Gå til innhold

CLIO - SPM TIL DEG;=)

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor stor var vinkelen i hofta? vi fikk ikke beskjed om noe grader på noen vinkel inni hofteskåla heller vi da....uff!! har jo endelig fått lest meg til hva denne diagnosen "lateralisering av caput femoris" betyr..det er en sideforskyvning av leddhodet inni hofteskåla..Desto lavere denne "vinkelen" er, desto større er vinkelen inni hofteskåla..og grunnere - og desto lettere "sklir hofta ut av ledd".. Men når det er snakk om en umodenhet så er jo ikke hofteskåla så grunn da...bare litt mer enn normalt..og en pute har jo den hensikt å holde kula på plass inni hodet....og når hofta til Hannah hadde stabilisert seg da vi dro hjem fra sykehuset ser jeg egentlig ingen grunn til å skulle bruke denne puta...men vi har nå gjort det da;)

Snakker meg bort igjen jeg, hehe--men hva var deres vinkel? og hvordan øvelser gjorde dere med fysioterapeuten???

klem fra Hannah og

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang vinkel: jeg fikk aldri vite vinkel, men jeg så legen skrive 40 på et ark. Har snakket med min vidunderlige fysioterapuet UTE IMHOF i dag og hun sier at det er mange måter å måle vinkel på! Jeg har fått bildene på CD og Ute skal sende dem til en radiolog eller radiograf eller lege i Tyskland hun samarbeider med for en vurdering. Jeg synes jeg får vite så lite. Vet ikke om du har fått med seg Odas historie, men hun brukte pute og trente fra 4-6 uker gammel, bare trente frem til 8 uker gml. UL kontroll viste alt bra. Røtgen og Ul alt bra frem til 16 uker, da var ikke alt bra viste røtgen. Legen beordret pute, og jeg løp til Ute. fikk forklaring at det er helt normalt at utviklingen skjer asymetrisk. Hvis man hadde tatt røtgen av barn som var friske ville man sett det samme hos flere. Fikk beskjed av Ute om å trene litt for sikkerhetsskyld. Det har vi gjort, men har ikke brukt pute......Forresten har vi ikke trent sise måned pga mye sykdom (influensa). Var på kontroll nå. Jeg løy for legen og sa et jeg hadde brukt pute. Han var stor fornøyd, men fortsatt var det noen bittesmå forskjeller. Så vi har fått skinne....Har kontaktet Ute igjen, og det er nå hun sender bildene for vurdring i Tyskland. Forøvrig 3 mnd siden sist kontroll. ULser bra ut.

Over til øvelsene. En av de viktigste øvelsene er i mageleie hvor vi holder fast diagonale bein og armer og trykker på trigger punkter i albue og på hæl. Benet og armen som holdes skal være i bestemte posisjoner.Dette fremkaller en øvelse hvor hun løfter kneet og får 90 grader vinkel i hofte. (Det er litt vanskelig å forklare,,,,) Dette blir gjort for begge hofter. Videre så ligger hun på magen, og vi trykker mellom to ribben, rett under brystvorte, og hun drar benet opp. Den siste er at vi trykker forsiktig benet inn i riktig vinkel i hofen. Lett trykk. Dette er øvelser vi har bitt lært opp i, men det er knep som er enklere.

De kommer snart...

Jg fikk beskjed om i starten at vi skulle trene fire ganger om dagen og puten skulle være av en halvtime etterpå. Helst skulle hun da ligge på magen. Ute er opptatt av alle barn bør og skal ligge uten pute noe slik at de får brukt kroppen sin. Her kommer det noen tips i en putefri periode:

- La barnet sitte med magen mot et bord, med et ban på hver side av ditt lår. Dette blir en slags freika pute. Samtidig brukes kroppen. Hvis babyen er liten, bruk en pute på bordet.

- bær barnet ditt på din hofte, med et ben på magen og et på ryggen, dette blir også som en pute!

- La barnet ligget på magen (Uten pute!). La den ligge å sparke og jobbe. Kan gjern bli litt sint....Du kan evt holde fast foten slik det blir en rett linje fra rompesprekk til hæl. fotbladet er mot det andre benet, kneet bøyes utover. Hold et ben av gangen.

- Babyen ligger på magen, og hold fotbladene mot hverandre, rett linje fra romesprekk til hæler, og knærne peker utover til siden.

- Barnet kan sitte i fanget ditt, med ryggen mot deg, bøy bena, og hold fotbladene mot hverandre.

Det er viktig med MASSE mageleie sier Ute. Når barnet ligger på ryggen, for eksempel ved stell: se etter at hun spreller likt med begge bena, at bevegelsene er ganske like.

Dette ble langt, men håper det ga noen tips. Jeg kommer ikke til å bruke sprikeskinne heller.

Skrevet

TAKK FOR LANGT OG FINT SVAR;=)

Hannah spreller likt med bena, og bevegelsene er like. Ser ingen forskjell på hoftene hennes..

Har tatt kontakt med min fastlege siden jeg ikke kommer gjennom på sykehuset/helsestasjon og bedt henne skrive en henvisning til ultralyd. Venter spent! skal ta den på Kongsberg, for hørt det er veldig god oppfølging der... Vi har ikke brukt puta på henne den siste tiden, men brukte den hele tiden de første 6-8 ukene..

Stabiliserte hofta til Oda seg i løpet av de første dagene?

Vet ikke om du har lets info jeg fant og la inn som innlegg her, men der står det som nevnt tidligere at 90 % av de ustabile hoftene stabiliserer seg spontant i løpet av de første dagene og modnes - og trenger dermed ikke putebehandling..og det er Hannahs historie..; legen observerte ustabilitet, ultralyd viste litt umodenhet, dagen vi skulle hjem undersøkte en annen lege henne og sa at hofta var stabil..

Skrevet

Hoften til Oda ble ikke bedre før vi fikk behandlet KISS. De fant en ustabilitet i hofte på 2 dagers kontroll på sykehuset, og vi ble innkalt til UL etter 4 uker. Så selv at venstre ben ikke var riktig. Fysioterapuete sendte meg til manuell terapeut. Det ble en enorm forbedring på KORT tid. Jeg fikk øvelser på en torsdag, manuell terapi en mandag, og tirsdag var det nesten umulig å se noen forskjell på bena. Dette bemerket også Ute da vi var på kontroll hos henne 1 uke etter 1. gang.

Hadde jeg vært deg hadde jeg nok stresset ned den putebruken noe, men nå har jeg allerede trosset ortopedenes instrukser....Hvis det ikke er for lang vei til Oslo, kan du evt kontakte Ute på Barneklinikken. Der vil du kunne få hjelp med de øvelsene jeg beskrev. Jeg betaler disse besøkene selv nå fordi det ikke er så ofte.Men det går ann å få henvisning til fysioterapeut hos fastlegen, og denne kan man velge selv hvor man vil benytte....

Jeg leste info innlegget. Det jeg synes er skremmende er alle de barna som behandles for sikkerhetskyld. I Tyskland har de funnet en mulig sammenheng mellom bruk av pute og Calver Legg Pertes (eller hvordan det skrives) Jeg har brukt mye tid på å spørre andre leger og fysioterapeuter, lest mye og fundert mye før jeg valgte å IKKE følge ortopedens ordre, men å lytte til Ute. Noe jeg ikke har angret på.

Skrevet

Håper forresten at du snart får time, og at alt er bra. Fortell hvordan det går!!

Skrevet

Som nevnt tidligere så har vi kuttet ut den putebruken. Får henvisning til UL ganske raskt håper jeg, og viser UL fortsatt umodenhet i hofta og et behov for videre putebehandling, gir jeg meg selv et spark bak og bruker puta flittig igjen..MEN, dette tviler jeg på og det er kun derfor jeg er avslappet med tanke på denne puta. Når jeg tar av Hannah bleia, så går bena rett opp i froskestilling, helt symmetrisk og i likt tempo, ingen tegn til noe uvanlig..

Skal selvfølgelig holde deg informert Clio;)

har du bilde av tulla de? og hvor i landet kommer dere fra?

Ta gjerne en titt på profilen min;=)

mange bilder av prinsessa mi og storebroren hennes Oidipus, på 4 ben;=)

Skrevet

Hei igjen.

Har ikke somla meg til å fikse profil og sette inn bilder. Men jeg er 34 år, og har to barn med to ben, foreløpig ingen på 4 ben (men det kommer....). Storebror er 4 år i dag faktisk. Jeg kommer fra Skedsmo (midt mellom oslo og grdermoen), men ferierer en del ikke så langt fra Tønsberg. Svigerforeldrene mine har landsted i Re kommune. Forresten er tulla de kjempesøt!

Det er godt vite at det er flere som slapper av i forhold til putebruk!

Skrevet

Takk for det=)

Ja, Re er jo ikke langt unna her nei..Tønsberg er en flott by å feriere i da=) gud som jeg gleder meg til å ta m Hannah på stranda til sommeren!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...