Gå til innhold

andre som har babyer med tortirollis(eller no)

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det det samme som kiss?

fungerte fysioterapi?

hvor lang tid tok det før det ble konstatert?

vi har vært på undersøkelser på undersøkelser og endelig fant de ut at det ikke bare var favoritt side, og sta het som de til nå har påstått. vi skal begynne behandlign nå hva går denne ut på er det noe jeg kan gjøre selv annet enn å forsøke og oppmuntre til at babyen snur hodet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hm, tror ikke det er helt samme som kiss, ev er torticollis en slags betegnelse som også kan omfatte kiss. Se ev www.kiss-kidd.no. Vi fikk diagnose torticollis på sykehuset, og fikk oppfølging av fys på hs hver uke i tre mnd. Øvelsene besto av tøying. Etter 3 mnd hadde han hatt mye fremgang, jeg var likevel ikke fornøyd, og bestilte selv time hos fysioterapeut som er spesialist på kiss-kidd, og tilgang på manuell terapeut. Det viste seg at han hadde kiss. Ble mye bedre etter bare en behandling. Da er det svært viktig at man ikke tøyer!!

Jeg fikk forresten beskjed av fys på hs, at han ikke hadde kiss. Snakket om kiss der flere ganger, fys som tok det opp. Er glad at jeg ikke slo meg til ro med det. Hørte om kiss første gang her inne:-)

Lykke til!!

Skrevet

Diagnosen tortecollis er ikke det samme som KISS; den er et uttrykk for at hodet er skjevt på noen måte.

Fysioterapi fungerer bra her, han er myk og fin i nakken, men skakker veldig om han blir sittende i f eks en vippestol.Men han har andre årsaker til at han er skjev også da. Han fikk det konstantert dagen han ble født. Vi har gjort tøyeøvelser vi lærte av fysio som vi gjør daglig. Vi har også lært en særegen bærestilling som motvirker skakkingen.

Skrevet

Torticollis er ofte det samme som kiss.

Det brukes i dag som sekkbetegnelse på skjev nakke. Den infantile (hos barn) torticollis kommer av blødning den ene halsmuskelen ved drag under fødsel, og da vil det ses et tydelig blåmerke på muskelen. KUn da har det hensikt å tøye nakken.

Muskelen blir også påvirket ved kiss, fordi en nerve som påvirker denne muskelen er i klem. Derfor kan det være vanskelig for en lege/vanlig fysioterapeut å vite at den faktisk er nakkevirvlene som er ute og kjører....

Min sønn fikk den diagnosen ved fødselen. Det var ganske tydelig at han

var skjev. Behandlingen gikk da ut på å tøye halsmusklene. Da tøying over lang tid ikke gjorde noe forskjell, måtte u.t mase litt på fysioterapeuten. Måtte spørre henne om hun hadde hørt om kiss. Joda, det hadde hun, men kunne vi ikke vente litt til da???? Det kunne jo hende det rettet seg når barnet fant fikk symmetrisk underarmsstøtte.....(??)

Men gutten hadde også kolikk, ammetrøbbel, bæsjetrøbbel,favorittside, gulpeproblematikk og søvnproblemer. Jeg var sliten, og følte meg som en elendig mor. Derfor fikk jeg endelig tak på en dyktig manuell terapeut.

Etter 2 mnd og 4 behandlinger har vi fått en ny gutt.

Dette ble langt, men syns det er viktig å spre info om kiss. Helsepersonell har jo ikke peiling(som oftest).

Ang behandling - hvem skal behandle barnet ditt?

Skrevet

Jeg har hørt at dette er mye av det samme. Jeg kjenner de hvor fysioterapi har hjulpet, men hvorfor ikke forsøke manuell terapi som benyttes ved KISS. For det jeg har hørt er at TC (forkorter jeg...) skyldes at den ene senen på siden av nakken er for kort, og hvorfor er den det? Trolig skyldes dette en låsning i nakken, ergo som på KISS.

Skrevet

Min har da IKKE KISS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...