♥Tullerusk♥ Skrevet 5. mars 2007 #1 Skrevet 5. mars 2007 Hehe...var på lånekassa sin side og så på noen spørsmål innen fødselsstipend...Legger inn noen...=o) 1) Hva er vilkårene for å få fødselsstipend? * Hvis du får barn mens du er i utdanning, kan du ha rett til fødselsstipend. Hovedkravene er at du har vært støtteberettiget utdanning de siste seks måndene før fødselen og at du har omsorg for barnet. Både kvinner og menn kan få fødselsstipend hvis vilkårene er oppfylt. Begge foreldrene kan ikke få fødselsstipend samtidig. Det kan gis fødselsstipend inntil 42 uker. 2) Har man rett til fødselsstipend om sommeren? * Du kan få fødselsstipend i inntil 42 uker. Faller deler av perioden med fødselsstipend i sommerferien, kan du få fødselsstipend også for den tiden. 3) Hvor lenge kan jeg få fødselsstipend? * Fødselsstipend kan bli gitt for inntil 42 uker. Faller deler av perioden i sommerferien, kan du få fødselsstipend også for den tiden. Tre uker før og seks uker etter fødselen er forbeholdt mor. Adopterer du barn under 15 år, kan du få fødselsstipend i inntil 39 uker etter adopsjonen. 4) Hvordan søker jeg om fødselsstipend? * I søknaden om stipend og lån oppgir du når du venter barn. Når du har fått barnet, søker du om fødselsstipend på blankett G. 5) Hva innebærer det å få fødselsstipend? * Det betyr at du kan ta fri fra utdanningen i en periode, og samtidig motta stipend fra Lånekassen i opptil 42 uker. Ni av ukene er forbeholdt barnets mor. Dette var jo veldig pos for meg da..eller?? Dette er vel gode argumenter, eller??
BarniHodet og enihverarmkrok Skrevet 5. mars 2007 #2 Skrevet 5. mars 2007 Skulle oenske jeg var student enda, saann at jeg kunne ty til saa gode argumenter!..........
♥Tullerusk♥ Skrevet 5. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 5. mars 2007 Hehe...ja, det var god ikke sant, så kan jeg jo legge til ca 33 800,- i engangsstødnad.. så det er jo noen kroner det, ikke sant?? Men ikke bare bare å være student...Tenk all den gjelda da...Uff, får vondt i magen bare jeg tenker på det..
BarniHodet og enihverarmkrok Skrevet 5. mars 2007 #4 Skrevet 5. mars 2007 Var knallheldig jeg! Bodde sammen med mannen min mens jeg studerte, og han var i fast jobb. Saa jeg ble "forsoerga" alle tre aarene... Vi brukte hans loenning til alt det dagligdagse, og mitt utenlandsstipend (fikk gebyrstipend i tillegg) til andre ting, saann mer uplanlagt. Men laanet sto paa sparekonto, og jeg betalte hvert et oere tilbake paa dagen da det var tid for foerste tilbakebetalinga. Og satt igjen med rentene selv! Synes jeg var knallheldig da!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #5 Skrevet 5. mars 2007 Jøss! Vi har hatt det sånn i mange - han er i fast jobb - jeg har vært student. Han eier leilighet - jeg leier av han. Og jeg har jammen betalt for meg selv! Han hadde aldri giddet å forsørge meg - selv om han riktignok har tatt noen flere utgifter enn meg her og der.
AwholeNewWorld Skrevet 5. mars 2007 #6 Skrevet 5. mars 2007 Babycakes! Syns det er et bra argument, jeg :=) Stå på! Kosmos!
♥Tullerusk♥ Skrevet 5. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 5. mars 2007 Oj heldig du. Her må jeg betale. desseverre...Vi deler litt på alt...Men har ikke så god råd...hihi...
♥Tullerusk♥ Skrevet 5. mars 2007 Forfatter #9 Skrevet 5. mars 2007 den siste var til barnihodet...hehe..
*dreamer* <3 Mie Linnea Skrevet 5. mars 2007 #10 Skrevet 5. mars 2007 Vi skriver jo på msn nå, men svarer fordet jeg, tihi;) Det her var jo super info! Både for deg, som overtalelse, og for meg! ;-)Jippi=) Nå er jeg helt klar for å bli studentmamma, hehe=D Klem
*tybber* Skrevet 5. mars 2007 #11 Skrevet 5. mars 2007 Dere er såå heldig!! Kunne ønske det bare ordna seg sånn økonomisk for meg også! *hihi*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå