koseputa Skrevet 5. mars 2007 #1 Del Skrevet 5. mars 2007 Lurte bare på om dere kunne hjelpe meg med noen spm. som jeg går rundt og lurer på: Hvor mange forsøk måtte dere gjennom før dere lyktes? Hvor blir egentlig de modne eggene av når egglederne er helt tette? Vet dere hvorfor egglederne deres ble tette? Dere som er gravide med hjelp av ivf, må dere ta noen spesielle hensyn i graviditeten? Var dere sykemeldte i rugeperioden? Ble mange spm, men håper noen vil svare:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8498642-kj%C3%A6re-dere-som-har-tette-eggledere-og-er-blitt-gravide-med-ivf/
♥ivf m/prins♥ Skrevet 5. mars 2007 #2 Del Skrevet 5. mars 2007 Hei:) Jeg har hatt tette/ødelagte eggledere som nå er operert bort. Hadde først 1.ivf som ble negativt og da ble de tatt vekk. Etter de så hadde jeg 3 iv til før vi lyktes på 5 ivf nå før jul:) De modne eggene bare svinner hen eller går gjennom egglederene som vanlig. Det vil stort sett alltid være en lite åpning i egglederene selv om de er tette. Min eggledere ble tette etter en infeksjon som jeg fikk etter en MA i uke 11 for 2 år siden. Hadde veldig betennelse i de og de var totalt ødelagt med kronisk betennelse. Skapte da veldig dårlig miljø i livmoren som igjen hindret egget i å feste seg da det rant/dryppet fra egglederene og ned i livmoren. Tar ingen spesilelle hensyn under svangerskapet, men man får jo litt ekstra oppfølging og flere UL etc. Jeg hadde 5 runder med behandling og var sykemeldt innimellom. Brukte litt ferie også. Er du plaget med uflod? Har du merket noe til dette/har den forandret seg ila tiden/årene? Jeg hadde veldig utflod før egglederene ble operert bort og er helt fri fra det nå. Utfloden min var den kroniske betennelsen som rant gjennom. Ivf ble til for oss med tette eggledere, så dette skal gå bra. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8498642-kj%C3%A6re-dere-som-har-tette-eggledere-og-er-blitt-gravide-med-ivf/#findComment-8498844
koseputa Skrevet 5. mars 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 5. mars 2007 Hei! Gratulere med din lille spire!!Og takk for dine svar! Jeg fikk beskjed av min gynekolog, at det trolig var betennelse som var årsaken til at mine eggledere var tette.Han prøvde å sprøyte blå væske gjennom egglederene, men ingenting kom gjennom. Jeg har ikke merket noenting til en evt. betennelse, så synes det er kjempeekkelt å tenke på at noe sånt har skjedd uten at jeg har merket noe... Vet også at jeg ikke har hatt noen kjønnssykdommer og har jo også gått jevnlig til gynekolog, men jeg får vel aldri helt vite hva det er som har skjedd.. Kan jeg spør om hvor gammel du er? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8498642-kj%C3%A6re-dere-som-har-tette-eggledere-og-er-blitt-gravide-med-ivf/#findComment-8498937
♥ivf m/prins♥ Skrevet 5. mars 2007 #4 Del Skrevet 5. mars 2007 Hei igjen og takk for det:) Jeg er 30 år gammel. En trenger ikke å ha hatt noen kjønnssykdom for at egglederene skal bli tette og en trenger heller ikke å ha anelse om hva som foregår "der oppe" ila betennelsen. Den kan blusse opp, ødelegge litt for så å forsvinne. Det er derfor et sjokk for mange at egglederene er tette siden de ikke har merket noe galt. De sprøytet blå kontrastvæske gjennom meg også og der kom det lite og ingeting gitt, i tillegg har mine eglederer vist under UL hver gang og målt 0,5-1,5cm dvs. at de er (var) fortsatt væskefylte (kronisk betennelse) og at det drypper/lekker av de og skaper dårlige forhold i livmorenog gjør det vanskelig for egget å feste seg. Fikk beskjed fra Hgsd om at om 1.ivf mislyktes, så ville de fjerne egglederene - og som sagt som gjort. Tenk positivt - legene ga meg 90% sjanse for at jeg ville bli gravid og det er ikke alle som får slike odds. Årsaken er jo så klar som dagen pga tette eggledere. Klart, nå tok det jo litt lengre tid med meg enn hva de først hadde regnetmed, men slik er det av og til. Fra 1.ivf til 5.ivf tok det 1 år. Det er godt tiden går fort:) Nå er det langt fra sikkert at du har "noen lekkasje" fra egglederene dine, så ikke ta sorgen på forskudd. Det kan mer enn gjerne gå på første forsøk hos deg. Vi oppdaget at i tillegg til tette egglederer så hadde jeg få egg. Grei nok kvalitet, men få å velge mellom, så jeg fikk kun frys en gang og det gjør jo også at ting tar lengre tid. Ta en prat meg Hausken mens du står i kø hos Hgsd. Du vil ikke angre:) Lykke til videre! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8498642-kj%C3%A6re-dere-som-har-tette-eggledere-og-er-blitt-gravide-med-ivf/#findComment-8503746
*Lenn* :-)) Skrevet 6. mars 2007 #5 Del Skrevet 6. mars 2007 Hei! jeg synes ivf m/ baby har svart på det meste, jeg vil bare støtte henne i uttalelsene om defekte eggledere. Har du to tette eggledere? Eller en? I såfall KAN dette være ugunstig for forholdene i livmoren som ivf skriver. Jeg fikk påvist en tett eggleder i november i fjor, som sannsynligvis har vært sånn siden en exu for nesten 3 år siden. På det tidspunktet ble det ikke sagt eller gjort noe med den mest sannsynlig defekte egglederen....Ingen fortalte meg at den kunne skape trøbbel for senere graviditet.....(jeg hadde ingen betennelse i dem, men de kan væske litt likevel og skape uroligheter i slimhinnen i livmoren...) Jeg har hatt 5 mislykkede prøverørs innsettinger (1 IVF og 4 frys) og har egentlig ikke skjønt hvorfor det ikke skulle gå bra...siden jeg ble veldig lett gravid før exu`en for 3 år siden..... I januar i år ble jeg gravid, men fosteret satt i min TETTE høyre eggleder (tro det eller ei-det går an, selv om den er såkalt "tett")og den ble heldigvis fjernet...... Så kommer solskinnshistorien: jeg ble gravid på naturlig måte før mensen kom tilbake etter operasjonen! Og er i morgen 7 uker på vei:) Altså på første forsøk etter fjerning av defekt eggleder...... Tilfeldig...? Tror egentlig ikke det..... Så jeg ville tatt opp emnet med tette eggledere og hørt hva spsialistene/ gynekologen/ legen mener du bør gjøre. Kanskje det beste er å fjerne den/ de....? Alle legene på sykehuset der jeg bor har iallefall vært helt entydige når det gjelder at en defekt eggleder kan ødelegge for et egg å feste seg.... Masse lykke til! ) God klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8498642-kj%C3%A6re-dere-som-har-tette-eggledere-og-er-blitt-gravide-med-ivf/#findComment-8505413
pinkbutterfly Skrevet 14. mars 2007 #6 Del Skrevet 14. mars 2007 HEi:) Vi hadde prøvd i 2 år å bli gravide. Jeg hadde tette eggledere, fikk skyllet gjennom dem med en slags blå væske på fertiliteten. Skulle komme igjen noen mnd senere for å begynne med hormoner til prøverør. Vi tenkte ikke noe mere over det, så plutselig var vi blitt gravid helt på egenhånd. Er nå 6 mnd på vei. Av ogtil hjelper det å bara fokusere på noe annet, så kansje naturen ordner opp selv:-) LYKKE TIL:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8498642-kj%C3%A6re-dere-som-har-tette-eggledere-og-er-blitt-gravide-med-ivf/#findComment-8632542
koseputa Skrevet 17. mars 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 17. mars 2007 Hei pinkbutterfly! Så koselig å høre at det gikk så bra for deg!!! Men du hadde kanskje ikke helt tette eggledere da?Tenker bare siden de fikk skylt gjennom egglederne dine.. Hos meg rant ikke en eneste dråpe gjennom....snufs Lykke til videre med svangerskapet ditt!!!kos deg masse:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8498642-kj%C3%A6re-dere-som-har-tette-eggledere-og-er-blitt-gravide-med-ivf/#findComment-8663648
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå