Gå til innhold

Frustrert!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Følte at det nå var min tur til å skrive litt på denne siden; har litt som trenger å komme ut..

Har hatt en oppvekst hvor begge mine foreldre hadde alkoholproblemer, og de er fremdeles alkoholikere. Tilsynelatende taklet jeg det bra, men det forble en dypt bevart hemmelighet for alle andre rundt meg...

Men for ca 1/2 år siden ble det rett og slett for mye for meg, og jeg knekte totalt sammen. Det etter å ha prøvd å ta meg sammen i lengre tid, men til slutt tok all bekmringen, de vonde minnene, og de utallige nettene uten søvn knekken på meg.. Jeg ble sykemeldt, og hadde det veldig tøft med alle følelsene som kom opp fra undertrykkelsen.

Etter å ha vært sykemeldt i over et par mnd ble jeg gravid, noe som totalt forandret den omsorgen jeg fikk. Tidligere ble jeg tatt på alvor med alle følelsene jeg hadde, det ble søkt om psykolog og jeg følte at det hvertfall ble gjort noe. Men etter at jeg ble gravid, ble jeg behandlet som om jeg bare var gravid og ikke noe annet! Min daværende lege sendte meg hjem med 50% sykemelding i 3 uker, etter det skulle jeg jobbe 100%; fordi det nå skulle være den beste tida i livet mitt.. Følte meg overkjørt, og at min fortid som jeg fremdeles sliter med ikke ble tatt hensyn til.. Byttet derfor straks lege, og håpet at det skulle hjelpe. Men da jeg trodde det ikke kunne bli verre, ble det faktisk det!

der fikk jeg beskjed om at hun ikke hadde kapasitet til å hjelpe meg, for gravide var det bare urin og blodprøver som stod i høgsetet. Hun håpet derfor at jeg hadde skaffet meg en jordmor som kunne hjelpe!

Har faktisk fått ei flink jordmor, men er utrolig skuffet over behandlingen av dagens fastleger. Mine plager kommer først og fremst ikke pga at jeg er gravid, det er sekundært men som fører til at jeg trenger mere omsorg og støtte enn mange andre gravide. Alt skal liksom nå feies under at jeg er gravid, til tross for at min depresjon ikke oppstod da jeg ble gravid, men FØR..

Hvordan skal da min lege kunne vurdere mitt behov for sykemelding..? Og bør ikke det stå i journalene deres også med tanke på etter fødselen..?

Til psykolog er de jo laange ventelister, hvem skal da kunne hjelpe meg imens om ikke fastlegen min..?

Får heller ikke den informasjonen som jeg trenger, i forhold til hvordan deprisjonen min påvirker svangerskapet og barnet inne i meg.. Savner hjelp til å legge opp et løp som skal gjøre tiden framover lettere for meg, jeg har da vel krav på det..?

Skal til min første skikklige time hos jordmor om 3 uker, gleder meg til det!

Føler bare nå at jeg synker mer og mer sammen, og at det igrunnen ikke er noe system som tar meg på alvor og fanger meg opp.. hjelper meg nå som jeg trenger det så sårt!! Er så sliten, og er lei av å være det har vært det i et 1/2 år nå..

Skjønner hvertfall ikke hva man skal med fastleger..

Andre som har opplevd noe lignende..? Eller som kan gi meg noen råd om hvordan jeg skal takle alt som skjer..?

Føler at jeg ikke fåt tid til å være gravid, fordi alt det andre "spiser opp" all energien jeg har..

Håper at alle andre som sliter og er gravid får den hjelpen som dere trenger!

klemmer:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Å hærregud...jeg har jo opplevd nøyaktig det samme angående å søke hjelp for depresjon og andre problemer mens jeg var gravid, men hovedfokuset til de andre var liksom på at jeg var gravid i stedet for å fokusere på at jeg sleit, og at dette hadde skjedd FØR jeg blei gravid (altså gravid med snulla, og ikke spira), og bare blitt forverra under graviditeten!!! Så jeg vet åssen du har det sånn sett, og det er IKKE noe koselig!

Vet ikke åssen det er å ha en slik oppvekst...faren min var alkoholiker en stund, men mamma er alenemamma, så jeg hadde ikke særlig mye kontakt med ham. Har altså hatt det greit hjemme, mens på skolen og ellers i samfunnet så går det ikke helt bra. Det er kjempeviktig at du får snakket om disse problemene med noen slik at du kan bearbeide de...helst før babyen kommer (kommer jo til å ta tid, men altså å begynne behandlingen før babyen kommer). Men hjelpeappartet i Norge suger! Jeg blei henvist helt feil...det er ikke før i dag (eller i går var det) at jeg ENDELIG blei forstått,- da hadde det gått 15 måneder siden jeg dro til fastlegen min for å få hjelp ang. depresjon!

Siden du er gravid så skal du få rask behandling, men dette gjelder selvsagt hjelp hos folk som har som jobb å hjelpe "gravide fordi de er gravide og sliter", altså ikke de som "sliter og i tillegg er gravide". Nå vet jeg jo ikke hvor du bor, og det er jo en faktor, for det er ikke alle kommuner som har bra tilbud, hvis de har tilbud i det hele tatt da.

Woops...jeg må visst legge meg nå, men jeg skriver mer her i morra hvis jeg ikke er for kvalm til det...det er bare å sende PM til meg,- jeg kommer til å bevare anonymiteten din. Jeg har så lyst til å hjelpe deg, for jeg føler at det er historien min som gjentar seg, og jeg vil IKKE at du skal måtte vente 15 måneder på hjelp,- faktisk blir det 19-21 måneder på meg, fordi henvisningstida er på 4-6 måneder nå.

Jeg skjønner at du er frustert over at helsevesenet ikke tar deg på alvor...de er kjempedårlige på å plukke opp sånne saker. Men du må vite at jeg tar deg på alvor, og jeg kommer til å gi deg masse tips imorra eller seinere! Må bare vite i hvilken kommune du bor i. Men jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med problemene dine, men jeg er her hvis du trenger noen å snakke med!

STOR klem fra meg!

Skrevet

Heisann igjen! Jeg vet faktisk ikke hva mer jeg skal si...jeg kan bare fortelle deg hvor jeg blei henvist, og hvor jeg skulle bli henvist til, men det er liten vits i å ramse opp det hvis du bor i en kommune der det ikke finnes noen tilbud. Selv bor jeg jo i Oslo så her er det jo mange tilbud. Har du en kjæreste eller en venninne som kan bli med deg til legen, og støtte deg...det er vanskelig å bli tatt på alvor når man er alene og sliter, og det er så jævlig å bli misforstått!!!

Dessverre er ventelistene lange ja...har du råd til å dra til en privat psykolog? Er jo svindyrt, men du får i det minste hjelp fortere enn i det offentlige. Det du også kan gjøre er å stikke på legevakta når du får en skikkelig nedtur, da kan det hende de plukker deg opp med engang,- det gjorde de alle fall med venninna mi, og hun sliter ikke like mye som deg! Det er kjempeviktig at de ser deg i det øyeblikket du har det jævligest...for meg har dette vært vanskelig, fordi det er om natta jeg har det værst, og da er jo alt stengt!

Skrevet

Oi, trykte litt for fort her! Det er svært viktig at du får riktig hjelp, og det fort...for det går utover babyen i magen. Men du må ikke bli helt skremt da...det gikk jo bra med snulla i magen min selv om jeg hadde det dritt nesten hele svangerskapet, og ikke fikk hjelp. Det gjorde jo bare ting ekstra frustrerende! Helsenorge suger som faen...du er sterk som har holdt ut i halvt år nå!:-) Håper du leser svaret mitt her snart slik at du ikke trenger å føle deg alene i verden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...