2hærligegutter Skrevet 4. mars 2007 #1 Del Skrevet 4. mars 2007 På onsdag var jeg 15,5 uker på vei. mrket noe blodig utflod og ringte legevakten, fikk der beskjed om at dette er ikke noe å bekjymre seg over da det er veldig vanlig. på torsdag ringte jeg legekontoret og fikk haste time, der kunne de ikke gjøre noe og det ble bestilt haste ul på fredag, og måtte møte fastende i tillfelle. Og selvfølgelig det ble det værste alternativet, ble da lagt inn og måtte vente på inngrepet. "Heldigvis" tok det "bare 5 timer før jeg kom inn på oprasjonstua. Det har hvert tøft, spesielt tøft var det da 4 åringen vår kom hjem fra helg tur med besteforeldre og spurte om hvor stor magen min var nå. Det eneste jeg klarte og si var - "mamma har ikke stor mage lenger" før jeg brøt ut i gråt. Det jeg egentlig skulle spørre om er -Hva gjør jeg nå??? Må jeg innformere lege og jordmor? Hvordan skal jeg gå frem ved neste graviditet? Har fått beskjed om å vente 2-3 mnd, men jeg vet ikke om vi klarer det, vi hadde jo ventet en liten en i august. Akkurat nå er jeg veldig i tvil det beste er å vente så vi kan få et vårbarn, det er lenge når du er i tankene om et barn og må sette i gang på nytt 4 mnd senere. og ikke minst ha de første 3 mnd på nytt, de er tøffe. oi dette ble langt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8483863-hva-gj%C3%B8r-man-etter-en-ma/
trying og kaisa elisebet Skrevet 4. mars 2007 #2 Del Skrevet 4. mars 2007 eg opplevde akkuratt det samme. 20 veker på vei og fekk blodig utflod, fekk beskjed om å slappe av, ingenting å vere redd for. neste morgen var det skikkelig blødning. vart sendt på ul, men det var ikkje liv. sette i gong fødsel, men måtte på utskrapning... me fekk beskjed av gyn på sykehuset om å vente til me var klar psykisk...g at det var berre til å kaste prevansjon, og at me kom til å bli gravide når me var klar for det. Ser at alle har litt ulike svar på det. min fastlege ville ikkje sei noko om kor lenge me skulle venta..Eg hadde 2 små som hadde gleda seg til å bli store søsken, det er ikkje enkelt å forklare dei alt, men dei har sin egen fantastiske måte å takle det på. Me var seinast på grava i dag der dei hadde med tegninger til broren sin..Me mista vår lille gutt på bursdagen til jenta mi, og ho er berre solt av at dei har samme dag! Me har kastet all prevensjon, lever som før, og gler oss til den dagen me får positivt svar. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8483863-hva-gj%C3%B8r-man-etter-en-ma/#findComment-8484463
2hærligegutter Skrevet 4. mars 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 4. mars 2007 Vi har heller ikke tenkt til å begynne på pilla igjen, vi vil jo ha et barn,og det dreper sexlysten. Tanta mi ble gravid 14 dager etter utskraping, det var kanskje noe tidlig, vi får ta det som det kommer. Men noe som er helt sikkert er at jeg ikke vil igjenom dette igjen, og man vet jo ingenting helt sikkert før ord. ul og det blir satt opp i uke 18- 20, min fastlege satt opp i uke 20 for meg og det syntes jeg var litt sent, var jo sikker på at jeg kjente liv og. Var hos jordmor på mandag og hun var sikker på at hun hørte hjertelyd og på sykehuset sa de at det var bare tull for det kan man ikke høre med det utstyret de har. kommer til å være vedig skeptisk til jordmor ved neste svangerskap. tror jeg kommer til å kreve ul tidligere neste gang så vi ikke må oppleve dette så seint i svangerskapet. det var ikke store fosteret som vi så på skjermen. Kroppen har brukt lang tid på å finne ut at dette ikke er noe å samle på. Dere får ha lykke til videre dere også. Vi skal nok klare det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8483863-hva-gj%C3%B8r-man-etter-en-ma/#findComment-8484725
trying og kaisa elisebet Skrevet 4. mars 2007 #4 Del Skrevet 4. mars 2007 Skjønner at du er skeptisk til jordmor. Eg er skeptisk til at ul er det einaste som teller når ein går gravid. Eg fekk beskjed om at min lille gitt hadde vært død ein stun, men eg VEIT at eg kjente liv 2 dager før me var på ul.. Har gått gravid 2 gonger før, og veit koss eit spark kjennes.Grunnen til at legen meinte han var død for ei stind siden var at han var liten. Får svar på prøvane i april- det blir spennande på godt og vondt. Snakte med jordmor på sjukehuset og ho va enig med meg att eg hadde kjent liv så seint. Når ein baby dør i magen "krymper" dei inn veldig snart, sykehuslegen meinte eg hadde gått i 5 veker uten liv.Synes det høyres heilt sprøtt ut. Eg føler alltid eg har fått flott oppfølging av jordmor. Min syklus er på 23 dager,og det bryr ikkje legane seg om når dei reknar termin, men jordmor prøver alltid å få den forandra. Har fått mine 2 andre barn 1-2 veker før termin- normal størrelse. Ekkelt å tenka på att legane kunne latt meg gå 2 veker over. Kunne jo blitt farlig. Vart vist langt dette.. Håper å høyre korleis det går med deg framover!!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8483863-hva-gj%C3%B8r-man-etter-en-ma/#findComment-8485170
2hærligegutter Skrevet 4. mars 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 4. mars 2007 Jo du får nok oppdadetring. er mye inne på sida og sjekker, Det er god støtte i folk her og det er godt å snakke med andre i samme situasjon. vil gjerne høre fra deg også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8483863-hva-gj%C3%B8r-man-etter-en-ma/#findComment-8485307
evigoptimist Skrevet 5. mars 2007 #6 Del Skrevet 5. mars 2007 Ja, hva gjør man etter en MA?? Ta EN dag av gangen... Ta deg tid til å sørge over den lille, som ikke fikk leve. La søsken også få være med på å sørge, hvis de har gledet seg. Det er ok å be om sykemelding. Etterhvert vil dagligdagse ting gå greit, men vit at det kan ta tid før du fungerer normalt.... Etter en SA/MA i uke 15/16 vil kroppen ofte fortsatt være full av hormoner. Jeg hadde feks. melk i brystene i flere måneder etterpå... Derfor kan det også ta tid før du kommer inn i normale sykluser igjen. Det kan være derfor du fikk beskjed om at det ville være lurt å vente et par måneder med å prøve igjen. Vet at legene gir ulike svar. Jeg fikk beskjed om å vente til mensen var igang igjen, og ikke ha samleie før blødningene var stoppet. Det kan være greit å få en gu etter noen uker. Du kan da få sjekket livmor og livmorhals, for å se at alt er iorden etter aborten. Når dere er klar til å prøve igjen kan du sjekke mulighetene for å få hyppigere ul, som en trygghet for deg, under hele svangerskapet. Håper du har mange rundt deg til støtte i denne vanskelige perioden. Hvis ikke er det mange her inne, som har vært gjennom det samme flere ganger. Ta vare på deg selv, Lykke til videre! Klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8483863-hva-gj%C3%B8r-man-etter-en-ma/#findComment-8496313
2hærligegutter Skrevet 5. mars 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 5. mars 2007 Tusen takk evigoptimist. Har allerede planlagt at jeg skal mase meg frem til en ul på et tidligere stadige neste gang, orker ikke gå igjennom dette igjen. vi tar en dag av gangen og jeg er sykemeldt hele denne uken nog jeg er veldig glad for det. vi kommer ikke til å begynne med prevansjon, men tar det som det kommer. Det beste ville hvert om det tok litt tid pg.a årstiden, har et novemberbarn og kunne tenkt meg å få barn på en årstid som ikke krever tykke klær eller tykke vognposer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8483863-hva-gj%C3%B8r-man-etter-en-ma/#findComment-8497173
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå