Gå til innhold

Ammehjelpere (Expat)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er en liten oppdatering om Rebekka etter innleggelsen. Hun gikk ned 80 gram til iløpet av den første dagen her på st.olavs. Hun ble betydelig værre og fikk litt feber. Iløpet av det første gøgnet sov hun 22-23 timer!!! Hun ble vekket til måltidene for å se om vi fikk henne til å spise litt av seg selv før sondingen, men med varibel suksess. Hun vokner, men ble ikke skikkelig våken. Hun spiser 10-30 ml, og sovner igjenn iløpet av 5-10 minutter. Må sondes resten. Nå i dag begynner fremgangen heldigvis å dukke opp. Hun har gått opp 80 gram, og er litt våken innimellom selv om hun stortsett sover. Hun spiser like lite enda, men hun er tydelig i bedre form ihvertfall. Prøvesvarene har ikke kommet enda, men de forventes å være rett rundt hjørnet.

I kveld kommer det en ammehjelper hit også. Rebekka har aldrig hatt problemer med suging eller teknikk på noen måte, men siden hun hadde litt dårlig vektoppgang også før hun ble syk så anntas det at hun ikke spiser nok mye generelt sett. Vi skal se om det er mulig å få henne til å spise mere på noe vis. Forhåpentligvis kommer det av seg selv etterhvert som hun blir frisk siden hun blir litt vant med en sterkere metthetsfølelse og ettersom magesekken nok sprenges lott ut av matmengden hun tvansfores med nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flott at det går på frem!

Men det må jo være litt (veldig) skremmende for deg da! (Klapper på)

Du er innlagt med barnet, ikke sant?

Husk at stress kan påvirke melkeproduksjonen din. Så det er viktig å evt få grått ut litt stress, ihvertfall ikke hold noe tilbake! For det har du rett på, uuuut med det! Stresshormonene skilles enkelt og greit ut i tårene.

Rent tekninsk skal hun ta 150ml per kg barn. Så når du pumper så se om du får såpass produsert. Snakk gjerne med ammehjelperen om det!

Lykke til og god bedring!

Skrevet

Melkeproduksjonen er det heldigvis ikke noe i veien med. Jeg pumper meg etter at hun har spist (hver tredje time) for å sonde henne resten. Kan helt fint ta ut 150-200 ml hver tredje time uten problemer (hun skal ha 85 ml hver tredje time). Første dagen tok jeg ut så mye som det og frøs det ned etter at hun hadde fått sitt. I tilfelle noe skulle skje så er detkjekt å ha noen måltider melk tilgjengelig. Nå pumper jeg bare akkurat det hun skal ha. Jeg er redd for å øke produksjonen. Har etter utallige forsøk gitt å få ned produksjonen, men opp skal den ihvertfall ikke!

Selvsagt er det kjempeskremmende for meg hele denne episoden. Jeg har grått mine modige tårer med en komatrett sovende babybylt i armene mange ganger de siste dagene. Nå har jeg funnet litt ro og trygghet i situasjonen siden hun har begyndt å bli bedre. Alikavell kjenner jeg det stikke skikkelig til innimellom. Ammehjelperen kommer ikke før i morgen, og det syns jeg er kjempedumt. Da får vi en dag mindre å jobbe med dette på! Kjenner litt på frustrasjonen nå, for jeg var så klar for og innstilt på hjelp nå.

Jeg er innlagt sammen med henne ja, og kommer ikke til å forlate henne mer enn en kjap dusj og en dotur avogtil mens hun sover, noe hun gjør mye av...

Skrevet

Ammehjelperen kan følge deg senere også, vettu! Er det Kristin som kommer får du hilse fra meg ;)

Har dere fått diagnose? Har vært innlagt selv med snuppa, det var ikke noe moro, nei! Lykke til!

Skrevet

Gjør dè? Kommer de hjem til deg eller må vi til sykehuset med tulla da?

Vi har fått konstantert Rs. Nye blodprøver er nylig tatt

Skrevet

Godt å få en diagnose og at det "bare" er RS! Selv om det er litt kjempespennende når det står på... Ammehjelpen er en frivillig organisasjon, det er engasjerte mødre som står på for andre! De er ikke nødvendigvis tilknyttet sykehuset, men noen der er ammehjelpere. Det er en større trondhjemsgruppe, man kan ringes eller komme på hjemmebesøk.

Sørg for at du har en mulighet for å finne ut hva barnet tar når du kommer hjem (en babyvekt, f.eks.) og snakk med ammehjelperen om hva du gjør om og hvis det ikke går så greit. Men er det RS så blir det sikkert mye bedre snart!

Skrevet

Så utrolig kjekt da. Dere ammehjelpere er fantastiske mennesker!!!

Hun blirnok fort frisk av Rs ja, men problemet går litt lengre enn det siden hun tydeligvis ikke har tatt til seg nok før hun ble syk heller. Hun hadde litt dårlig vektøkning til 6ukerskontrollen også. Må ha hjelp til å løse dette permanent.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...