Gå til innhold

Da har vi bestemt oss angående prevenar.


CiljaS

Anbefalte innlegg

Vært litt frem og tilbake. I Norge er jo denne vaksinen helt ny og bare babyer født fra 2006 og utover får den gratis. Sjansen får at de små får den typen meningitt vaksinen er mot er veldig liten. Så vi har bestemt oss for å ikke gi sønnen vår den vaksinen, i såfall ikke nå.

Skal på 3 mnd kontroll onsdag. Hva tenker dere andre desember jenter om denne vaksinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

er faktisk ganske usikker på de fleste vaksinene... med vaksinasjon er barnet vel immun i noen år... men hvis det får sykdommen (meslinger, røde hunder, osv...) er det immun resten av livet... hrm....

 

har heldigvis nesten 4 uker igjen til 3mnd kontrollen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest det er veldig skummelt med dei vaksinene, men trur likevel vi kjem til å gje lillegutt alle. Tenk om han får ein av desse farlege sjukdomane og han ikkje er vaksinert? Den prevenar-vaksinen, er det det mot hjernehinnebetennelse? Vi skal på 3 mnd kontroll torsdag. Gruar meg litt må eg innrømme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. hva skjer hvis dere reiser i et land hvor "sykdommen" herjer??

å barnet ditt ikke er vaksinert?

har du tenkt på det?

 

er det virkelig verdt å utsette ditt barn for noe som kunne ha vært unngått?

 

jeg hadde ikke turt å ikke la være med å vaksinere.

 

du burde også undersøke om barnet ditt blir "godtatt" i barnehage/skole

hvis det ikke er vaksinert.

For i noen barnehager slipper de ikke inn U-vaksinerte barn inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønte det kom til å komme et anonymt innlegg, litt feigt synes jeg da. Har ikke tenkt å begynne noe krangel med noen her inne, det for være på kranglesiden od der hører ikke jeg hjemme. :) Vil bare høre om dere andre har tenkt å vaskinere barna deres med prevenar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har valgt bort prenvar, og satt resten av vaksinene på "hold" for nå. vi ønsker å ta et bevisst valg for gutten vår, så vi leser oss opp om både den ene og den andre siden av temaet. -eller konflikten som det vel egentlig er. akkurat nå vipper det mot å ikke vaksinere i det hele tatt. for de som vil lese hva en "kvakksalver" eller homeopat mener anbefaler jeg "hva er sanneheten om vaksiner?" av r.e.hanssen.

om jeg vil tilgi meg selv om mitt barn får et alvorlig tilfelle av en sykdom jeg kunne vaksinert for? nei. om jeg vil tilgi meg selv om mitt barn får alvorlige bivirkninger av en vaksine jeg har valgt å gi? nei. jeg synes dette er kjempevanskelig!

og for dere som gruer dere til å snakke med hs om dette, husk at det er frivillig å vaksinere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er den prevenar vaksinen? Er det den mot hjernehinnebetennelse? Som dere skjønner har jeg ikke satt meg inn i dette med vaksiner. Kun tenkt at dette er noe jeg selvfølgelig skal gjøre. Men begynner å lure litt når det er så mange her som undrer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal alle vaksiner taes. Har to barn fra før som også er vaksinert. Synes det er ganske skummelt å ikke vaksinere jeg da i tilfelle noe skjer. Jobber selv i barnehage, og vet hvor fort smitte spres.. Det er ikke bare om mitt barn kan bli smittet, men også at det blir smittet av andre barn som f.eks har vært i utlandet..

Dessuten gikk jeg på skole med ei som ikke ble vaksinert, og hun ble helt forferdelig syk ofte. Bl. annet av kikhoste.

 

Det er jo helt selvsagt opp til hver enkelt, men jeg nøler ikke i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke samvittighet til å ikke vaksinere. Dagens vaksiner er ikke lokalprodusert som den tidligere trippelvaksinen som noen få barn fikk alvorlige bivirkninger av, så jeg bekymrer meg ikke en plass. Vaksinen mot meningitt har vært brukt i USA i flere år (de vaksinerer også mot vannkopper, forresten).

 

Vaksiner som ikke varer livet ut beskytter våre barn i de årene de er mest utsatt for å bli alvorlig syke, dvs opptil småbarnsalderen og gjerne litt til. En liten baby med kikhoste sliter, for å si det mildt. Og det er en sykdom som er på full fart tilbake fordi det ikke vaksineres en tilstrekkelig mengde barn. Da er det gjerne eldre barn og voksne som får sykdommen først, deretter kan de smitte de små som ikke har motstandsdyktighet i det hele tatt. Om jeg tør la være å ikke vaksinere babyen min --- klart nei.

 

Sannsynligheten til å få meningitt er selvsagt liten, men hva hvis dette skjer med mitt barn? Både virkningene og bivirkningene av denne sykdommen vil jeg ikke at mitt barn skal få oppleve.

 

Mange bøker som gjelder dette temaet på den negative siden er desverre skrevet av folk som kan i beste fall populærmedisin og mangler relevant utdannelse.

 

En må huske på at Norge er et veldig konservativt land når det gjelder medisinering, det pøses ikke på med noe dersom det ikke foreligger grundige vurderinger om at fordelene langt overveier ulempene.

 

Det reises så mye nå til dags at sykdommer som ikke er utryddet i noen land kan spres på null komma niks og da vil jeg at mitt barn er beskyttet dersom det lar seg gjøre. Sannsynligheten for å bli syk er langt, langt større enn det å få bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å vaksinere sønnen vår med de vanlige vaksinene som vi har hatt i mange år, men ikke prenevar. Den bekskytter heller ikke mot alle typer meningitt og sjansen for å få den den er beskyttet mot er mikroskopisk. Da støtter jeg innlegget lenger opp, hva med de mulige bivirkninger til vaksinen vi ikke kjenner til? Den har knapt vært i Norge ett år. På vaksinedebatten er det sistat fra noen helsesøstre som ikke ville gitt barnet sitt prenevar... Det får en til å tenke. Men det er ikke lett, vi har hatt lange diskusjoner om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes og det er vanskelig, men kommer til å ta den. En gutt døde av hjernehinnebetennelse i to venner av meg "sin" barnehage. Tragisk. Vet ikke hva som er best eller verst ved å ta den eller ikke ta den...

Når jeg fikk førstemann var det mmr vaksinen som var omstridt... mye skremselspropaganda på tv. Nå er det stille rundt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min på 2,5 hadde noen symptomer som kunne forveksles med tidlig fase av hjernehinnebetennelse og da var jeg kjempeglad for at jeg hadde kjøpt denne vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg skal velge bort prevenar, men skal ta de andre. Hvis man har fulgt med i media, er det utrolig mye snakk om bivirkningene til de som var med på prøveprosjektet av denne vaksinen. Når virkningene kommer nå etter 10-12 år, hva da om like lang tid fra nå??? Hvor mange barn vil da slite med bivirkninger?? Denne vaksinen er alt for lite utprøvd og vart for kort tid til at vi vet virkningene av den. De andre vaksinene har vi hatt i mange år... Disse vaksinene har de andre barna mine fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hjelper og mot ørebetennelser. Det er enda en god grunn til å ta den, syns jeg. Sønnen min fikk den da han var 2 år. Hadde egentlig ingen problemer med den. Trodde først at han ble syk pga. den, men det var helt tilfeldig(han hadde feber i noen dager). Skal også gi den til lillesøsteren hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...