Gå til innhold

høgt blodtrykk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til doktoren i dag og han meinte at eg hadde litt høgt blodtrykk. Ringte sjukehuset som meinte at det ikkje var så høgt at ein trong å sjekka opp i det men at eg skal kontrollera det hos legen to gongar i veka. Eg er i veke 38 og blodtrykket er 140/93 (målte ein gong til seinare og då var det 136/91) men det eg lurer på er. Kor høgt er det egentleg vanleg å ha? Kva er blodtrykket deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg er i uke 34 og ligger rundt 120/80, det er det samme jeg hadde før jeg ble gravid, så det har vært helt stabilt hele veien.

Syntes ditt var litt høyt, det er vel også derfor du skal på kontroll ofte.

Så lenge de har dette under "oppsikt" går det nok fint, lykke til :)

Skrevet

Blodtrykket anses vanligvis som høyt hvis det ligger over 140/85 (eller "140 over 85") på flere målinger under forskjellige forhold

Kopiert fra en "medisin"-side.

Skrevet

dytter litt her i tilfelle fleire vil svare

Skrevet

normalt BT er som en tommelfinger regel 100+din alder over 80. (for meg 123/80) Det som er farlig er dersom det diastoliske trykket(den laveste verdien ) blir høy i forhold til det systoliske. Mitt BT ligger nå på 100/60, og dette er litt lavt.. men som kjent vil BT være en av indikasjonene på svangerskaps forgiftning.. Dersom Trykket ditt har steget raskt, ville eg ha vert obs dersom det ikke stagnerer... men ikke noe som bør gi panikk...

Skrevet

jeg har siden uke 16 hatt for høyt blodtrykk. Har vært oppe i 145/85, men er nå på ca 135/80i uke 31.Jeg har ikke noe av de andre symptomene på svangerskapsforgifning, derfor tar legen det helt med ro. Men jeg er 50% sykemeldt og prøver å slappe av så mye som mulig.

Skrevet

Hm, jeg lurer litt på hvordan du kan si at du har hatt for høyt blodtrykk, når du kun har vært oppe i 145/85?

Hvis det kan kalles for høyt, er det i så fall marginalt for høyt. Kommer an på hva utgangspunktet ditt er, men mye for høyt er det uansett ikke....

Når man er gravid, blir det tolerert at blodtrykket stiger noe - iallefall i 3. trimester, men det kommer litt an på hvor mye stigningen er, og hvor raskt den går.

Det kan jo være tegn på svangerskapsforgiftning.

Ser at en av dere har BT som er 100/60 - hadde jeg hatt ditt blodtrykk, hadde jeg sannsynligvis gått i bakken.

Har i utgangspunktet moderat forhøyet blodtrykk, og går på medisiner både til vanlig og nå i svangerskapet.

Med medisiner er legene fornøyd når mitt undertrykk kommer ned rundt 80. I 2. trimester har jeg vært nede rundt 70 i undertrykk, og da er jeg svimmel og uvel og må sette meg ned eller holde meg fast når jeg har gått opp trappa....

Skrevet

Når jeg fødte sist kom jeg inn med BT på 145/95. Skulle egentlig føde på storken i bergen, men måtte på føden pga for høyt BT... Etter fødselen måtte jeg måle BT hos jm på hs to ganger i tillegg til at de sjekka det et par ganger på føden og...

Skrevet

Hei gravid i vest

Jeg er i samme båt som deg, litt høyt blodtrykk (140/87), men ellers alt ok. Er i uke 39. Hos meg begynte blodtrykket å stige for 1-2 uker siden; hadde da også proteiner i urinen så det ble skrevet lett svangerskapsforgiftning i papirene. Har også fått beskjed om å kontrollere blodtrykket to ganger i uka, akkurat slik som deg. Denne uka var heldigvis urinprøven fin, men siden blodtrykket fortsatt var høyt, tok de noen blodprøver, (for å sjekke at det ikke virker inn på min lever/nyrer.) Høyt blodtrykk KAN føre til at babyen får for lite næring, så fordi jeg også hadde gått litt ned i vekt, tok de ultralyd for å sjekke morkaken. Morkaken begynte å vise tegn på å bli gammel, men ingen krise:-) (Jordmor trodde imidlertid at det ikke ville vare så lenge før denne babyen ville ut.) Fikk også beskjed om å ta det med ro; hvile; ikke trene.

Syns det høres fornuftig ut at du sjekker blodtrykket et par ganger i uka, og ellers ringer legen hvis du skulle få andre tegn på svangerskapsforgiftning (hodepine, synsforstyrrelser eller hevelser i kroppen.)

Lykke til med "siste innspurt"; blir nok snart baby både for deg og meg nå:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...