Gå til innhold

Ang. mat til storgutt!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt født ï juli. Da han ble født var han 3690g og 53 cm.

På sist kontroll, 6mnd og 2 uker gammel, viste vekten 9970g og lengden var 69.5 cm.

Jeg som mamma synes selvfølgelig at han er helt perfekt, men fikk beskjed av både lege og helsesøster at han var overvektig og lat.

Men når jeg spør hva jeg skal gjøre, får jeg ingen svar.

Legen sa han kunne se at han spiste mye.

Men hva spiser "vanlige" babyer da?

 

Nå er han 7mnd og 3 uker og spiser:

200ml mme til frokost

Grøt av 100ml vann og 100ml mme til lunsj

6 mnd middagsglass og vann til middag

eks. halv banan til mellommåltid

Grøt av 100 ml vann og 100 ml mme til kveldsmat.

 

Er det alt for mye??

Hva spiser din juli baby?

 

Vil jo ikke overfore han og gjøre han overvektig, men ser liksom ikke hva jeg skal kutte ned på.

 

Blir kjempe takknemlig om du gidder å svare meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei!

jeg tror ikke min gutt spiser noe mindre enn din!han spiser kanskje litt mer!men han er en aktiv gutt!!alle barn er jo forskjellige,så ta det med ro,ditt barn er helt perfekt!!:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ærlig talt! Man skal da ikke begynne å SLANKE en baby på 8 mnd!!!

 

Overvektig og LAT??? Hvordan kan man kalle en baby det???

 

Jeg har selv tatt opp problemet med hs, men jeg fikk til svar at dette kom hun til å løpe av seg. For å få sove litt lenger om morgenen, fikk jeg faktisk "klarsignal" om at jeg kunne innføre et fjerde måltid. Dessuten - etter at hun har fått mye fast føde, har vektoppgangen ikke vært så stor som da hun kun fikk mm - hun har blitt en Michelinbaby kun på mm!

 

Veide henne for to uker siden, da var hun ca 7 mnd,og veide 9320 gram, ca 68 cm.

 

Hun spiser:

Pupp pupp og pupp på morgenen

En porsjon grøt av 125 ml vann, litt vann

Middag, litt vann

Et beger fruktmos

En porsjon grøt til kvelds

 

Mye pupp innimellom. Hvis du tenker på å "slanke" han, som jeg forøvrig syntes hørtes latterlig ut, kan du jo feks gi han vann framfor mme ved måltidene, det er vel det eneste jeg kan komme på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hærregud! Kan da ikke slanke en baby! Albert er også en stor gutt, 9680g og 69 cm på 7 mnd kontrollen. Har aldri fått beskjed om å slanke han! Spurte til og med om han veide for mye, og da sa hun nei..

Albert har fire faste måltider om dagen nå:

Frokost: grøt ( 3-4 toppede ss med grøtpulver) og 50-100 ml mme

Lunch : det samme som til frokost

Middag: 1 middagsgless og vann, noen ganger 1/2 glass middag + frukt eller yoghurt

Kvelds: grøt av 3 toppede ss grøtpulver med fruktmos og 150-200 ml mme.

 

Spiser ikke på natten.

Så tror nok ikke din baby spiser for mye nei! De går det jo bare av seg når de begynner å krabbe og gå! Er jo bare nydelig med litt valker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger.

Jeg har selvfølgelilg ikke lyst å slanke han, var bare redd for at han får for mye. Men han er en bild og glad gutt som koser seg om dagen og sover hele natten. Og vi storkoser oss med verdens beste gutt.

 

Men så er det disse kommentarene fra helsestasjonen da. Kjenner neste jeg blir litt irritert når de kaller han lat etter å ha sett på han på golvet i et par min. Men, men - han skal få fortsette å spise det han får nå og så har jeg tro på at det jevner seg ut når han lærer å krabbe og gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...