Gå til innhold

Mor/barn undersøkelse.....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg og mannen min bidrar til undersøkelsen, vi har deltatt med førstemann også. Jeg syns det er kjempeviktig at flest mulig bidrar, det er våre etterkommere som får ny og viktig kunnskap om barn og foreldre. Det skal vel mye til at opplysningene blir relatert til oss igjen. Oppfordrer flest mulig til å delta jeg da, det er en del skjemaer den første tiden men etterhvert blir det bare færre og færre. Så det er verdifullt å bruke tid på dette!

Vi blir ikke med fordi mannen min besvimer hver gang han tar blodprøve. Han orket rett og slett ikke den delen av det når det ikke var nødvendig. Jeg tror informasjonen ligger relativt godt lagret, mye annen sensitiv info vi også "slenger" rundt med f.eks på helsekortet.

Det har lenge blitt lagret mye info om oss, f.eks er det nok noen som registrerer vår aktivitet her inne. Det at vi er her kan være med på at vi får telefon fra krybbedød foreninger osv. ( jeg er reservert mot adressert reklame og skal i utgangspunket ikke kunne få det)

Det er kjempe flott med dere som er med, skulle gjerne vært det selv.

Både jeg og samboeren min er med; synes det er kjempeviktig at vi kan være med på å bidra til mer informasjon om sammenhengen mellom vår livsførsel og barnets evt. senere sykdommer. Det er selvfølgelig tøft å fylle ut slike skjemaer og være ærlig, men dersom det kan komme andre til gode senere synes jeg det er vel verdt det! Og når det gjelder sensitiv informasjon; jeg jobber ved et sykehus, og vet at slik informasjon blir tatt godt vare på og kun brukt av de rette vedkommende! Til dere som har samboere/ektefeller/kjærester som ikke ønsker å delta: Det er ikke noe krav til at mennene MÅ delta, det er fullt mulig for mor å delta alene.

Hmmm. Blir nesten litt irritert jeg... Beklager... Men hva i all videste verden skal de noen gang kunne gjøre med de opplysningene som kan skade deg???

Vi har svart og sendt inn. Alt for at forskning på dette området skal bli bedre og gi resultater. :)

HA en strålende mandag. :)

Annonse

Vi har fylt ut og skal sende inn i dag.... Synes det er kjempeviktig å bidra til forskningen på dette området. Mor-barn undersøkelen er en seriøs og omfattende undersøkelse der man kartlegger en rekke faktorer som kan ha sammenheng med svangerskap og barnets helse, og som man hittil ikke har noen informasjon om. Er ikke redd for at opplysninger skal bli misbrukt når det er snakk om omfattende vitenskapelige undersøkelser. Da er jeg mye mer tilbakeholden med hva slags informasjon og opplysninger jeg legger ut på nettet - selv om man tilsynelatende er anonym her også...

Både jeg og sambo er med i undersøkelsen. På den ordinære ultralyden ble det tatt blodprøver av begge to. Syns det er greit å bidra til forskningen jeg.

Mor og barn undersøkelsen

Mor og barn undersøkelsen er det største norske forskningsprosjektet noen gang på årsaker til sykdom og helseproblemer hos mor og barn.

Undersøkelsen følger 100 000 mødre og barn fra 17. svangerskapsuke og flere år frem i tid. Faktorer som helse, livsstil, kosthold, gener, barnets utvikling, bolig, sosiale og økonomiske forhold registreres gjennom spørreskjema og blodprøver.

Undersøkelsen er en studie av sykdomsårsaker hos mor og barn hvor målet er å forebygge helseskade. Kreft i barnealder, leddgikt, alvorlig allergi, sukkersyke, autisme og cerebral parese er eksempler på alvorlige tilstander som opptrer i barnealder og som man gjerne vil forebygge og behandle bedre. Til nå er omtrent 100 konkrete problemstillinger og delprosjekter knyttet til undersøkelsen.

Jeg var med i mor og barn undersøkelsen med mitt første barn. Det er en omfattende udersøkelse og utrolig viktig at flest mulig deltar. Det er mye man ikke vet ennå når det gjelder livsstil og helse.

Nå går jeg gravid med mitt 3 barn, og har valgt å ikke delta - har litt med tiden å gjøre. Men jeg oppfordrer alle som går gravide for første gang om å delta.

Jeg jobber som forsker, og hvis dere hadde visst hvor sinnsykt strenge de er med oppbevaring og innhenting av sånne data, så hadde dere ikke bekymret dere for sikkerheten i allefall. I tillegg så nyter vi alle godt av den kunnskapen man får fra den undersøkelsen, så jeg vil i allefall oppfordre alle til å sende inn sine papirer. Det er mye som skal svares på, men kanskje hjelper det legene til å finne ut av nye sammenhenger mellom sykdommer osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...