Gå til innhold

Er morkakeprøven sikker?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Stemmer det Sondres mamma sier. Det må foreligge spesielle grunner for det, og risikoen er litt større enn ved fostervannsprøve. Bare lurer, hva er grunnen til at du ønsker morkakeprøve???

På genetisk veiledning fikk jeg vite at de gjerne tilbyr morkakeprøve hvis det blir oppdaget graverende feil på ul i forbindelse med duotest, altså rundt uke 12. Fordelen er jo da at en kan få et raskere svar.

Spesielle grunner er ting som avdekkes på eks tidlig UL. Videre kan det være at men tidligerer har født baren med kromosomfeil, at men selv har tilstander som kan gi avvik, det er vsnekelig å fortelle at som kan gi rett til morkakeprøve. Hør med lege i forbindelse med ul, de gir tross alt de beste svarene.

Annonse

Ja, i og for seg.

I det siste svangerskapet påviste duotesten verdier som ikke var så bra. Jeg ble derfor anbefalt å gå videre til en morkakeprøve, som sørgelig nok påviste at babyen hadde Downs. Vi terminerte den gangen svangerskapet.

Pga. den forhistorien der, fikk jeg umiddelbart tilbud om en ny morkakeprøve på den lille jenta jeg har i magen nå. Den ble tatt i uke 12 ca, og så heldigvis helt fin ut. Så nå går alt strålende med oss begge!

Lykke til!!

Jeg var på morkakeprøve og mener å minnes at cellene kunne dele seg på en slik måte at det viste positivt for Downs i morkaken men ikke i fostervannet...?

Ønsker ikke å spre usikkerhet men sørg for å komme deg på genetisk veiledning som er obligatorisk i forkant av denne prøven, der får du vite detaljene.

Den er ganske dyr derfor tilbys den til de som vil ha fylt 44.

Den regnes som et bedre tilbud enn fostervannsprøve fordi du da kan ta abort istedet for å måtte føde, som man må ved fostervannsprøve.

Du må være TIDLIG ute for å få morkakeprøve.

Spesialisten på Riksen som utførte morkakepr begge gangene på meg, sa at d er 3 årsaker til at man kan få utført morkakeprøve, som både er mer ressurskrevende, og dyrere enn en fostervannsprøve. Disse er

- over 44 år ved fødsel

- vært gravid med kromosomsykt barn tidligere

- har kromosomsyke i den aller nærmeste familie.

Så det med alderen er bare én av flere mulige parametre.

Han bekreftet også at abortrisikoen er den samme som ved fostervannsprøve, altså 0,5 - 1 %.

Lykke til med valget deres!

Takk for svar, alle sammen. Det ser ut som jeg må belage meg på at jeg ikke får morkakeprøven, dessverre. Da blir det duotest + fostervannsprøve, men jeg gruer meg veldig til å vente på svaret så langt ut i svangerskapet. (Blir i grunnen veldig irritert over at det ikke skal være mulig å få disse prøvene når teknologien er der!) Er veldig bekymret for at noe skal være galt (uten at det egentlig er noen grunn til det, annet enn alderen min). Og jeg hadde ikke tatt sjansen på et barn til hvis det ikke hadde vært for at jeg kan få fosterdiagnostikk. Prøver å roe meg ned med at sjansen fortsatt er absolutt størst for å få et friskt barn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...