Anonym bruker Skrevet 6. mars 2007 #1 Del Skrevet 6. mars 2007 Jeg har lest og hørt at "blyantformet avføring" kan bety at man har tykktarmskreft eller endetarmskreft. Det er fordi hvis avføringen blir klemt smal eller tynn, så kan det komme av at man har en svulst et sted i tarmen som gjør det. Jeg hadde aldri tenkt på at jeg skulle være disponert for tykktarmskreft, ingen i min nærmeste familie har hatt det, i hvert fall ikke i så ung alder. Jeg er 31 år nå. For en fire-fem år siden begynte jeg å se at "bæsjene" mine ikke var så runde som jeg trodde de pleide å være før. Og så ble jeg redd for at jeg kan ha såkalt blyantformet avføring, fordi jeg syns at "bæsjene" mine ofte kan se både tynne og spisse ut og litt flate,... Jeg syntes ikke lenger at "bæsjene" mine var helt runde når jeg har vanlig fast avføring. Jeg ble plutselig så redd for å ha unormal avføring at jeg ikke lenger tør å se oppi do når jeg har "bæsja". Jeg sitter nå konsekvent på do i mørket og tør ikke å se oppi do, og jeg tør knapt se på dopapiret jeg har tørka meg med. Tenk om jeg skulle se slim eller blod på papiret, som er et symptom på tarmkreft! Nå har jeg i flere år hatt hemmorroider, riktignok ikke smertefulle hemmorroider, men jeg har det. Jeg har født to barn siden 2000, og jordmødrene som har tatt imot barna mine har kommentert hemmorroidene mine, men de har ikke gitt uttrykk for at det så noe skummelt ut. Jeg har da tatt underlivsundersøkelser flere ganger de siste årene, men ingen av de som har undersøkt meg har gitt uttrykk for at de ser noe mistenkelig skummelt med tarmen min. Jeg har fått helt skrekken for "bæsjing", jeg har angst for å se oppi do, tenk om jeg får bekreftelse på at avføringen min ser unormal rar ut, derfor tør jeg ikke se oppi do. Nå nylig hadde jeg en venninne, ho er riktignok 60 år, men ho ble nå nylig operert for tykktarmskreft. Det ble visst oppdaget tilfeldig, jeg vet ikke helt hvorfor undersøkelsene ble iverksatt, men legen hennes ville at ho skulle få hele magen undersøkt. Og så fikk ho nå i vinter konsatert tykktarmskreft, og det var rett inn på sykehus og bli operert. Ho fikk 30 cm tarm fjernet, men tarmen ble skjøtet, ho slapp å få utlagt tarm. Så ho sa til meg nå etter at ho var blitt operert for tykktarmskreft, at legen hennes hadde sagt at "ingen må spyle ned før de har sett hva de har gjort". Da ho sa det fikk jeg fryktelig dårlig samvittighet, fordi jeg har knapt turt å se på avføringen min engang de siste fire-fem årene. Jeg kan jo ha langt fremskreden tarmkreft nå fordi jeg har fortrengt og fortrengt synet av den blyantformede avføringen. Jeg er redd. Hva skal jeg gjøre? Det hender jeg har litt vondt på høyre side helt oppunder ribbeinet, tenk om det betyr at jeg har fått kreft i leveren, at tarmkreften har spredd seg til leveren. Jeg har god matlyst, har ikke mye magesmerter. Men jeg lurer på om faren kan være stor for at jeg kan ha tarmkreft. Når ho venninna mi sa at legen hadde sagt til henne at ingen må spyle ned før de har sett hva de har gjort, da får jeg forferdelig dårlig samvittighet fordi jeg faktisk aldri tør å se på hva jeg har gjort i do. Men jeg er bare så redd. Jeg er livredd for å bli konfrontert med at jeg har tarmkreft. Når jeg skulle jeg undersøkt tarmen min første gangen, i så fall? Det var ikke godt å vite det. Jeg var ca. 27 år da jeg ble oppmerksom på det med blyantformet avføring. For det første så kvier jeg meg for å be om ubehagelige undersøkelser, og for det andre så er det jo sjelden at folk som ennå er i 20-årsalderen får tykktarm-eller endetarmskreft, så det ville jo virke pussig for legene hvis jeg skulle mase om årlig grundig undersøkelse av tarmene mine helt for sikkerhets skyld. Da var det lett for meg å bare fortrenge og fortrenge. Og jo lenger tid det har gått, jo reddere og reddere blir jeg. Er det stor fare for at jeg kan ha tykktarmskreft eller endetarmskreft ut i fra de symptomene jeg beskriver? Er det store sjanser for at jeg har langt fremskreden kreft nå? Jeg er bare 31 år, stortsett føler jeg meg frisk, så jeg vet ikke om det er sannsynlig at jeg nå har langt fremskreden kreft som har spredd seg leveren ovs... Har jeg grunn til å være redd hver gang jeg bæsjer, eller er det hele kanskje bare hypokonderi? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8510891-har-jeg-grunn-til-%C3%A5-v%C3%A6re-engstelig-for-magen-min/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
dansejentes mamma Skrevet 6. mars 2007 #2 Del Skrevet 6. mars 2007 Nei du har ingen grunn til å vere redd, men det vil ikke si at du ikke skal gå til lege. For slik du beskriver det har du utvilsomt helse angst. litt sleivete kalt hypokonderi. Gå til legen din og fortell om hvor mye dette plager deg. Forvent å bli tatt alvorlig. og sjekk ut Wilhelmsen på norges eneste hypokonderklinikk. Kjempeflink med slik angst. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8510891-har-jeg-grunn-til-%C3%A5-v%C3%A6re-engstelig-for-magen-min/#findComment-8512755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dansejentes mamma Skrevet 6. mars 2007 #3 Del Skrevet 6. mars 2007 http://www.helsenytt.no/artikler/hypokonder.htm sjekk ut denne Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8510891-har-jeg-grunn-til-%C3%A5-v%C3%A6re-engstelig-for-magen-min/#findComment-8512768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2007 #4 Del Skrevet 7. mars 2007 Dette var nesten som om det skulle vært meg. Jeg sliter akkurat med de samme tankene og er redd for å bæsje. Gruer meg til det hver gang, men jeg sjekker hvordan den ser ut hver gang. Det hele begynte med at jeg oppdaget slim i avføringen i sommer mens jeg var på ferie i et annet land. Fikk vite av legen at dette var normalt og at det kunne skje pga. vann, annet type mat osv.Alikkevel fortsatte jeg å være redd. Slimet forsvant med en gang vi kom tilbake til Norge og hadde det ikke på flere måneder. Tankene forsvant litt helt til jeg oppdaget det igjen i forbindelse med influensa og da kom det litt blod også.Samme dagen hadde jeg tatt flere smertestillende og leste på ibux pakken at den kunne forekomme blødning i magen selv om det er sjeldent. Jeg har snakket med min lege om dette, men ingen tar meg alvorlig. De sier at jeg er for ung (26 år) og at det er vanlig at dette skjer av og til , men hvis det varer at jeg da skulle få undersøkt tarmene. Nå har jeg ikke sett noe på en måned, det var bare den kvelden jeg tok smertestillede. Men jeg gruer meg som sagt hver gang. Redd for å oppdage det igjen. Kan jo si at jeg også har bra matlyst og ikke vondt i magen. Det som har skjedd med meg er at jeg må på do med en gang jeg står opp og bæsje. Har merket at hvis jeg har gjort det noen dager så blir det som en vane og da må jeg gjøre det hver morgen. Vet ikke om formen på bæsjen er normal, men min er ikke spes stor heller heller små og myk( beklager detaljene). Hjalp deg ikke så mye kanskje med dette innlegget, men det er flere av oss. Hadde vært deilig å bli kvitt disse tankene og kanskje ta en sånn tarmundersøkelse, men det skal være veldig vondt og ubehagelig, og min lege mener unødvendig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8510891-har-jeg-grunn-til-%C3%A5-v%C3%A6re-engstelig-for-magen-min/#findComment-8527923 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2007 #5 Del Skrevet 9. mars 2007 Det kan være du ikke trenger å engste deg i det hele tatt. Jeg har etter fødsel slitt med "blyantformet" fødsel. Gikk til en lege som sa at det skyldtes hemmoroider og at det bare var noe jeg måtte leve med, men da jeg skiftet lege sendte han meg til spesialist på sykehuset. Det viste seg da at jeg antageligvis har fått en rift i endetarmen under fødselen.Barnet ble tatt med sugekopp, og dette er visstnok ganske vanlig etter slike fødsler. Iallefall har endetarms muskelen reagert med å trekke seg sammen pga smerter,og avføringen blir "blyantformet". Da blir det verre for riften å gro og det oppstår en ond sirkel.Løsningen min ble nitroglyserin salve for å få endetarms muskelen til å "slappe" av, slik at riften får tid til å gro. Jeg måtte jo til undersøkelse, men det var ikke stort verre enn å gå til underlivsundersøkelse...bare litt pinligere om det er mulig.... Spesialisten sa at dette er veldig vanlig etter fødsler, problemet er at ingen snakker om det. Blir litt irritert på fastlegene som ikke tar dette på alvor og sender pasienter til undersøkelse. Kanskje dette er det samme som du har ? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8510891-har-jeg-grunn-til-%C3%A5-v%C3%A6re-engstelig-for-magen-min/#findComment-8561594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2007 #6 Del Skrevet 9. mars 2007 ....mente ikke "blyantformet" fødsel da...grøss og gru,hvordan hadde det vært Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8510891-har-jeg-grunn-til-%C3%A5-v%C3%A6re-engstelig-for-magen-min/#findComment-8561630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2007 #7 Del Skrevet 10. mars 2007 Jeg tror ikke at min endetarm ble skadet de gangene jeg fødte. Mine barn har ikke blitt tatt med tang eller sugekopp, jeg har heller ikke hatt totalruptur. Jeg har revnet vanlig moderat en gang, og blitt klippet opp en annen gang, men så vidt jeg vet var endetarmen min uskadet. Men jeg har hemorroider, de er ikke vonde, men de har vært der i mange år nå. Jeg tror jeg har hatt tendens til hemorroider siden jeg var i slutten av tenåra, dvs. før jeg ble gravid og fødte. Men det kan vel hende at hemorroider kan forme avføringen litt slik at den ikke lenger ser perfekt rund ut. Jeg håper det er hemorroider som gjør det og ikke tarmkreft. Hovedinnlegger Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8510891-har-jeg-grunn-til-%C3%A5-v%C3%A6re-engstelig-for-magen-min/#findComment-8571979 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2007 #8 Del Skrevet 15. mars 2007 hei du har et problem og det er angsten din, foreslår det beste løsningen, legge dette frem for fastlegen din! Min mann fikk en grundig undersøkelse pga lignende symtomer som deg, han var da 30år, og alle sa det ikke var kreft, men de ville undersøke allikevel, det kunne f.eks være en polypp. Vi var selvfølgelig litt engstelige, men kan ikke sammenlignes med deg, det er ikke normalt å ha det som du har det så søk hjelp Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8510891-har-jeg-grunn-til-%C3%A5-v%C3%A6re-engstelig-for-magen-min/#findComment-8641431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2007 #9 Del Skrevet 17. mars 2007 Hva var det som feilte mannen din? Hva kom de frem til? Hadde han hemorroider eller polypper? Du sier at det ikke er normalt å ha det som jeg har det, hvorfor er det ikke det? Virker jeg sykelig engstelig? Jeg var på do senest i dag, og jeg sitter konsekvent i mørket på do mens jeg bæsjer. Jeg tør bare å vurdere størrelsen på bæsjen min ved å vurdere det jeg kjenner i rompa mi. Det kjennes ut som det kommer en liten bæsj ut av rompa mi og ikke en stor og tykk og rund bæsj - det bekymrer meg. Men jeg er livredd for å slå på lyset og se ned i do, fordi jeg er skrekkslagen for å se en blyantformet bæsj. Hovedinnlegger Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8510891-har-jeg-grunn-til-%C3%A5-v%C3%A6re-engstelig-for-magen-min/#findComment-8665714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. april 2007 #10 Del Skrevet 13. april 2007 Noen har opprettet et eget diskusjonsforum/støttegruppe for kreft og kreftpasienter på SykeSammen.no, du kan ta en titt der og spørre om ting du lurer på eller treffe andre i samme situasjon. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8510891-har-jeg-grunn-til-%C3%A5-v%C3%A6re-engstelig-for-magen-min/#findComment-8959105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå