Gå til innhold

Mannlige gynekologer

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som reagerer på mannlige gynekologer? Jeg klarer ikke å skrive ordet en gang, uten å få seriøse, ubehagelige grøssninger. Virkelig, om en mann bestemmer seg for å utdanne seg innen fitter, så er han sykelig pervers, spør du meg. Alle sammen! Jeg var på kontroll på sykehuset forrige uke, og uten forvarsel så måtte jeg opp i stolen, legen var mannlig, og ganske så uappetittelig. Jeg ville ikke oppføre meg som en umoden idiot heller, tross alt, dette var på kvinneklinikken, jeg skal føde straks, og han har sett milliarder av mus - men jeg følte meg så missbrukt, kvalm og ydmyket da jeg lå der, og jeg sliter faktisk med det enda. Jeg har ikke orket å ta på meg selv, eller å la sambo ta på meg siden, jeg blir ikke kvitt følelsen av og rett og slett være missbrukt. Det var to sykesøstre i rommet òg, mens jeg lå der og blotta meg, og jeg følte meg som et dyr. Så ekkelt, så kvalmt. Jeg trodde jeg skulle begynne å grine. Faktisk så kan jeg begynne å grine bare av å tenke på det. Har aldri blitt missbrukt, ei heller hatt noe annet enn et sunt og utagerende forhold til sex og onani i mitt liv, men når det kommer til å ligge der og vise frem kjønnet sitt til en vilt fremmed, ekkel mann, som tar på deg, og INNI deg - så kan jeg virkelig ikke forestille meg noe som er mere ekkelt.

Og jeg kjenner nå, som fødselen er bare noen dager unna (jeg skal bli satt i gang), at angsten brer seg over meg som en fysisk omtrent utåelig smerte. Jeg vil ikke ligge der og blotte meg. Jeg vil ikke at mange forskjellige, fremmede mennesker skal ta inni tissen min. Sette klyster på meg. Kikke på tissen. ÆSJ! Hvertfall ikke en mann! Jeg vil nekte at en mannlig lege skal være tilstede overhode! Jeg føler ikke sterkt ubehag ved kvinnelige leger, synes også dette er ekkelt, men overhode ikke på samme måte. Jeg takler det ikke. Følelsen er forferdelig. Er det bare jeg som har det sånn? Synes virkelig Alle andre at det er verdens mest naturlige ting og bli gravd i fitta av en fremmed ekling? Det at man er lege betyr jo ikke at man ikke er menneske, for å si det sånn. DET ER SÅ EKKELT! Mannlige leger skulle vært forbudt!

Du ser ALDRI at en mann blir sendt til en kvinnelig urolog, fks. DET skulle tatt seg ut, at en mann måtte bli beklådd på penis og baller, og sjekka prostata på av en kvinnelig lege!

Så ydmykende! Virkelig... Klarer du å forestille deg hvordan det ville vært å se mannen din ligge naken og skrævende foran et rom med fremmede leger og sykepleiere av begge kjønn, og bli befølt både her og der, mens all oppmerksomheten dreide seg om penisen hans? Mens han gråt og skreik av smerte, og du trøstet ham så godt du kunne? Hvorfor faen i helvette må du komme ut av TISSEN, barnet mitt?

Jeg vil ikke det!!! :(

Og ja, for all del ser jeg barnsligheten, usakeligheten og det totalt irrasjonelle ved dette innlegget - dette er usensurerte følelser akkurat her og nå - velger å være litt anonym alikevel. Ingen tilbakemeldinger er støtende. Tvert i mot. Sett meg på plass. Hjelp meg og tenke rasjonelt og naturlig på dette... Please. Jeg gruer meg mest til dette. Ikke til smertene. Til "ydmykelsen".

Førstegangs

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8488198-mannlige-gynekologer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei HI!

Forstár godt hva du mener... og jeg kjenner meg litt igjen- men i en kanskje litt letter versjon... :-)

Faktisk pleier mannlige leger á väre mer forskiktige enn kvinner. Spes de som har födt selv.

Selvom det er veeeldig ydmykende á ligge der sá gjör de nok bare jobben sin. Dette er noe de gjör hver dag- og selvom vi föler at de glaner og klár sá er vi nok bare "neste i köen" for dem.

Mannen min fortalte meg om kameraten hans, nár de var i militäret, sá mátte de stille seg pá nakne(massevis av menn) pá rekke og rad... og inn kom det en kvinnelig lege som skulle skjekke "utstyret" dems med hánda si... var til og med noen som fikk ereksjon...! og da fikk de skarp meld tilbake! hehe sá det gár nok begge veier.

Men du kan jo sikkert snakke med sykehuset og fortelle problemet ditt...? De tar nok sikkert hensyn til det- sá du fár en kvinnelig lege.

lykke til videre!

Jeg har hørt om flere mannlige gynekologer som var helt gale etter damer som unge. Slik at folk har sagt: "Ja, han der kunne jo ikke ha blitt noe annet enn gynekolog".

Det er jo ganske ekkelt...

Selv har jeg hatt et greit forhold til mannlige leger helt til en lege befølte puppene mine da jeg ba han sjekke halsen min - etter dette har jeg ikke klart å stole på leger. To venninner som har opplevd noe liknende, så det er tydeligvis ikke så uvanlig.

Har alltid tenkt at "for en lege er jeg bare en pasient - ikke noe seksuelt vesen - en lege vil aldri tenke noe seksuelt over meg" - men etter den opplevelsen min, har jeg skjønt at det gjør de tydeligivs. Det finnes jo massevis av historier i mediene om psykologer som ligger med pasienter osv.

Nå har jeg gått over til en kvinnelig fastlege, og synes det er helt greit.

Synes underlivsundersøkelser er ubehagelige, men det synes jo de fleste, tror jeg.

Skal ha ks selv - kunne aldri gått gjennom en fødsel.

Gjest miang20&alicja10.06.07

HI:

Min erfaring er at de kvinnelige gynekologene jeg har vært hos har faktisk vært mye mindre forståelsesfulle og hardhendte. Tenk deg at gynekologer jobber med dette hver dag og tenker nok sikkert ikke noe mer over det. De er leger tross alt.

Hei!

Jeg har nok ingen oppmuntrende ord å komme med - for jeg har det akkurat på samme måte som deg! De få gangene jeg har vært til mannlige gynekologer, så har jeg gått og grøsset meg i flere dager etterpå over det jeg har gjort.

Det er vel greit at mange kvinner synes det ikke er noe flaut. Men jeg mener at det skulle vært full valgfrihet her i landet om man vil til mannlig eller kvinnelig gyn. Men hvis du presiserer på sykehuset hvordan du har det, så tror jeg de vil ta hensyn og skaffe en kvinnelig lege!

Og jeg må tilføye; de mannlige gynekologene jeg har vært hos (tre stk.) har alle vært sure og kalde og en av de var hardhendt.

Annonse

Leger som begár overgrep er like syke som alle andre som begár overgrep...

Synes ikke det er riktig á gre alle under samme kam...

En ting er at man ikke föler seg sá veldig kul der man ligger naken fremfor en ukjent mann som i tilleg skal "rote" i underlivet várt- Men er legen en skikkelig lege, sá gjör han bare jobben sin. Og ser ikke en naken kvinne, men en pasient. (uansett hvor ydmykende vi föler det er...)

En helt annen ting er leger som begár overgrep- disse er IKKE leger! Men syke menn som skulle fátt seg noen ár i fengsel!

Jeg har selv hatt báde kvinner og menn. Og jeg foretrekker ogsá en kvinnelig lege, men mennene har ogsá gjort jobben sin bra. Og värt hyggelige og forsiktige. Andre ganger har jeg hatt kvinnelige leger som har värt sinte og sure- og hardhendte!

Trur heller det gár pá flinke og IKKE flinke leger. Men man burde jo absolutt ha muligheten til á bytte lege uansett grunn- Det burde vel väre en rettighet...

Tenkte litt som deg, men så kom jeg på at gynekologenes pasienter er i alle aldre, inkl. 70-80-åringer med fremfallen livmor etc.Gynekologene er leger som er interessert i gynekologi, ikke i "fitter". Andre blir nevrologer eller øyenleger. Det er godt at noen velger å spesialisere seg på gynekologi.

Jeg synes heller ikke at gynekologiske undersøkelser er noe hyggelig og har heller ikke vært til det på noen år. Jeg tenker faktisk litt motsatt av deg og har bare gått til mannelig gynekolog. Synes det er er mer naturlig for meg at en mann ser der enn en dame.

Jeg syns ikke det er verre å gå til mannlig enn til kvinnelig gynekolog, jeg. Like ekkelt begge deler.

Og joda, de fleste menn har nok gått gjennom undersøkelse av baller og penis + klamydiatesten som er en q-tips i urinrøret, hos helsesøster...

Men til din opplysning så er det faktisk valgfritt. Du kan enkelt og greit be om å få en kvinnelig fødselslege/gynekolog. Ta bare kontakt på forhånd og informer om dette. Lykke til!

Til HI, vil du fortelle hvordan det har gått??? ...når alt er overstått...

Syke mennesker finnes det desverre i alle yrker uten unntak og under normale omstendigeheter så foregår det ikke...

Jeg føler veldig mye av det samme som du, bare at jeg har det slik ovenfor kvinner, selvfølgelig ekkelt uansett, derfor nekter jeg plent å ta en slik undersøkelse uten å ha med meg mannen min.

Jeg har vært så redd under undersøkelse at jeg omtrent mistet bevistheten, er ikke helt sikker på hva som skjedde, men skjønte etterpå på hun damen som hadde vært tilstede at de var usikre om jeg fremdeles "var med dem". Dette er fælt og ekkelt, MEN jeg holder på det flere andre sier, mannlige er mer hensynsfulle og forsiktige....

Noe som er viktig å huske på uansett: Gynokologer og andre leger som tar slik undersøkelse er ikke intresert i å se tissen din eller ta på tissen din, og det er akkurat dette vi ofte er redde for og sjenerte for, de er intresert i det som finnes innefor og desverre finnes det ikke andre måter å komme til på enn den veien... (ikke i dagens samfunn i hverfall)...

...og joda menn må også til kvinnlige leger noen ganger, de må be om mannlige de også hvis de ikke vil bli undesøkt av kvinne...

Overgripere finnes av begge kjønn, i alle slags yrker... De er ikke av flertallet....

Du har krav på å ha med deg en person, enten en annen som jobber der på samme sted eller en privat du vil ha med som du stoler på...

Hvis legen som skal ta undersøkelsen ikke godtar dette, da er det grunn til å sette et spørsmålstegn... og du kan nekte å ta undersøkelsen, (sa mener jeg gu undersøkelse, går nok ikke ann å nekte å føde om fødselen er i gang).

Annonse

Det høres ikke bra ut at du har det sånn, håper du klarer å slappe av og tenke litt mer positivt før fødselen. Hvis den går greit så har du kanskje bare en jordmor og en barnepleier tilstede, og statistisk sett er det temmelig usannsynlig at noen av dem er menn...

Personlig føler jeg at mannlige leger har mer "respekt" for underlivet mitt enn kvinnelige. Sikkert bare innbilning altså, men det føles bare mer naturlig for meg å sprike foran en mann, hehe... :P

jeg har også erfart at kvinnelige leger og gynekologer er mye mer hardhendte enn menn!

vurderer å bytte tilbake til mannlig fastlege fordi min nye kvinnelige fastlege er så jævlig hardhendt på underlivsundersøkelser.

kanskje fordi menn har mer "erfaring" fra området :) de har nok et litt annet syn / forhold til kvinnelige underliv, enn kvinner har.. i hvert fall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...