Gå til innhold

Alle døper jo guttungene sine Marcus, Mathias, Magnus, Lucas, Theo eller Elias...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Beklager å måtte skuffe deg, men dette står bl.a ang Theo i statistisk sentralbyrå:

Du søkte på mannsnavnet: Theo

Det er 347 menn som har Theo som første fornavn.

Det er 242 menn som har Theo som eneste fornavn.

Ikke akkurat mange ;) Så det var litt bom vel :P

De andre derimot, er veldig veldig vanlig. Godt over flere tusen som heter.

Selv om mange lurer på å evt kalle sin lille noe, så er det ikke sikkert de ender opp med det =)

Sååå kjedelig at "alle" skal måtte bry seg om andres navn-valg... Er kanskje ikke alle som mener det er så fordømte viktig at ungene sine får navn ingen andre har da? Tenkt på det noen gang? Da jeg har valgt navn til mine unger så har jeg valgt de navnene jeg har synes har vært finest.. Er det som er det viktige da, at barnet får det fineste navnet foreldrene vet....

Om det er 0 eller 2000 som heter det samme, spiller liten rolle når man først har falt for ett navn?

Mine unger har litt blanda type navn... noen har endt på "ti på topp" lista, andre er det færre enn 3 som heter i hele norge... Men hovedsaken er at navnene de fikk ,var navn jeg forelsket meg i...

Og min eldste sønn heter Mathias, verdens vakreste navn på verdens nydligste baby-gutt, som nå er 13 år.

Folk må gjerne kalle ungene sine Tinker-bell, Saragasso og Titanium for alt jeg bryr meg (ler)...

Men om navn som Mathias, Theo, Lucas, Marcus og Magnus ikke er "din stil"... så la vær å kall ditt barn det...

Værre er det ikke...

Annonse

Jepp, det er virkelig kjedelig at ALLE skal hete det samme.

Jeg vet hva jeg prater om for jeg har et navn som var veldig pop da jeg ble født.

På skolen, trening, uansett hvor jeg var i oppveksten var det alltid flere som het det samme som meg.

Ikke moro, tro meg....

Og Datanerd med sept.spire, T(h)eo er nok inne på topp ti i 2007. Bare vent og se!!

Det fins jo sååå mange fine navn å velge mellom, så hvorfor ta det som naboen heter.

Til slutt må jeg le litt, jeg har ei venninne som sa til meg: Å sønnen min skal hete Lucas. Hun hadde ikke hørt det navnet før, så hun trodde jo faktisk at hun var veldig kreativ.

Hehe...

Blir så lei av det maset om ti på topp-navn.Jeg har et sjeldent navn og har aldri likt det.Det har aldri vært en fordel for å si det sånn.Har jeg hett Line hadde jeg vel aldri hengt meg opp i det.Så sønnen min har fått et såkalt vanlig navn som jeg tror han ikke vil skamme seg over som voksen.Folk har jo tatt helt av med helt vanvittige navn.Jeg synes det rett og slett er harry å gi barna sine navn som; Lulu Savannah og Neo Xavier.Da er vel Jonas og Thea lettere navn å leve med!?Eller hvorfor ikke heller begynne å ta i bruk navn som Tove og Harald?

Åh!! Så utrolig enig jeg er med deg "anonym"!

SLUTT å rakk ned på andre mtp Deres navnevalg!

Dette er en utrolig følsom greie for alle foreldre.

Er jo ikke alle som vil ha "spesi-navn" på barnet sitt!

Utrolig sårende når folk kommer med nedlatende kommentarer om det navnet som du syns er fint!

Gjensidig respekt er alt man forlanger...

Er litt enig og litt uenig ang dette med navn jeg da... Ser ikke noe problem i at folk kaller ungene sine "vanlige navn"... Er klart det er litt kjedelig om man heter marte, og har to marter til i klassen f.eks... Men jeg har ett navn som ("i gamle dager") ikke akkurat var mest brukt, og i tillegg har jeg dobbelt for-navn... Har ikke alltid vært så moro det heller... Når navnet ditt ser ut til å være umulig for folk å skrive rett,f.eks.. Når folk tror du heter noe annet som ligner navnet ditt.. Ikke akkurat pop hele tiden å måtte stave navnet hele tiden heller..

Jeg har valgt litt forskjellig navn til mine barn, Mathias er faktisk ett av dem.. andre navn jeg har foreslått har jeg fått "høres ut som en tau-båt", "du kan ikke kalle ungen det" og "trudde du bare kødda" reaksjoner på.. Så kreative navn er ikke alltid bra det heller.... Har endt opp med navn jeg ikke hadde hørt så ofte jeg da, før jeg kalte barnet mitt det, for da dukka det opp på både de ene og den andre ungen..

Lillesøstra mi og beste-venninna hennes ble begge tanter til hver sin Sander de da, født med en dags mellomrom.. Og begge mammaene trodde faktisk de hadde valgt navn som ikke var så ofte brukt....

Tror vennekretsen min er et godt eksempel på dette - der heter barna: Victoria (2), Markus (2), Jonas, Tobias, Helene, Kasper, William og ja Emma... Så har vi en som skiller seg ut med navnet Gabriel - virkelig forfriskende! Alle er fine navn, men det er liksom så veldig åpenbart at det er en trend på gang her. Er uenig med de som setter som motstykke til dette å kalle barna Savannah og Krissander og sånt, det finnes da mange vanlig, pene - ikke helt på topp 10 lista navn... Som Kristin, Johanne, Elisabeth, Siri, Even, Torstein, Lasse, Petter etc... og til deg som sier Theo ikke er så populært - kanskje ikke, men det var 257 som ble døpt Theodor i 2006 - og det går i grunnen ut på det samme spør du meg... Men - man må jo velge navn man liker. Setter bare spørsmål ved at det er så mange som liker det samme til samme tid... Mote?

når jeg fikk mitt første barn hadde jeg ikke peiling at det fantes ti på topp lister en gang...hehe

jeg valgte et navn jeg syns var fint å ikke visste om noen som hette rundt meg.. pluss at det er en del av et av navna til farmora mi:) som jeg var veeeldig glad i!!

jeg valgte hannah.. etter vert (når internett verden åpna seg for meg så så jeg jo at det var mangen som hadde kalt barna sine det samme året å året etter..)

med mitt andre barn hadde jeg samme teorien...valgte nok en gang et navn jeg ikke visste om noen som hette..(vi hadde to navn klare når vesla ble født..å klarte ikke velge så hun endte opp med begge to....:))

hun heter hedda aurora.. å seff nok en gang dukka navnet opp på den forrbasska lista... men navna var ikke på lista når jeg kalte dem det..:)

mine jenter er født i 01 å 02.

men syns det er helt greit at folk velger navn di liker.. å det er jo di mest likte navna som ligger på lista... å en kan ikke alltid ta hensyn til det..:)

har allerede navn klart til tredje mann...( som jeg håper kommer om ikke så mangen år:)

Annonse

jeg døper ikke gutten min lucas fordi jeg trodde jeg var så oppfinnsom, det er meg ganske så likegyldig hvor mange andre som heter det. Jeg liker rett og slett navnet kjempegodt og det har jeg alltid gjort,samtidig som han da blir oppkalt etter min kjære mor:)

Jeg mener at foreldre som vil kalle barna sine disse navnene må få gjøre det uten å bli kritisert!!!! Navnene er kjempe fine og det spiller da ingen rolle om det er 2000 andre i Norge som heter det....

Hvis jeg var barn igjen ville jeg mye heller hete noe som noen andre heter enn noe som ingen heter. Vi må huske oppi alt dette navnestyret at det er barnet som skal leve med navnet sitt og at man tenker i gjennom en evt mobbefaktor. For barn i skolealder er ikke alltid så greie med hverandre, og bruker misbruker gjerne navnene til andre barn.

Så hvis man liker et navn som rimer på et negativt ladet ord, bør man faktisk ikke velge det. Jeg synes det er litt for mye fokus på at alle skal være så fordømte oppfinnsomme, og det er fint det, så lenge ikke barnet får svi for det senere....

Herlighet! Er dere ikke lei av denne debatten snart? Det er jo en slik tråd minst en gang i uken! Og du som skriver at folk som kaller barna sine Matthias og Lukas osv og tror de er oppfinnsomme er fullstendig på bærtur! Man velger navn utifra smak og identitet. De fleste nordmenn er "normale" folk og kaller barna sine for vanlige navn, mens andre vil være litt mer spesiell og prøver å være mest mulig kreativ i navnevalg! Jeg har selv et veldig vanlig og om dere vil "kjedelig" navn ifra mitt årskull, men jeg er veldig fornøyd med mitt navn! Jeg hadde absolutt ikke passet til å hete Savannah eller Atiana! Og jeg er evig takknemlig til mine foreldre som gav meg et navn jeg kan leve med og ikke være flau av! Tror neppe at de som velger navn som Matthias og Markus sitter og ser på hvilke navn som er på topp ti listen, de bare tilfeldigvis liker disse navnene, og da skal de jo selvsagt velge det de liker best uavhengig av navnetopper osv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...