Gå til innhold

Dere som ikke gir saft eller brus.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er en veldig polulær tråd her fra dere som hverken gir saft eller brus. Jeg gir heller ikke brus, men junior har fått smake på vår saft noen ganger. Han har aldri fått dette i eget glass. MEN han får saft bokser og eplesaft fra Nestle. Han får også noen ganger juice som er 100% juice uten sukker i helgene. Jeg lurer på, gir dere ikke dette heller?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg gir det samme som deg stort sett, men ingen regel at hun får noe i helgene. Får en veldig sjelden gang sånne bokser med juice fra Nestle, og smaker litt saft i fra glasset mitt. Ellers vann eller melk på flaska.

Er bare 15 måneder da.

Har ikke svart på den tråden du viser til ;)

Skrevet

Min datter har fått smake det, men liker vann og melk bedre. Så det er det hun får.

Skrevet

Nei hun får kun vann og melk. Vi voksne drikker heller ikke saft og svært sjelden juice. Brus drikker vi på fredag og lørdag etter at hun er lagt for kvelden.

Skrevet

Jeg gir ikke saft eller brus til han på 16 mnd.

Men han får eplejuice,ofte blandet med vann, eller bare melk.

Han blir helt i 100 når han ser pappan sin med is-te =o/

Og det har han fått noen slurker av. Ikke begeistret for denne delinga, men det er ikke så mye, så han "overlever" sikkert.

Ikke greit å være gift med en Southerner alltid. De kommer med sine vaner.

=)

Skrevet

Har dere virkelig barn som er over 1 år, som ikke er interresert i å smake på nye ting og er nysgjerrige på alt det de store barna og voksne barna drikker og spiser?

Junior her er nysgjerrig på alt, og det er umulig å ikke la han få smake på noe.... Egentlig syntes jeg det er et sunnhetstegn at han er nysgjerrig på smaker og vil prøve andre ting. Om vi har besøk og sitter sammen flere ved bordet er det jo umulig å la junior kun få vann.Syntes det virker nesten usannsynlig at barn mellom 1-2 år ikke er nysgjerrig på dette....

Alt med måte, mener nå jeg da.....

Det sosiale aspektet er jo vel så viktig. Små barn skjønner at det er forskjell på hverdag og helg eller fest...

HI

Annonse

Skrevet

Gutten min får verken saft eller brus. Han er nysgjerrig på maten vi spiser, og vi drikker stort sett vann til maten vi også. Ser ingen grunn til å introdusere brus/saft når han er så liten (12mnd). Men han får gjerne smake på vår mat! Det er jo bare sunt.

Skrevet

Du spurte om hvordan vi har det og jeg svarte deg, men når du nå skrev dette innlegget virker det på meg som du ikke spurte oss fordi du ville vite hva vi gjør.

Jenta vår er nyskjerrig på nye smaker hun, det trenger ikke bare være sukkerholdige ting hun skal oppdage og de trenger ikke prøve alt med en gang. Hun skal også få smake det etter hvert.

Senest i dag spiste hun hjemmelaget falafel m/tzaziki og koskos m/gr.saker til middag, og hun liker fisk,ridderost og mye annet.

Jeg er enig i at de skjønner at det er forskjell på hverdag og helg og det gjør vår også. Når det er fredagskveld er det ofte pizza her i huset.

Skrevet

trur at vår håpefulle har fått smake omtrent alt som kan drikkast:

Dette går ned på det jamne:

melk både sur og søt, cultura og biola med og uten frukt, rismelk, alle typar juice både frå konsentrat og ferskpressa (dette er nok favoritten), weifa nypeektrakt i varmt vatn, olden dråpe og boble samt vanleg vatn, sjølvsagt.

Dette får han smake litt av og til:

Saft, ulike "soft drinks" som nok inneheld sukker, kaffi med melk (dette er dessverre svært populært, men blir begrensa til eit minimum såklart, men det er no moro når rakkaren finn kald kaffi i koppen, slurpar i seg, og seier tydeleg ahhh etterpå)

Dette har blitt smakt på ein eller to gonger berre for å vise at han ikkje likar det:

brus, øl og vin (sistnevnte liknar sånn på saft/juice, og det blei mykje hyl for å få - etter smaken var dette ikkje aktuelt lenger)

Så det!

Sånn er det i vår heim. Inget antisukkerhysteri, men klare begrensningar til vanleg. Ferskpressa juice tel forresten i fem-om-dagen-tabellane, så det vil eg no rett og slett anbefale å i alle fall få eit lite glas av kvar dag, berre for å få "kvoten".

Lykke til med drikkereguleringa!

Skrevet

nei jeg ser ingen grunn til dette. hun vet jo ikke en gang hva det er. hun elsker vann og får melk. hun har også smakt utvanna eplejuice.

hva er poenget med å gi saft? unne de noe godt? her koser vi oss med masse forskjellig frukt, det synes hun er spennende og kjempegodt.

Skrevet

det er nytt for meg at så babyer vet forskjell på hverdag og fest men det er nå så. Jeg skjønner ikke HVORFOR må de på død og liv få saft og brus. Hva er liksom poenget når de synes melk og vann er like godt.

Mi ett åring ville ikke ha sett hva barna rundt et bord hadde drukket. selvfølgelig skal hun få smake når den tid kommer at jeg ser at hun forstår. hun får bolle og fruktsalat til fest.

Skrevet

Nå er det noen som ikke har lest innlegget skikkelig...

Jeg er også imot brus og sukkerholdig saft, men jeg forstår ikke problemet med å gi sukkerfri juice og saft fra Nestle noen ganger i helgene?! Dette er jo som frukt og regne, og det er jo kun sunt. Gutten min drikker også stort sett vann og melk, men vi er en veldig sosial familie og har veldig ofte sammenkomster og middager i helgene. Da sitter vi lenge ved bordet og koser oss. Da koser gutten vår seg med litt sukkerfri drikke. Han syntes dette er helt topp og koser seg med dette. Med vann ville han jo bare hatt drikke av oss istedenfor. Da er det mye bedre å gi sunn, sukkerfri drikke.

Til deg som mener at barn ikke skjønner forskjell på helg og hverdag: Selvfølgelig gjør de det. I helgene har vi god tid, spiser alle måltider sammen, mamma og pappa er hjemme hele tiden, vi har besøk, han er ikke i barnehage. Barn er jo ikke dumme, så det er klart de skjønner forskjell.... Så var det sagt.

Det var ikke meningen at dette skulle bli en sånn slenge dritt tråd, altså, så det beklager jeg, om det ble oppfattet slik.

HI

Skrevet

Må innrømme at klørne trekker seg litt ut når noen ikke skjønner hvorfor man ikke ønsker å introdusere sukkerholdig drikke til så babyer.

Jeg blir bare litt irritert fordi da føler jeg at de mener at de går glipp av noe, noe jeg mener er helt feil. Kos for for oss er så mye mer en at det MÅ være sukker i ett eller annet vi serverer. Det er liksom ikke det det handler om. Synes fokuset blir helt feil.

Annonse

Skrevet

Men det er jo akkurat det jeg skjønner! Her er det snakk om sukkerfri drikke, ikke sukkerholdig....

HI

Skrevet

Da skal jeg trekke klørne mine pent tilbake ;-)

Skrevet

Snuppa her (12 mnd) drikker helst vann, også melk. Men får smake juice, kjøper da Meieriet sin som er uskukret. Hun får av og til en slurk saft av glasset mitt, men den er uten sukker. Men liker ikke at hun får light produkter. Så jeg prøver å unngå sukkerholdige drikker, men er ikke hysterisk. Prøver heller å la henne smake på Biola og slike ting! Hun får også smake på litt is eller krem om vi spiser det mens hun er i nærhten, da er det snakk om et par-tre spiseskjeer. Ellers får hun smake på nesten alt av mat og sånn, spiser wasa skorper og får av og til et kjeks eller puffet ris, hun elsker å pitle i seg selv. Liker også å pitle på små ananas biter eller mais.

Skrevet

Joda, jenta vår på 17 mnd er nysgjerrig og skal teste ut og smake på alt:-) Har endret noen egne vaner pga dette.. Hun skal smake kaffe, brus og juice og når hun smaker på kaffen min sier hun alltid mmm:-) Jeg synes mange her inne streber etter å være perfekte, og jeg tror det er lettere å være perfekte i slike innlegg enn i alle små og store situasjoner i hverdag og helg. Jeg blir sikkert pepra litt nå, men ærlig talt tror jeg folk blir et par hakk prektigere når de skriver innlegg he-he.. Jeg gir jenta mi både vann, juice blandet med vann og melk til måltider, men mellom måltidene er det bare vann som gjelder. Til middag drikker vi vann. I helgene får hun av og til litt brus blandet med vann (men det er sjelden altså). Når vi er i byen hender det hun får en liten juice med sugerør fra tine. Jeg har en god posjon sunn fornuft, jeg har masse kunnskap og en god magefølelse, og jeg tenker at alt med måte og en gylden middelvei en en fin tommelfingerregel:-)

Skrevet

Dette syntes jeg var et veldig bra innlegg.

Henger meg på denne, jeg!

Har egentlig unngått å svare på disse innleggene, fordi jeg ikke gidder å engasjere meg i sånt tull som bare er til for å ergre eller fortelle alle andre hvor perfekte man er selv...

De fleste har masse kunnskap og viten om hva som er best for barn, også er det lov å skeie ut en gang i blant. Tennene kommer ikke til å råtne, barna blir ikke syke og alle er like glade:)

Skrevet

Snuppa her vil smake på alt vårt

Brus har vi "aldri". Hun har fått snake såvidt, men da kommer de verste grimaser. Etter to slurker spør hun ikke mer, da har hun skjønt at dette liker hun ikke. Sånn har det vært hver gang (3-4 ganger).

Juice får hun smake på, men ikke i eget glass.

Saft har vi nesten aldri, så det har hun ikke fått.

Melk og vann er også mer spennende av vårt glass. Vann får hun også mye på en imsdalflaske, det er mer spennende enn tutekopp. Til måltidene er det vanlige glass.

Snupi får smake på alt, men får ikke servert godterier og sukkerdrikker.

Skrevet

min lille får cola og potetgull hver dag til barnetv

Skrevet

nei vi gir ikke juice eller saft heller.....eller mat med tilsatt sukker eller salt...

har 1 års dag om 5dager...og vi skal forsette å holde oss til ting uten sukker og salt

Skrevet

Vår er veldig glad i vann og melk, og spiser godt med frukt. Så det har i grunnen bare ikke blitt til at vi har gitt ham juice (har fått sviskejuice for magen innimellom da) Ikke av noe prinsipp eller noe, har bare ikke tenkt at det har vært noe han har trengt :-)

Han har smakt saft og brus en gang hver, men likte ingen av delene. Har fått smake Biola et par ganger når vi har hatt det, og det var nam nam :-)

Skrevet

Men var det noen her som har sagt at det var et problem å gi "sukkerfri" juice her? Syns igrunnen det virker som om det er HI som problematiserer her jeg. La nå andre gi barna sine det de ønsker, og ikke "mas" om at andre også skal gi det samme som deg for at det skal føles riktig :-)

Er ikke galt av deg å gi juice selv om ikke alle andre gjør det!

Skrevet

Småen har debutert på juice-banen no som han nærmar seg halvanna år. Han får usukra fruktjuice blanda 50/50 med vatn, sånn av og til.

Er vi på kafé hender det at han får ein sånn liten boks med eplejuice (då ublanda).

Eg synets det er bedre å la han få litt juice innimellom enn å gje han det kvar helg - vil ikkje han skal lære seg at helg=juice.

Skrevet

Og han er forøvrig bare 14 måneder enda, hvis det har noen betydning her :-) Når det gjelder det med å ville smake på det vi spiser og drikker, så vil han gjerne det ja, men er vel mest interessert i maten og spiser jo det meste av det vi spiser uansett. Selv drikker jeg for det meste vann til maten, og det får han da gjerne smake på :-)

Pappaen er glad i brus, og det har han som sagt smakt på en gang (og syntes det var forferdelig vondt, så jeg ser ikke helt poenget i å skulle tvinge i ham det).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...