Gå til innhold

Mareritt / skrekk anfall ?

Haldis84 har fått Christopher

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaringer ? Datteren min er 3 år. Etter hun begynte i barnehage har hun hatt skrekk anfall/ mareritt. Prater, skriker og gråter i søvne. Hun husker ingenting av det dagen etterpå. Synest det er så vondt å høre på. Men har hørt av andre at det er helt normalt i den alderen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noe som heter nattskrekkanfall som enkelte barn og foreldre opplever når barnet er mellom 2 og 7 år (hvis jeg husker rett). Barnet våkner og er helt fra seg. Vanskelig eller umulig å roe. Virker nesten "fjern", og husker det ikke dagen etter. Man er ikke sikker på årsaken, men det finnes teorier om at det oppstår i faser hvor hjernen er i utvikling. Om barnet ikke husker noe av det dagen der på er det liten vits i å prate om det da dette kan skremme barnet...

Kan jo hende det er gode, gammeldagse mareritt også. Mye nytt i livet til en 3-åring når hun begynner i bh. Mye å bearbeide.

Må si jeg stusser over innholdet på barnetv også jeg da. Nesten alle serier - det være seg Thomas toget eller Gisle Wink - har episoder som omhandler spøkelser eller lignende. Jeg skjønner jo at intensjonen er å ufarliggjøre slike ting. Historien ender jo alltid godt med en fornuftig forklaring ... men det er ikke det mine to nurk på 2 og 3 sitter igjen med. De husker spøkelser, og at det var skummelt.... Blir som å si til en unge på 3 år som skal hilse på en hund eller gjøre noe annet nytt som ungen kan oppfatte som skummelt: "nå må du ikke bli redd da lille venn..." Og hva er det ungen husker i det han eller hun skal bort til hunden?? Jo at det er noe å være redd for...

Så enden på visa er vel at det finnes noe som heter nattskrekkanfall, som går over av seg selv. Skyldes det at hjernen er i utvikling er det sikkert ingen dum ide å sørge for at gullungen får i seg nok gode fettsyrer;-) Det finnes også mye i dag å bli redd for, mye å bearbeide både fra barnehager, medier osv. Avreagering er vel nøkkelordet her.

Oi, dette ble mye:-) Håper det går fort over!

Skrevet

Har akkurat vært to ganger oppe hos min 3 år gamle sønn i kveld pga det du beskriver. Vår eldste (som nå er 7) hadde også disse anfallene i 3-års alderen og den eneste løsningen vi kom fram til var nettopp "nattskrekk". Det ser nesten ut som et trassanfall i søvne. Hvis det er noen trøst så varer det ikke så lenge. Tror eldstemann bare hadde det over en kortere periode. Tror også at det har en sammenheng med at 3-års alderen er en tid der ungene gjør et stort hopp innen utviklingen fra å være småbarn til å bli "litt større" barn med en ny type modenhet der mange nye inntrykk og følelser skal fordøyes.

Skrevet

dette har vi også opplevd med vår treåring. Det virket som et trassanfall i søvne ja, men jeg trodde at barnet var våkent og hadde vondt eller noen, men etter 2. ganger fortod jeg at det var i søvne. Det som hjalp mest var ivrig trøsting og å jatte med ( noe jeg ellers ikke gjør) men i dette tilfellet må man bare... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...