Gå til innhold

Oktober: Hvor mange har begynt med fast føde?


Rut Bram

Anbefalte innlegg

Bare nyskjerrig jeg - og har inntrykk av at de fleste velger å introdusere litt mat FØR de er 6 mnd, selv om det ikke er det myndighetene anbefaler... Men kanskje jeg tar feil?

 

Jenta vår er 5 mnd i morgen, og vi har begynt med grøt og fruktmos, litt mme nå og da når pappaen skal gi mat. Gleder meg jeg, til hun ikke er så avhengig av pupp hele tiden! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aleksander fikk grøt fra han var 4 mnd., nå får han litt sviskesaft før grøten, og litt fruktmos oppi grøten. mme har han fått siden han var 11 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie har også fått grøt siden hun var 4 mnd, fått pærepurre og sviskesaft også, fått mme siden hun var 3 uker, gir først litt melk så grøten så resten av melken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynnte med smaksprøver av grøt og fruktos ved 4 mnd.

Nå får hun også grønnsakspure på kvelden.

Syntes det er bedre å ta denne tilvenningen gradvis nå, en å introdusere alt ved 6 mnd...

Tulla syntes det er helt topp , men puppen er fortsatt best:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med litt grøt da hun var litt over 4 mnd. Hun sov ikke på natten lenger, våknet heeeeele tiden og var sulten. Sovner nå lettere og lenger.

 

Tror nok til tross for "anbefalinger" at det er mange som begynner etter fylte 4 mnd fordi babyene trenger mer mat, ikke rart så raskt som de vokser.

 

Nå har hun begynt å legge veldig godt merke til hva i spiser og drikker. Sikler på brødskviene, samt gaper og tar etter glasset når jeg drikker vann, litt søtt egentlig :) , men hun får kun grøt på kvelden enn så lenge, ellers amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mini har fått grøt siden han var fire mnd. Nå har vi begynt med litt pærepure. Tar det sakte, har brukt en mnd på å komme opp i full prosjon med grøt. Synes egentlig det er litt styr med den grøten, vi griser så fælt:) Men han liker det godt, og sover litt bedre på natta så da er det absolutt verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fått grøt på kvelden siden han var 4 mnd. Liker det veldig godt. Prøvd med litt sviskesaft i noen ganger for å regulere magen, og smakt litt på fruktpure og banan. Ellers er det amming resten av døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi begynt med baby ris, gulrot, sot potet, eple, banan, paere, papaya o.l og gutten min (4 maander) elsker det - faar melk forst og saa 'ordentlig' mat etterpaa. Begynte fordi han begynte aa vaakne paa nettene igjen, var urolig og veldig interessert i hva vi spiste, klarer aa sitte oppe selv og har mer enn doblet fodselsvekten + tegn paa at tennene er paa vei.

 

Han klarer helt fint aa svelge og sitter og veiver med armene og ler og vil ha mer - naa gir jeg 2 porsjoner etter melk klokken 11 og to porsjoner klokken 15. Vi har gjort dette i noen uker naa, og han har ikke reagert paa noe og sover veldig bra igjen. Jeg lager maten selv ca 1 gang i uken av helst organisk frukt og gront og fryser det ned og tar ut av fryseren kvelden foer. Tar jo litt lengre tid da man maa sterilisere alt, varme opp og mate, men vi koser oss og tar med naar vi skal ut ogsaa:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jonas begynte med grøt straks før han var 4 månder, da han sov så fryktelig dårlig om natta. Han får mais grøt laget på 40-60 ml mm hver kveld før han legger seg nå, ellers er det bare pupp som gjelder. Grunnen til at vi måtte begynne så tidlig tror jeg, var at jeg hadde middlertidig lite melk pga sykdom hos meg og han hadde oppkast og spiste nesten ikke noe på 1 uke.

Men vi venter enda litt med mere mat nå. Tror han klarer seg greit med dette. Han sover bedre om natta i hvertfall, virker som grøten gir litt "tyngde" i magen innfor natta.

Venter enda en månde med mere fast føde, for ellers tror jeg det bare vil gå på bekostning av mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemann begynte med grøt da han var 4 mnd. Nå er han 5 og får full porsjon grøt på kvelden. Uten om det er det bare pupping. Han trengte litt ekstra og helsesøster sa at grøt da kunne være tingen istedenfor mme. Vi syns det er veldig greit. Lillemann elsker grøt. Vi har i litt maltekstrakt for å regulere magen. I tillegg får han litt fruktpuree. Han liker magopureen fra Småfolk.

 

Myndighetene anbefaler jo fullamming frem til 6 mnd, men når barna trenger litt ekstra har jeg ingen problem med å introdusere og gi grøt tidligere. Min mor har fortalt at da jeg og mine søsken var små begynte de med grøt allerede ved 3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått fruktmos fra 4 mnd.. sakte men sikkert... nå får han grøt også.. det går rett ned:=) 2 ganger pr dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange som har begynt med fast føde her!

 

Guttene mine blir 5 mnd om noen dager, og jeg vurderer å begynne med litt grøt nå. Er lei av å amme to stykker sånn omtrent hver annen time døgnet rundt.

 

Blir spennende å se om de liker det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har fått grøt noen ganger.. også fått smake på fruktmos, og potet&grønnsaksmos. Har vel egentlig begynnt å gi hun grøt en gang om dagen nå..

Ga hun først et par ganger, men så fikk jeg dårlig samvittighet.. Siden hun ikke er 6 mnd ennå.. Men så begynnte jeg i går igjen med å gi hun litt grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi begynte med grøt på mandag ( 5 dager siden) fordi hun har villet ha mat 4-6 ganger i løpet av en natt, mot kanskje en gang tidlgiere. Dette har vart i over en uke, så det er ikke økedøgn...

Vi gir henne risgrøt ( øker med 10 ml mm hver dag) og hun liker det kjempegodt! hun får det ikke fort nok på skjea...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klumpen er ca 4,5 mnd og vi har begynt å gi han smaksprøver. Litt usikker på hvor mye han egentlig får i seg. Det meste kommer nok ut igjen! så kanskje kan det være greit for oss å øve litt nå frem til han er 6mnd. Han maser og styrer veldig mye ved amming også, så jeg synes det er fint om han får i seg litt annet innimellom.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår store-lille Tobias har ikke fått smake annet en morsmelk og tran (pluss litt mdisiner og sukkervann). Fikk såre brystknopper, brystbetennelse og infeksjon i de, derfor har jeg vel blitt litt oppsatt på at han skal fullammes når vi kom over disse "kneikene". Men han vil nok sove lengre om gangen når vi begynner med grøt etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi begynte med smaksprøver med grøt fra han var 4 mnd, nå er han 5 mnd om en uke, og spiser ca 10 ts. grøt hver kveld. driver å øker posjonen sakte men sikkert:)

han får også litt sviskesaft for magen, og vi har tenkt til å begynne å gi han små smaksprøver på fruktmos etterhvert:)

det med at man ikke skal begynne før ungen er 6 mnd er nok veldig riktig for noen unger,og feil for andre, man må jo se ann ungen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...