embossingpulveret og rekker å smelte det før papiret blir veldig varmt. På komfyren går varmen gjennom papiret før pulveret smelter, og papiret kan bli misfarget av varmen, særlig hvis det er tykt (men resultatet kan også bli veldig bra) Det er bare å eksperimentere i vei, med eller uten varmepistol! Embossing er gøy, åkke som!
Ravna Skrevet 8. mars 2007 Forfatter #15 Skrevet 8. mars 2007 Brødristeren synes jeg høres litt risikabelt ut- blir det ikke fort mye søl? Har kjøpt pulver, men har ikke varmepistol enda, så jeg kommer til å eksperiementere litt over komfyren, bare fordi det ser gøy ut, og så kjøper jeg en varmepistol så fort anledningen byr seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå