Gå til innhold

** Problemer i barnehagen - trenger hjelp og råd - please!! **

Anbefalte innlegg

Lillegutt er 3,5 år og begynte i stor barnehage i høst. Før det hadde han vært hos dagmamma/fam.bhg siden han var ca 2 år, jeg var hjemme med han til han var 1 år og 9 mnd, og følte det var nok for begge. Men helt fra han begynte hos dagmamma/fam.bhg frem til nå, i vanlig storbarnsavdeling (3-6 år) har han vært sjenert og ikke villet slippe oss, ofte gråter han når vi skal gå, og hver dag må den voksne løfte han opp og holde han til vi har gått. Som regel gråter han ikke, vi får lov til å gå så lenge han sitter på fanget til en voksen, eller på armen. I begynnelsen kom alltid flere unger og skulle si hei til han, og innimellom gjør de fortsatt det, men han bare snur seg unna, holder meg i beinet og unngår å se på dem. Det samme skjer om vi møter noen av barna fra barnehagen i byen, rundt her vi bor e.l., han blir sjenert og tør ikke se på dem, hilse eller noenting, selv om de sier hei til han!

Problemet er at jeg har inntrykk av at han ikke trives så godt i barnehagen, eller at de han gjerne vil leke med ikke vil leke med han! Han sier ofte at han har lekt med "Ola", "Per" eller "Jan", men når jeg spør de voksne sier de ofte at "neida, han sa at han ville leke med dem, men endte opp med "Lisa" i stedet"... ("Lisa" en en liten, veldig sent utviklet jente som har lagt sin elsk på gutten min..) Derfor gjør det så vondt inni meg når jeg tenker på at guttene ikke vil leke med han, så han blir "sittende igjen" med en han kanskje ikke har så lyst til å leke med..! Han er nesten alltid for seg selv når jeg/vi henter han og hyler av fryd når vi kommer. Og han har stadig sånne småkommentarer som gir meg et stikk i magen, f.eks. en dag kom han hjem og sa "mamma, jeg er tapern, det sier "Per" at jeg er"..! Eller "guttene er slemme", osv... Han er alltid glad for å gå i barnehagen, men vil allikevel aldri slippe oss når vi leverer han...

Er det noen som har noen tips/råd til meg? Det er så vondt å tenke på at han ikke har noen venner i barnehagen, og jeg lurer nå på å søke han over til en annen avdeling, evt til en annen barnehage, men om dette kommer av at han er så sjenert er jo ikke det noe vits! Trenger sårt hjelp her! Jeg har så vondt!

Fortsetter under...

Vi hadde det slik.

Gutten vår gikk fra å være en utadvendt gutt til å bli stille og sjenert.

Vi prøvde å sammarbeide med bhg. Men det gikk ikke, de følte at vi stillte krav til dem, huff det kunne de ikke ha noe av. Før dette var de så fornøyde med oss.

Det hører med til historien at førskolelæreren var blitt utbrendt og sykemeldt. Arbeidsmiljøet var undre en hver kritikk og samtlige av barna hadde mageproblemer pga de ikke ville i bhg.

Til slutt tok vi ut gutten vår. For ham var det himmelen.

Se litt på de voksne som jobber der. Ville du ha vært med de en hel dag? Hvis svaret er nei, så er det ikke rart at ikke gutten din trives.

Barn på 4 år kan si forferdelig mye stygt og sårende. Det er de voksne som må sette grenser.

Har du tatt dette opp med personalet ? Hvilken svar får du ?

Barnehagen har et ansvar å gjøre hverdagen bedre, hvis han har problemer med å få venner så kan litt hjelp fra de voksne gjøre overgangen bedre.

Hvordan blir han tatt imot når du leverer ? Hilser de på han, føler han seg velkommen. Har du prøvd å gå med han inn og feks. finne en leke, bok, pusslespill som gjør at avskjeden er litt mykere en i garderoben ?

Kansje ha en liten avtale om at dere vinker i vinduet når du går forbi ( hvis det lar seg gjøre) og så er det første mann til vinduet,,, noen barn syns det er gøy og en bedre måte å slippe taket en at se mamma gå ut i fra barnehagen.

Slemme kommentarer må barnehage personalet slå ned på, gjør de det ? Får de som sier slike ting en reaksjon ?

Kansje en ide å be om en samtale med førskolelæreren eller avdelingslederen, slik at dere snakker sammen uten at gutten hører hva som blir sagt. Og i tillegg så har dere litt bedre tid en ved levering/henting situasjon.

Har førskolelæreren råd for hvordan dere kan jobbe med det at han er så sjenert ? Men så klart det bedrer seg jo ikke hvis han går rundt og ingen vil leke, dette må han sannsynligvis ha litt hjelp med.

Også sjenerte barn skal ha det bra i barnehagen!

Jeg ville bedt om en samtale med ped.leder. Hvis du ikke føler du blir tatt på alvor, eller hvis de ikke viser vilje til å hjelpe gutten din til å få en bedre barnehagehverdag, ville jeg søkt en annen bhg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...