Gå til innhold

Hvor viktig er folat??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har store mistanker om at jeg er gravid, traff rett før/på el sist og det skjer mye rat med kroppen... Var jo ikke planlagt og er griseblakk for tiden + at samboer er i utlandet så får ikke overført penger... Virker som det er helt krise om man ikke spiser folat i flere mnd før man blir gravid og under svangerskapet... Hva tror dere? Får lønn 12. så kan jo begynne da hvis jeg er gravid...

Fortsetter under...

Jeg fikk også høre at man bør ta folat i noen mnd før man blir gravid å i de tre første mnd i svangerskapet, men jeg var 2 mnd på vei da jeg fikk misstanke så startet med folat da og tok det til boksen var tom. Vet ikke om det hadde noen hensikt å starte så sent, men det kunne i alle fall ikke skade:) Legen sa også at jeg burde ta folat med engang jeg fant ut at jeg var gravid, så det er like greit å bare gjøre det når du får penger:)

Folat er viktigst helt tidlig i svangerskapet, det er derfor man anbefaler at kvinner i fertil alder tar folat før de blir gravide.

Inntak av folat synes å ha en preventiv effekt mot ryggmargs-misdannelser.

Disse misdannelsene skjer helt tidlig i svangerskapet, i løpet av de første 4 ukene etter befruktning. Det hjelper lite å begynne med folat når du er 6 måneder på vei for å si det sann.

Folat tabletter er ikke dyre så jeg synes du skal ta deg råd til å kjøpe de nå. Hvis du ikke har mulighet til det, så kan du også spise brokkoli, spinat, kinakål, grovbrød, og appelsin juice, som alle inneholder folat.

Det er uansett ikke så mange som blir født med ryggmargsbrokk, så risikoen din er i utgangspunktet liten. Men studier viser at folat kan ha en preventiv effekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...