lettereforvirra Skrevet 5. mars 2007 #1 Skrevet 5. mars 2007 Hva vil det si? Var på ultralyd og fikk vite det. Noen som vet hva det vil si ca i vekt? Vet det blir en ganske stor baby.
Krølle79 Skrevet 5. mars 2007 #2 Skrevet 5. mars 2007 Godt spørsmål, du.. lurer jeg også på.. siste ul til meg viste at hun er ca 29 (!!) % større enn gj.snittet.. *gulp* Skal på ny ul imorra..(er 38+0 imorra).. blir spennende å høre hva de sier da... Og denne gangen mnå jeg prøve å huske å spøra hva det vil si i gram.. Men du kan jo ringe ned på føden og spørre.. der har de nok svar..
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #3 Skrevet 5. mars 2007 Gjennomsnittet er 3500g ved fullgåtte uker. Hvis barnet er estimert til 14% større enn snittet vil det altså si 14% mer enn 3500g. MEN: Det er veldig skjelden dette faktisk slår til. De opererer med 20% avvik, så godt mulig barnet likevel er helt på snitt ved fødsel
lettereforvirra Skrevet 5. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 5. mars 2007 oi, det var veldig mye over gjennomsnitt:) Da jeg fikk estimert sist sa legen at det var sånn ca mål men glemte helt å spørre om ca gram. Jeg skal bare gå til termin denne gangen så har jeg fått innvilget keisersnitt siden jenta sist jeg fødte ikke ville gli ned i bekkenet og det ble hasterkeiser for ikke så lenge siden. Lykke til, og hører gjerne fra deg om hvilken ca vekt du har fått tildelt:)
MissAntrop Skrevet 6. mars 2007 #5 Skrevet 6. mars 2007 Jeg satt og regnet litt på det etter å ha lest svaret ditt på et innlegg jeg hadde, Live. Jeg fikk beskjed om at babyen min var 3700 gr på søndag. Og om jeg tar utgangspunkt i 3500 gr som gjennomsnitt, kom jeg fram til 14%. Akkurat nå skjønner jeg virkelig ikke hvordan jeg kom frem til det, men men Det blir vel uansett feil når jeg tenker meg om, fordi 3500 gr er jo snitt ved fødsel, og ikke 2 uker før termin Huff, dette ble jo bare rot
godiva med 3 gull Skrevet 6. mars 2007 #6 Skrevet 6. mars 2007 14 % som er temmelig ca ved disse målingene utgjør at babyen vil veie snaue 4 kg. Om jeg fremdeles skjønner matte... Slett ikke sikkert. he he. Men da er babyen en helt grei str, så ikke noe å bekymre seg for.
godiva med 3 gull Skrevet 6. mars 2007 #7 Skrevet 6. mars 2007 Fikk sist en som lå 40% over snitt, og det gikk greit det også.
Mams til Ronja har fått Aurora Skrevet 6. mars 2007 #8 Skrevet 6. mars 2007 Fikk beskjed i uke 29 at jenta mi var 23% over snittet. Noe som tilsvarte 1926 gram...
Gjest Skrevet 6. mars 2007 #9 Skrevet 6. mars 2007 tror ikke man skal henge seg for mye opp i størrelse fra ul... jeg har diabetes 1 og med det større sjanse for å få større barn... da jeg gikk gravid estemerte di han til å bli over 4500 gr... dette stemte ikke ved fødsel.. han var 3260 de kan lett måle feil..
Faylinn Skrevet 6. mars 2007 #10 Skrevet 6. mars 2007 De måler hodediameter, lårbein og mage tror jeg, og beregner en vekt utifra det (som dere snakker om over). Men det spiller jo ikke så stor rolle om babyen er 3500 eller 3900. Det som teller er hodestørrelsen... magen er jo myk uansett. Min har en hodeomkrets i dag som tilsvarer det den burde ha om tre uker på termindato, og det er litt kjipt. Håper babyen kun feter seg opp de siste ukene, og holder hodet i den størrelsen. :-)
MissAntrop Skrevet 6. mars 2007 #11 Skrevet 6. mars 2007 Marianne75: Hva er snitt for hodeomkrets ved fødsel da? De målte hos meg til 35 cm 2 uker før termin, og jeg synes det hørtes mye ut..
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2007 #12 Skrevet 6. mars 2007 Er det riktig at de kan si noe som helst om vekt på babyen da? På st olav i trondheim kunne de ikke det iflg jordmoren vi var på ul med.Man kan jo ikke vite vekta fordi man måler div kroppsdeler, underhudsfettet varierer sikkert mye hos babyer..
Krølle79 Skrevet 6. mars 2007 #13 Skrevet 6. mars 2007 Var på UL idag (er 38+0 idag), og målte snuppelura.. det ble estimert at hun er ca 25% over snittet nå, og det vil si ca 4400g.. *gasp* Men jordmora sa at de har ca 10% feilmargin, og i dette tilfellet tilsvarer det ca 500g.. så får jeg bare håpe at det tipper den riktige veien, og at hun ikke blir så VELDIG mye mer enn 4000g..... ;-p Men hun var jo bare skjønn, da.. ntååååhh...
jentemage Skrevet 6. mars 2007 #14 Skrevet 6. mars 2007 Krølle79; Kan jeg spørre hvordan du ligger ann på symfysemålene??? Jeg ligger høyt på sfmål og ba om å bli henvist for å få estimert vekt men det var ikke så lett. Vet jo at dette ikke nødvendigvis betyr stor baby, men..
Krølle79 Skrevet 6. mars 2007 #15 Skrevet 6. mars 2007 Jentemage; Jada, det går fint vettu Har siden uke 22 ligget over det grønne skyggefeltet... men i uke 31 lå jeg med sf på 30cm, og i uke 34 opp igjen på 34cm, uke 37 var sf på ca 36,5.. Skal til legen igjen på torsdag, så får jeg se hvor det krysses hen da.. Men jeg har vært på mange ul pga at jeg tidligere opplevde at jeg ikke kjente liv en dag.. og da ble det målt økt f.vannsmengde.. Så ble dette fulgt opp, og da viste det seg at hun tegnet på å bli ganske stor, så da ble _dette_ fulgt opp... Så den ul'en idag var mer enn sånn kontroll nå like før slutten, slik at legen lettere kunne ta en vurdering ifht hvorvidt jeg skal gå overtid osv.. Supre folk på St. Olavs Hospital, altså!! Hvor langt er du kommet da, jentemage?
jentemage Skrevet 6. mars 2007 #16 Skrevet 6. mars 2007 Termin 10 mars, så jeg sitter egentlig bare å venter i spenning.. Jeg har ligget over det grønne feltet hele veien, men nå på slutten, etter at hodet festet seg, har lege og jordmor målt veldig forskjellig. Jordmor sitt mål ligger innenfor grønt felt, mens legens mål ligger over. Så jeg holder en knapp på målene til jordmor!! Betryggende å høre at du får god oppfølging. Lykke til videre
snoopy_me Skrevet 6. mars 2007 #17 Skrevet 6. mars 2007 14% større er min beibi også.. Det vil si at estimert fødselsvekt vil ligge rundt 4 kg..
Krølle79 Skrevet 6. mars 2007 #18 Skrevet 6. mars 2007 Takk i like måde, jentemage Og tvi-tvi.. Ikke lenge igjen til noen av oss nå..
Faylinn Skrevet 6. mars 2007 #19 Skrevet 6. mars 2007 Magicka: Vet ikke omkrets, med diameter. Det står 9,3 inne på min-mave.dk http://www.din-mave.dk/index.php?vis=artikler&gaatil=3227&id=879
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå