Gå til innhold

1. kontroll i dag! skjønn det den som vil..

Anbefalte innlegg

Var hos legen min i sta, til min aller første svangerskaps-kontroll.. Går inn døra, og blir møtt av en blid kar som sier "og her ventes det smått"?

Han skrev dette sjemaet som man skal ha med seg gjennom svangerskapet, målte blodtrykk, spurte litt om jeg er vaksinert for røde hunder og om jeg har allergi for noe, skrev så inn opplysningene jeg ga ang allergi for veps.

Så var jeg ferdig? Ut til kontordama og ta blod, veie ol...

Altså: ingen gyn.undersøkelse?Skulle vist ikke senere heller... Så trengtes det heller ikke å ta alle blod-prøvene, bare blod-type, hiv og ferritin... Og så var det vekta da... i følge vekta til legen har jeg gått opp 8 kilo siden i går (erre mulig).. veide 71,4... noe som er ganske rart da jeg har veid 63 kilo det siste året, senest i går morges.. veier 63 på alle andres vekter.... (det blir moro å gå opp og ned i vekt alt ettersom hvor jeg er på kontroll)

Joda, så fikk jeg boka mi, og beskjed om at jeg skal til kontroll hver mnd (trodde det var nye rutiner på det jeg), men det er jo bare ok...

Så kommer jeg hjem, og setter meg og ser på sjemaet legen har fylt ut... Fødselsdatoen til gubben er feil, terminen står markert som usikker, og jeg har vist hatt 20! spontan-aborter... Tror han flirete legen har hatt noe blankt i kaffen jeg, hehe... Skal til jordmor om en mnd, tror jeg får be henne rette litt opp i kaoset jeg... Desuten er det en hel masse som burde stått med, som ikke er nevnt engang... "født barn 94,97,98,01 og 03, jente 01 15 dgr før termin", har han skrevet... ikke ett ord om at hun var dysmatur og lå på nyfødt-intensiv i 5 døgn...glemte vist å ta med at nummer 2 og 3 også er født ca 2 uker før også.. ikke ett ord om styrt-fødsler med de 4 yngste.. Er ikke alt dette ganske viktig å ha med i papirene da? Tror den legen har vært litt på snurr jeg....Får håpe jordmor får klotra ned alt som skal være med, og retta opp i diverse... Fikk forøvrig termin 20. oktober, og er 7+4 uker på vei..

Fortsetter under...

Puh.. godt å vite at det ikke bare jeg som reagerer... Synes sjemaet mitt er mer enn lovlig lite utfylt jeg... for ikke snakke om alt som er feil...Jeg mener, denne legen går for å være flink? Kan jo ikke la ham sørge for noen kontroll... Nei jenter, denne damen ringer til jordmor i morgen den dag, jordmora her går for å være ett vettig rivjern av et kvinnfolk... Tror hun får ta over dette sirkuset jeg altså. Gubben bare lo han, da han så sjemaet.. Skjønner ikke det går an jeg å slurve sånn i jobben da man er lege.. Han har jo liksom ansvaret for mini'n vår da... Nei, takke meg til jordmor..

Annonse

Det er du som bestemmen hvem du vil gå til kontroll hos... Om du har lyst kan du ringe jordmor og bestille time hos henne... Tror de fleste går annenhver gang til lege og jordmor.. Jeg har i allefall gjort det i alle svangerskapene mine... Er bare å ringe.. Bruker du kommunal jordmor så er det gratis og....

Jeg synes det er godt å ha en jordmor , for hun er jo spesialist på svangerskap og kan svare på mye mer enn hva legen kan....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...