Gå til innhold

Jobber dere fortsatt fullt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer litt, er selv i uke 31 og er 20% sykemeldt, men får stadig kommentarer på at nå er det vel på tide og kaste inn håndkledet osv..

Formen er egentlig helt på topp, pluss at jeg har risiko for endel komplikasjoner, men føler litt på det i forhold til arbeidsgiver også hvis jeg trapper ned, blir mye stress på de andre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt leeeeenge pga bekkenet, men skulle ønske jeg kunne ha jobbet mye lenger.

Lytt til signalene fra kroppen din. Hvis den sier at du burde trappe ned, bør du gjøre det, hvis ikke kan det ikke være så farlig å jobbe.

I mitt første sv.skap presset jeg meg mer en jeg burde, og lærte at man får absolutt ingen ting igjen for det, så denne gangen har jeg tatt hensyn til meg selv og babyen.

Skrevet

Hei!

Jeg jobber forts fullt, er i uke 32. Gått veldig greit hittil, men vurderer og ta en sykmeldingsdag i uka frem til permisjonen starter. Er i fin form, men har ikke like mye overskudd lenger merker jeg.

Du skal ikke tenke på de andre på jobben, tenk på deg selv:) Ikke press deg mer enn du orker, kun deg selv det går utover!

Skrevet

Jeg jobbet helt til tre uker før (og så jobbet jeg noen dager ekstra), da formen er helt på topp. Det er en merkelig holdning at gravide skal bli sykemeldte.. man er jo ikke nødvendigvis syk. Så lenge du føler deg i god form, så vil jeg anbefale deg å jobbe. Da går jo også tiden fortere, og det er kanskje lettere å holde seg i form. Det kommer jo an på hvilke komplikasjoner du er i fare for, men det å jobbe er vel ikke nødvendigvis en belastning? Er det fysisk tungt eller psykisk stress? Hvis ikke, så er det jo bare å holde dampen oppe! Min erfaring er at med en hektisk hverdag, så får en gjort mye mer. Jeg har f eks fått trent hver dag. Har nå en uke igjen til termin, og har ikke vondt en plass! Tror det er mye takket være trening og en aktiv livsstil.

Skrevet

Jeg har jobbet 100 % i tillegg til instruktørjobb hele tiden. Ser ikke noen grunn til å trappe ned bare for at jeg er gravid. Ting går saktere og er tyngre men er langt fra syk. Så lenge jeg ikke får noen komplikasjoner som er til fare for barnet eller meg kommer jeg til å holde på ut til permisjonen starter i månedsskiftet april/mai.

Skrevet

Jeg jobber fortsatt fullt og har tenkt å fortsette med det til uke 37. Syns ikke det er noen grunn for at jeg ikke skal jobbe når jeg er frisk og rask og graviditet i seg selv er ingen grunn til sykemelding. Ville nok kjedet meg også da jeg ikke har noen arbeidsløse eller sykemeldte venninner og gå sammen med på dagen.

Skrevet

Jeg jobber for fullt (har 100 % stilling) og er nå i uke 31. Synes nesten jeg er alene om å gjøre det, da de fleste andre jeg kjenner er enten 100 % sykemeldt eller jobber redusert av vanlig. Merker jo at det blir tyngre, men ser ingen behov for å ta meg fri frem til fødsel. Alle jeg snakker med spør om jeg fremdeles jobber fullt, til og med leger og jordmødre, som om det er noe helt ekstraordinært. Tror legene er veldig "slepphendte" med å gi sykemelding til gravide, så for noen er det enkelt å få "fri" fra jobb. Tror faktisk at det er mange som benytter muligheten til å ta litt ekstra fri nå før fødselen.

Men, dersom man ikke har noen fysiske plager (og de kan sikkert være ille nok, jeg er heldig som ikke har opplevd dette), så tror jeg det beste er å være på jobb så lenge man kan. Enig med anonym over, at graviditet er jo ingen sykdom!

Skrevet

Jeg ble "tvangssykemeldt" allerede i uke 20 av legen pga stressrelatert jobbsituasjon med skiftjobbing og mye tunge løft. Var redd for komplikasjoner m.m.

Jeg var veldig skeptisk siden formen føltes på topp, og trodde ventetiden skulle bli lang og kjedelig.

Men faktisk; det har vært helt supert!

Jeg synes du skal gjøre akkurat det du har lyst til; lytt til kroppens signaler, snakk med legen din og sykemeld deg f.eks. 50%?

Det er godt å få litt tid til seg selv også før fødsel.

Jeg jobbet frem til 3 uker før fødsel med førstemann, det føltes helt ok den gangen, mens nå har det vært deilig å ta hensyn til meg selv og kroppen, og ikke tenke så mye på de andre på jobben;

de klarer seg utmerket utem meg....!! ( dessverre, he-he )

Skrevet

Jeg tror de med et ukomplisert svangerskap ofte kan ha problemer med å skjønne at det ikke er like greit for alle. Jeg mener alle opplever dette litt forskjellig, og at det er unødvendig å tro at det er mange som "tar seg ekstra fri" bare fordi de er gravide. Jeg er nå 50 % sykemeldt pga bekkenløsning, og var tidligere 100% sykemeldt noen uker pga ekstrem svimmelhet. Nå kjenner jeg at jeg er sliten og det er ofte jeg kommer hjem og bare gråter av utmattelse. Skal på kontroll i dag, og hvis legen mener jeg bør sykemeldes mer, anser jeg ikke dette som å "ta seg fri". Jeg synes det er veldig OK å jobbe litt så jeg slipper å gå hjemme hele tiden, så jeg er veldig for gradert sykemelding.

Lytt til kroppen din og hva legen mener, og ikke tenk så mye på hva andre synes!

Skrevet

Jeg jobber 80 % nå, er så utrolig trøtt så onsdager er jeg hjemme for å sove inn igjen slik at jeg klarer resten av uka...

Skrevet

jobbet 100% til uke 26 da jeg fikk så mye kynnere som de trodde var rier.. ble da 100 % sykelmeldt og måtte holde sofan i mange uker... var heldigvis bare kynnere men med 1 min mellomrom.. og reg... men skulle gjærne jobbet lengre.. men var jo ikke før etter uke 34 at d var trygt å begynne å jobbe.. og har enno mye kynnere så jeg valgte å ikke begynne å jobbe i og me at jeg har veldig masse tunge løft hele dagen og en stressete jobb.. men skulle selv ønske at jeg jobbet lengre..

Skrevet

Jeg skrev over at jeg fortsatt jobber fullt. Mente ikke å fornærme noen som er sykemeldte med å fortelle det.

HI spurte om folk fortsatt jobbet fullt og at noen hadde sagt til henne at hun kanskje burde kaste inn teppet nå i uke 31. Da syns jeg at det er lov å ha den mening at bare fordi andre ikke syns du skal jobbe fullt til du går av med permisjon så er ikke det noen grunn til å sykemelde seg. Jeg tviler ikke på at du har en god grunn til å sykemelde deg pga komplisert svangerskap, men for andre friske gravide så burde jo ikke sykemelding før termin være en regel, men noe som bør brukes av de som virkelig trenger det.

Skrevet

Jobbet i 100 % helt frem til permisjonen begynte fom forrige torsdag. Skal også jobbe en dag eller to ekstra viss ikke influensaen slår meg helt ut. Regner med å gå 14 dager over termin også denne gangen så dagene kan bli litt lange og kjedelige. Formen er helt topp den, men gleder meg til å møte lillejenta nå ja.

Skrevet

Jeg jobber 50 % nå og har gjort det siden uke 26. Dette på grunn av mye kynnere pga av stress. 50 % fungerer supert for meg. Tror dagene ville blitt enormt lange om jeg bare skulle gått hjemme. Har fått et bekken som krangler skikkelig for tiden da, men vil helst ikke bli sykemeldt 100 % for det. Må innrømme at jeg følte et slags nederlag når jeg først ble sykemeldt, men heller det en at barnet skulle bli født før tiden.

Skrevet

Jeg jobber fullt og har tenkt å gjøre det inntil 3 uker før termin.

har vært i fin form stortsett hele savngerskapet, men noe mere trøtt selvsagt. Er 29+ 3 i dag:-)

Skrevet

Synes også dette er merkelig, har bare vært i fin form, men har blitt mast på av lege og jordmor siden jul om ikke det er "nok " snart...veldig merkelig, nå hadde blodtrykkket mitt gått opp litt på kontroll i dag så nå var det ikke bønn....kranglet meg til å få jobbe ut denne uken så jeg får ryddet opp etter meg og gitt ting litt oversiktelig videre, men synes det er ergelig med tre laange uker fri før egentlig permisjon...klarer nok ikke holde meg helt unna jobben de ukene kjenner jeg....

Skrevet

Nå har jeg gått ut i permisjon, men de to siste månedene var jeg 50 % sykemeldt pga at jeg ble fryktelig sliten, og hadde bekkenløsning. Jeg følte også litt på det at jeg ikke burde sykemelde meg for da ble det så mye på de andre.....Men ser i ettertid at det var det eneste riktige. Jeg fikk igjen litt overskudd, og fungerte mye bedre i hverdagen. I sånne situasjoner har vi lov til å tenke kun på oss selv å være litt egoistiske. Så lytt til kroppens signaler! Ikke tenk på de på jobben. Lykke til :o)

Skrevet

Interesant og høre litt hvordan andre har det.. Jeg har vært kjempe fin form frem til nå egentlig og det har ikke vært noe problem og holde på som før jeg var gravid.

Men forrige gang endte det opp med alvorlig svangerskapsforgiftning og nå begynner blodtrykket og stige igjen så nå trapper jeg ned til 50%, er ikke noe vits i og ta noen sjanser..

HI

Skrevet

jeg var i fin form helt til uke 34. Da falt alt litt sammen og jeg hadde et altfor høyt blodtrykk. Det er kanskje en rar holdning å sykemelde gravide som noen her sier.. men i mitt tilfelle var det helt riktig.

Alle kollegaene og sjefen sa hele tiden hvor imponert de var over hvor frisk og rask jeg var osv.. noe som gjorde at jeg kanskje presset meg litt mer enn jeg burde. En dag sa det bare STOPP!! og var nødt til å bare holde meg hjemme. Blodtrykket var altfor høyt og jeg var rett og slett utkjørt. Nå føler jeg meg i fin form fordi jeg kan ta dagen i mitt eget tempo. Bare tanken på å være på jobb stresser meg.... og jeg elsker i utgangspunktet jobben min.

Nå er det uansett ikke lenge til permisjon... så jeg er fornøyd med å ha klart meg så lenge uten å være syk eller borte av annen grunn.

Skrevet

Det kommer jo også an på hva man jobber med.

Jeg har jobbet frem til nå, men ble 100 % sykemeldt i dag pga bekkensmerter og ryggsmerter. Jeg jobber i en butikk der jeg står hele dagen i strekk og det er ikke mulig å tilrettelegge det annerledes. Har nærmest måttet krabbe hjem etter jobb de siste ukene - så nå har jeg blitt anbefalt sykemeldig. Hadde jeg hatt en kontorjobb eller en annen jobb der det var mulig å bytte arbeidsstilling, sitte mere, ta flere pauser..så hadde jeg nok holdt ut frem til permisjon.

Skrevet

Jobbet fullt frem til jul, ble 50 % sykmeldt i januar, (i uke 24) føler det går fint.. Har en veldig krevende jobb, og føler det går lettere nå når jeg går kortere dager (og en dag fri)

Har mer overskudd i hverdagen nå, jeg har funnet ut at jeg må være egoist i en slik situasjon, og tenke kun på meg og den lille..

men for all del, ære være de som orker å gå fullt i arbeid frem til termin..

Er nå i uke 32..

Skrevet

Jobber 80 %, gikk til legen for to uker siden og fikk det. Har to uker igjen å jobbe nå. godt med litt ekstra søvn om morran....

Skrevet

Jeg jobber fortsatt fullt i uke 33. Som hjelpepleier og med skiftarbeid.Har gått helt fint frem til nå, men kan ikke nekte for at jeg kjenner det blir tyngre nå..

Skrevet

Jeg jobbet 116 % til jeg skulle ut i permisjon. Merket godt på slutten at det ville vært deilig å bare ha en jobb (har 100% på kontor + 16 % lærerjobb), men visste ikke helt hvordan jeg skulle ordnet det. Kunne jo ikke akkurat be om sykmelding fra den vanlige jobben min og så fortsette med lærerjobben. Og lærerjobb er det jo vanskelig å si fra seg før en har vikar.. Ja ja, i dag er første dag av permisjonen og jeg vet ikke helt hva jeg skal finne på.. Merkelig å gå fra full rull til full stopp.

Mange gravide er jo i fin form hele tiden, og da er det jo litt rart at legene på en måte legger opp til at det skal være lett å be om sykmelding. Vet også om en del som bestemmer seg på forhånd for å sykmelde seg (de mener at en sykmelder seg selv, men dette er jo faktisk legens vurdering) en måned før permisjonen fordi de ikke trives så godt i jobben. Det er selvfølgelig mange som har en mer fysisk krevende jobb en meg. Jeg er jo kjempe heldig som for det første har vært i nogenlunde form hele tiden og for det andre til en viss grad har kunnet sette ned tempoet på jobb.

Skrevet

Jobba 100 % fram til veke 37. Det gjekk heilt fint. Verken lege eller jordmor spurte ein gong om eg trong sjukemelding. Er veldig glad og takknemlig for at eg kunne jobba til permisjonen begynnte. Sjefen min var flink å tilrettelegga slik at eg slapp å ha vakt i friminutt (jobber som lærer): Då rakk eg å ta meg 5 min pause av og til i løpet av dagen og det gjorde godt! Tenkte på slutten at om det blei for stridt kunne eg vel bruka eigenmelding for ein dag eller to også, men gjekk heilt bra uten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...