Gå til innhold

Puppenekt, hjelp!


2010barn :)

Anbefalte innlegg

Emil har gått inn for puppenekt en liten uke nå og det har resultert i at jeg er nesten tom for melk. Og nå gidder han i vert fall ikke suge. Så nå har jeg startet med regelmessig pumping hver tredje time for å prøve og øke mengden igjen for å se om han da vil ta puppen mer på dagtid. Han spiser mm om morgenen, og litt om kvelden (viss han ikke er for trøtt da..).Har prøvde å vente lenge på dagen slik at han blir sikkelig sulten mellom måltidene, men det fungerer bare av og til og bare visst jeg er hjemme. Jeg har hørt at det er vanlig at babyene slutter av seg selv med morsmelk, men da jeg ringte til helsestasjonen for å be om råd fikk jeg beskjed om at det ikke var tilfellet. De var ikke særlig forståelsesfulle der akkurat. Emil har vært litt tett i det siste men har hatt god appetitt og puster fint gjennom nesen så tror kanskje det ikke er derfor heller. Han hadde en periode tidligere hvor han var mindre interressert i pupp, men denne gang er det helt annerledes.

 

Hva om jeg mister mm, må jeg gi mme da?

 

Noen som har noen forslag til hvordan jeg kan bedre situasjonen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg slet også med dette når Albert var 5 mnd ca. AHn var mer interresert i omverdenen, og hadde ikke tid til å spise pupp. Snakket da litt med legen min om dette, og hun sa at mange ble litt lei av å suge, og at de derfor avvente seg selv med puppen. Hun sa at jeg skulle gi flase i steden. Nå ammer jeg ikke mere. Han får bare mme, men det kan være vanskelig nok å få i han det noen ganger nå også. Noe positivt med at jeg ikke ammer lenger, er at etter 2 netter våknet han ikke lenger på natten for mat..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg snart på jobb, så dette blir kort svar. Anbefaler deg å gå inn på ammehjelpen.no - innhold a-å - brystvegring.

 

Det er noen som venner seg av selv ja, men de aller fleste gjør det når de er opp i mot året. Det er jo så mye som er mer interessant enn puppen for han nå.

 

Forskjellige ammestillinger, amme før mat, amme i et rom uten forstyrelser.

 

Hvor mye væske får hani seg da?

 

Du kan legge det ut på ammedebatten, kanskje epat der .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi hadde også en periode med puppenekt, men det går litt bedre nå hvis jeg gir henne pupp med en gang etter at hun har sovet en dubb, da er hun litt trøtt og kosete og drikker litt. Jeg har også prøvd å amme henne i forskjellige stillinger/mørkt rom o.l, men det funker ikke hvis hun er skikkelig våken. Jeg ammer henne nå sånn at hun sitter ganske oppreist på fanget mitt, da kan hun liksom kaste et blikk rundt i rommet samtidig i tilfelle det skulle være noe spennende som skjer.

Hun spiser da to-tre småmåltider med mm i løpet av dagen, i tillegg drikker hun vann til alle de andre måltidene. Hun spiser i fortsatt en gang rundt kl 24 og rundt kl 03, også frokost da. De nattmåltidene har aldri vært noe problem, da spiser hun villig vekk. Alt i alt får hun nok i seg passe, men skulle gjerne ønsket at hun kuttet ut de to nattmåltidene. Siden hun hater mme, har jeg liksom ikke hatt hjerte til å kutte ut nattmaten, vil jo at hun skal få i seg det hun trenger av næringsstoffer. Jeg har snakket med ammehjelpen, og de anbefalte ikke å slutte med nattmaten så lenge hun spiste lite på dagen. Nå spiser hun imidlertid mer på dagen enn hun gjorde da jeg snakket med de, så jeg vurderer stadig om jeg skal være litt strengere på natten.... er ikke lett det her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil spiser ikke om natten men de siste dagene har eg tilbydd han et nattmåltid viss han våkner tilfeldigvis, da har han spist. Jeg får bare prøve videre.. pumper for harde livet, prøver å ikke bli stresset, tenke glade tanker osv.. og så drikker jeg på ammete og clausthaler og innbiller meg i alle fall at det skal hjelpe.. Skal prøve å få han til å ta pupp med en gang han har våknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillegutt her vil heller ikke ha pupp mer enn to-tre ganger i døgnet nå. To ganger om morgenen og en gang om ettermiddagen eller kvelden. Ringte helsestasjonen for å spørre om råd - om jeg skulle gi MME, rett og slett - men de sa at nå er han så stor at det er greit som det er med MM/MME. Er imidlertid viktig å få i de litt vann, men det vil han heller nesten ikke ha noe av. Vel, vel, det retter seg nok etter hvert. Så lenge de får i seg grøt, litt fruktmos og middag, så er det jo væske i det også. Tror det vi mammaer som hausser oss opp over dette. Det er jo selvfølgelig viktig at de ikke dehydreres, men så lenge de ser pigge ut og allmentilstanden er bra, så kan man jo ikke tvinge dem heller. Det han ikke vil ha, det nekter han å svelge eller kaster opp, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du jo fått mange gode råd, ser jeg. Jeg finleste innlegget ditt nå, ser han er tett i nesen. Du kan prøve å la han sitte foran deg når du ammer.(se ammestillinger på www.ammehjelpen.no., der får du tips til stillinger du sikkert ikke har prøvd før!)

 

Smaker melken litt annerledes nå av en eller annen grunn nå, tro? Mensen, eggløsning, graviditet kan gjøre melken litt annerledes. Hvitløk skal visstnok gjøre mm nammenamm, men dette er ikke bevist, dog verdt et forsøk?

 

I puppenektperioder kan det også være lurt å gi pupp før mat, for da er de sultne.

 

Ikke legg han til når han er urolig, det gjør vondt verre. Selv om han er såpass stor, har mange suksess med å tulle babyen inn i et teppe.

 

Huff, du blir sikkert forvirret av alle disse rådene, håper i hvert fall du har fått noen tips! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er eller ståa:

 

Har nå fått opp melkemengden med pumping og håndmelking. Synes forøvrig jeg får bedre respons på håndmelking enn pumping. Slet endel med utdrivingsrefleksen når jeg hadde lite melk men nå har jeg fått meg en nesespray for det. Så i kveld kom det 80 ml på ene side og ca 60 ml på andre ved pumping. Det er jo stor økning fra 40 ml til sammen for to dager siden. Synes faktisk melken hadde en mer vannaktig konsistens i kveld. Uansett, så vil gutten fortsatt ikke ta puppen. Han fikk i dag tidlig i sengen, men når han våkner helt er det helt uaktuelt. Jeg får ikke lagt han til engang, og får jeg munnen hans akkurat til puppen så snur han seg bare da og, og kjefter høylydt. Har gitt han melk til måltidene med både tutkopp og med vanlig flasketut. Han drikker godt i begynnelsen men så stopper det helt opp. Drikker vel totalt 20-40ml melk. Får han vann i tutkopp drikker han mer ivrig av den. Prøvde i kveld med vann og melk om hverandre, og det var visst vann som var best. Så vil det si at han ikke vil ha melken lenger? Ork. Skjønner ingenting.

 

Hoppetussa:

Har prøvd å la han sitte på fanget mitt foran meg, men er ikke det minste interressert. Jeg har ikke fått mensen igjen, eggløsning vet jeg ikke, og ikke gravid så vidt jeg vet :) kanskje jeg skulle prøve et hvitløksmåltid.. Har prøvd å vente til han er skikkelig sulten (siste gang i kveld faktisk), men han bare vender seg bort fra puppen og begynner å gråte. Og sånn urolig er han helt til han får grøt. Får prøve inntulling i teppe nå da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...