Laila77 Skrevet 6. mars 2007 #1 Skrevet 6. mars 2007 Mor til liten kar på 22 mnd som har begynnande atopisk eksem på eine handa. Starta såvidt for tre veker sidan og har blitt ein del verre. Var til lege i dag og fekk sporen streks repsept på Midlison Lipid krem 1%. Eg spurte om det var noko anne enn kortison som ein kunne bruke, men han ville ikkje svare på det. Sjølv har eg svært dårleg erfaring med kortison og er ganske skeptisk til å bruke det. Eg forstår at det er det som blir forskreve mot eksem, men eg tenkte å høyre om nokon her kan anbefale noko anna som hjelper. Sidan dette er heilt i starten, og eg trur det kjem som ein kjedereaksjon på ein svært lang sjukeperiode sidan barnehagestart forrige haust. Vore mykje sjuk og hatt mange ulike symptom. Både hoste, væske på øyrene og mykje feber, samt ein knallhard vannkoppstart rett etter start i bh. Eg har så dårleg samvit! Tenker no at eg skulle venta eit år med å ha han i barnehagen, for å sjå om immunforsvaret kunne fått bygge seg litt meir opp før han byrja. Men no er det i alle tilfelle for seint... Blir svært takknemleg for svar.
Cathy Skrevet 6. mars 2007 #2 Skrevet 6. mars 2007 Hei! Min datter har atopisk eksem, men jeg har ennå ikke brukt kortison på henne. Men hvis hun får sterke plager vil jeg absoulutt bruke det. Mildison er en meget mild form for kortison og skal være veldig effektivt sier de som har brukt det. Jeg smører min datter med locobase repair krem, Det er viktig å smøre med fet krem og bruke olje i vannet for å holde huden myk... Vet ikke om dette var til noen hjelp men ,o)
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2007 #3 Skrevet 6. mars 2007 Hei! Jeg vil absolutt anbefale å bruke kortison når eksemet er hissig. Det er bedre enn at ungen klør og har det ubehagelig, kan også bli fort brennkopper. Mildison har jo bare 1 % kortison, mange voksne bruker jo de med 100%. Men bruk den som en kur. Ellers er det fuktighet 2 til 3 ganger om dagen som hjelper, med en god krem. Adherma exomega er etter min erfaring den beste. Alle leger sier at det er bedre å behandle eksemet når det er hissig, og følge foreskreven behandlingsmåte. Og viktig med tynne lag. Overdreven bruk er det som ikke er så bra. Håper dere finner ut av det!
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2007 #4 Skrevet 7. mars 2007 Jeg vil anbefale deg å høre foredraget om Kortisonfrykt på www.eksemskolen.no Det er mer skadelig for huden å gå med eksem over lang tid enn å bruke kortison. Mildison er en mild (som i navnet) kortisonkrem, men det betyr likevel at man må ha en plan med smøringen. Man må trappe ned når man skal slutte og vite når man trenger smøre igjen. Ellers er det jo viktig med forebyggende tiltak mot eksek, slik at man slipper kortisonbruk. Masse fuktighetskrem, Oljebad og lactacydvask i ny og ned. Det er viktig at huden får en rens et par ganger i uka når man smører ofte med kremer, steroider og bruker oljebad.
Laila77 Skrevet 8. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 8. mars 2007 takk for fine svar! Eg har sjølvsagt byrja på mildison-kuren, for eg snakka med legen igjen, og han sa omtrent det same som de seier. bruker den morgon og kveld. litt redd for at han skal gnikke i augene etterpå (må eg skylle masse då, eller?) har levert god krem i barnehagen så dei kan smørre med den der. synest de er litt vanskeleg å smørre to-tre gongar om dagen med hudkrem i tillegg til mildison. det er vel slik at ein må vente ein time etter eller før kortisonkrem før ein brukar hudkrem. når vi står opp halv åtte og er i barnehagen halv ni, og har to-tre timar etter barnehagen før soving er det ikkje så lett å greie så mykje smørring når ein i tillegg skal følge den time før og etter-regelen. nokon med tips om dette? Er litt redd for å legge for mange oppgåver på dei i barnehagen. har allereie instruert to saltvannsspray dosar før og etter soving grunna veske i mellomøyret. travelt med småbarn med diverse sjukdomssymptom som ein gjerne vil gjere alt det rette med. heldigvis er småttisen stort sett i strålande humør og i fin form til vanleg, uanvhengig av både eksem, snørr, hoste og øyrevondt. utruleg kva slike små toler! gledar meg til første år i bh er over!
Paddin Skrevet 8. mars 2007 #6 Skrevet 8. mars 2007 "synest de er litt vanskeleg å smørre to-tre gongar om dagen med hudkrem i tillegg til mildison. det er vel slik at ein må vente ein time etter eller før kortisonkrem før ein brukar hudkrem." Det sies vel et stedmellom 10 - 30 min. Vi venter vel ca 15 min tror jeg avhenger litt på tid. Med to stk tar morgenstellet og kveldstellet brått litt lengre tid. Stå på :-)
Laila77 Skrevet 8. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 8. mars 2007 flott! då kan eg altså smørre med hudkrem litt etter at mildison er påsmørt. Dette hjelper, for då får vi til logistikken i det heile. Mange krav til oss foreldre, altså. Må jammen vite mange ting! Takk for svar!
Mara76 Skrevet 9. mars 2007 #8 Skrevet 9. mars 2007 Hei! Legg fra deg den dårlige samvittigheten - den stjeler bare energi:-) Du sier han har vært mye syk. Er han bedre nå, og i så fall når startet eksemet i forhold til sykdomsperiode/bedring?
Rose69 Skrevet 9. mars 2007 #9 Skrevet 9. mars 2007 Hei jenter! Jeg ser dere bruker Midison Lipid krem 1%. Vi har fått "Elocon 0,1 %"...noen som kjenner til denne? Har den uåpnet i skuffen ennå...har brukt A-derma i 10 dager nå og det ble mye bedre.Men lillegutt på 10 uker er fortsatt litt tørr og rød.Kanskje jeg må ty til kortisonen allikevel da :-(
Paddin Skrevet 9. mars 2007 #10 Skrevet 9. mars 2007 Elocon holder til i gruppe 3 av steroidene, og er den nest sterkeste. Prøv ut denne linken fra Helse Bergen - et fint hefte om eksem som du kan printe ut, her har du en fin liste på alle kremene i gruppene sine. http://www.helse-bergen.no/NR/rdonlyres/eupstrcde6vty7e3ei4ddlvblditwm2ziegutdi63lbntiuvhg73ilqxac4hbinruibdbr62ogsuwo/foreldrehefteomeksem.pdf Lang pdf fin så detkan ta litt tid å laste ned.
Laila77 Skrevet 12. mars 2007 Forfatter #11 Skrevet 12. mars 2007 starta bh i aug i fjor, og har vore meir eller mindre samanhengande sjuk sidan. kun korte periodar utan symptom på noko (hoste har vi faktisk ikkje vore fri sidan sep) hatt nokre sporadiske tilfelle av tørre flekkar diverse stadar på kroppen lenge, men ikkje noko som eg har reagert på. for fire veker sidan, og etter siste feberanfall, kom brått utslettet på eine handa og vart gradivis verre fram til behandling starta førre veke. No har vi vore flinke med krem og salve, så no er omlag alt vekke. Blei vel og merke foreskrive kun 5 dagar med 2 x med mildison for dag, og det har vi gjennomført no. Eksemet er likevel ikkje heilt vekke. Eg vurderer det derfor sånn at vi fortsett med 1 x for dag til det er heilt vekke, og vore vekke i nokre dagar. Det er rett, ikkje sant? Eg er viss på at all forkjøling og stress på kroppen pga sjukdom er grunnen til at eksemet er kome. Dei er i tillegg mykje ute i bh (gjerne utan vottar :-( ) og søv i tillegg nesten ute, så det er vel ein kombi av kulde og "stress" på kroppen.
Mara76 Skrevet 12. mars 2007 #12 Skrevet 12. mars 2007 Hei Det er jo fort gjort å få en skikkelig syke-periode i forb.m. barnehage start. Nokså vanlig det. Det jeg lurte på var hva som skjedde rett før eksemet for alvor brøyt ut, og deretter hva som skjedde med resten av de lille kroppen??? Du sier han fikk en runde med feber like før utslettet brøt ut. Så kom altså utslettet. Hva skjedde med hoste og snørr osv osv da? Og hvordan er det nå? Jeg er nemlig helt enig med deg i at det er sammenheng mellom ulike symptomer i kroppen!!!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2007 #13 Skrevet 12. mars 2007 Jo det er riktig! :-) Hvis man går fra å smøre hver dag og plutselig stopp kommer det tilbake med en gang. Men hvis man gradvis trapper ned, forsøker man på en måte og "lure" kroppen til at eksemen ikke kommer tilbake.. Men gullet mitt får det tilbake ganske fort uansett.. Men går litt lengre tid i forhold til før da vi bare brukte det 2 gr om dagen i 5 dgr, og så full stopp. Lykke til! Og husk, det er mange av oss her, så bare å rope ut hvis du lurer på noe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå