Mamma til to tette Skrevet 6. mars 2007 #1 Skrevet 6. mars 2007 Hei! Bare et spm til dere som har fått målt bekken grunnet seteleie. KK har plutselig sluttet med å måle bekken (helt nytt for jordmoren min) og sier nå at alle som er over 1,65 høy statistisk sett har stort nok bekken til å føde. Er selv 1,74 høy så godt over grensen altså. Men kjente det uroet meg litt at jeg ikke fikk lovet røntgen fordi det er jo veldig kritisk når hodet står igjen og babyen må ut på kort tid. Litt for sent å finne ut da at jeg likevel ikke har stort nok bekken. Har skikkelig hodebry med å forberede meg til seteleiefødsel så vil ha alle fakta på bordet. Dere som har blitt målt, er det noen som har hatt for lite bekken selv om dere er over 1,65????
Lillevill Skrevet 30. april 2007 #2 Skrevet 30. april 2007 Jeg skal føde på KK, termin i juni, er andregangs, og mistenker nok et seteleie.Jeg hadde KS høsten 2005, bekkenet mitt ble målt stort nok til setefødsel, jeg er 1.75 høy. Min viktigste erfaring, ikke for å skremme deg, er at de målte bekkenet stort nok, ja. Men de kan jo ikke vite hvor stort barnet er!DAGEN FØR jeg skulle ha KS (på grunn av overtid+diabetes, ikke pga seteleie) fikk jeg ultralyd,og de målte babyen til 3,7 kilo.Det viste seg at hun var 4,3 kilo...Så så mye feil kan de ta på vekt.Nesten et kilo!!!!Jeg mener at grensen for seteleiefødsel er 4 kilo.Men jordmoren min denne gangen sier at det er 4,5. Uansett er jeg redd for setefødsel fordi de ikke kan være sikker på barnets vekt, OG fordi datteren vår hadde navlestrengen tre ganger rundt halsen.Det kan de selvsagt ikke se på UL,men det hadde blitt temmelig dramatisk å gjennomgå en setefødsel.Dette bekreftet kirurgen/jordmor den gang.En setefødsel hadde gått dårlig, sa hun, og det ville ha blitt hastekeisersnitt uansett. Jeg er selv veldig i tvil denne gangen.Vil egentlig prøve setefødsel, var innstilt på det sist også.Men av to "onder" velger jeg KS. På grunn av erfaringene jeg har gjort meg.
mamman til snart 3 ;) Skrevet 30. april 2007 #3 Skrevet 30. april 2007 HEIA!! Jeg skjønner deg godt... Jeg har 1 uke til termin og babyen min ligger i seteleie. har tatt røntgen men får ikke vite før om 3 dager om bekkenet mitt er stort nok... syns d er kjempe vanskelig m tanke på at jeg har fått så lite informasjon om setefødsel...syns d hele virker skummelt..
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2007 #4 Skrevet 18. mai 2007 Dersom dette er riktig, syns jeg dette høres foruroligende ut. Statistikk kan aldri si noe om hvordan det er for den enkelte, bare gi generell info om tendensen/prosentandel. Og siden vi her snakker om såpass alvorlige ting som størrelse på bekken og vi vet at et for smalt bekken kan gi alvolige konsekvenser for både mor og barn, synes jeg det er skremmende om helsemyndighetene nå har lagt seg på ny praksis. Har selv en søster som er 1,72, stor og kraftig bygget og etter de såkalte ytre mål (hva det blotte øyet observerer) er det ingen som skulle tro at hun har for smalt bekken til å føde normalt. Er derimot svært brei over hoftene. De ytre målene sier imidlertid ingenting om indre mål (nemlig størrelsen på fødselskanalen). Enden på visa ble en over 24 timer lang fødsel med hastekeisersnitt tilslutt, fordi bekkenet var for trangt. Det gikk heldigvis bra med både mor og barn. Men denne historien viser at man ikke skal stole for mye på statistikk. Synes det heller her virker som et forsøk fra helsemyndighetene på å spare inn noen kroner, med begrunnelse i den statistiske sjansen som de bygger på. All statistikk og undersøkelser kan jo brukes og vendes til å passe med formål man måtte ønske (dette vet alle som har vært innom sosiologi), og her ser det ut som om myndighetene har funnet en plausibel løsning.
mayen20 Skrevet 21. mai 2007 #5 Skrevet 21. mai 2007 HALLO? eg gjorde no det i desember...... i byn ja!
mayen20 Skrevet 21. mai 2007 #6 Skrevet 21. mai 2007 høh? eg fikk vite det samtidig som det ble målt, tok røngten på haukeland, kledde på meg, og fikk svaret med meg bort til legen på kk-...
Eva K Skrevet 7. desember 2007 #7 Skrevet 7. desember 2007 Jeg skal til CT-undersøkelse av bekkenet på Haukeland om 3 dager. Jeg har ikke hørt noe om at høyden min hadde noe å si. Jeg er 166,5...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå