Gå til innhold

Mai: Har dere øvd/trent med babyen for å få den til å sette seg opp selv og krabbe?


Kari-mor :)

Anbefalte innlegg

Jenta mi er den eneste på barselgruppa mi som hverken krabber eller setter seg opp fra liggende til sittende.(hun åler ikke engang)

Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe henne på vei? Vet at unger er helt forskjellige, men synes hun virker litt treg i forhold til alle andre. Hun ble født 21 dager før tiden, men var jo stor og fin for det, så det kan vel ikke ha noe å si for utviklingen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg øvde ikke med henne....eller jeg krøp på gulvet foran henne for å vise henne det..hehe.. men tror ikke det hjalp..;) de må lære seg det av seg selv..

 

sønnen til en venninne av meg lært å ake seg fremover på rompen samtidig som min datter lærte å krype..og de er det 2 mnd i mellom... det er like normalt at noen er litt roligere og ikke så aktive som at noen er veldig tidlig ute og veldig aktiv.. så ta det helt med ro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke øvt, men han har alltid lekt i mageleie på gulvet. så strakk han seg mer og mer etter lekene og kom seg fremover da han var 8 mnd. åler vel og merke. sitter stødig nå når jeg setter han, men gjør det sjelden fordi han skal finne det ut selv. han koser seg med å krabbe rundt og finner det nok ut engang. du kan jo prøve å legge lekene litt utenfor rekkevidde så han må strekke seg/ krype etter dem. men ikke stress noe mer, det kommer når det kommer;)

 

en skal jo bekrefte de på det stadiet de er kommet og gi de bekreftelse og ros på det de kan, så føler ikke det er noe vits i noe særlig øving, alle utvikler seg i ulikt tempo:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er forsåvidt ikke noe hast med at hun begynner å krabbe, men hun blir jo så sinna når hun dytter seg bakover - unna lekene, så det blir greit når hun kommer seg litt fremover også.

For å se det fra en annen vinkel så slipper jeg jo å følge etter henne for å se hva hun finner på til enhver tid, for nå vet jeg jo at hun blir liggende der hun blir lagt :)

 

Men begynte de helt plutselig å krabbe/sette seg opp? Eller stod de feks. på alle 4 en stund før de krabbet avgårde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

datteren min skubbet seg bakover lenge før hun kom seg fremover..så kom hun opp på alle fire og stod å vugget liksom..så tok hun et krypeskritt..så slengte hun seg resten.hehe..men plutselig klarte hun det..kjempe kjekt..;)

 

ja er greit når de bare ligger der liksom..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var det for snuppa vår også. Skubbet seg først bakover i et par uker, sto litt på alle fire og vugget, så begynte hun å åle seg frem, og nå krabber hun. Men vi har ikke øvd på det annet enn at jeg har lagt lekene litt foran henne så hun kunne strekke seg etter dem. Vi har aldri øvd på å sitte, det kommer når hun er sterk nok.

 

Ikke stress med det. Alt skjer til sin tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste jeg gjorde var å legge noen spennede leker litt utenfor rekkevidde :) Rett før han ble 9mnd begynte han å åle seg bortover her. Og nå går det kjempefort. Han krabber ikke enda og setter seg ikke opp selv,sitter ganske stødig hvis jeg setter han opp (noe som skjer sjelden) Det kommer når han er klar for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla mi ble 9 mnd den 27 og kan heller ikke krype. Rett før ho blei 8 mnd lærte ho seg å snu fra rygg til mage, ligge på magen med strake armer og skubbe seg bakover. Helsesøster vurderte om vi skulle til fysioterapi, men sammen med lege kom de frem til at ho bare var litt sein av seg. Ho er født fire og en halv uke og var ganske medtatt den første tida så HS mente at det hadde noe med saken å gjøre.

 

Gjør ikkje noe spesielt for å få henne til å krype -annet enn å legge leker utenfor rekkevidde og klappe i hendene og si "Kom" til henne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

 

jenta mi er 9 mon, og 2 uker. krapper ikke, bare åler, Liker å sittte å leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei;) snuppa her begynte også som mange andre her først å åle seg bakover så vugging så ble det tilslutt kryping da hun var 8mnd. nå er hun 9mnd og går rundt på knærne og reiser seg helt opp etter ting. går fort i svingene;o)MEN hun klarer ikke sette seg opp selv....hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemann, som ble 9 mnd 28.feb. (og er født nesten 4 uker før termin), hverken krabber eller setter seg opp selv. Kan sitte stødig pittelittegrann på gulvet, men synes det er mye gøyere å slenge seg bakover, ler høyt når han tipper over ende... Men har fått skikkelig dreis på ålinga og kommer seg dit han vil i relativt raskt tempo. Likte ikke ligge på mage før han var ca 7 mnd, men etter at han først begynte så kom ålinga relativt fort (han hadde aldri en "bakoverfase"). Er spent på om han i det hele tatt kommer til å krabbe, siden han er blitt en kløpper på ålinga, mulig han synes det er "effektivt" nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke óvd med mine i det hele tatt. Men sá har jeg vaert heldig oxo, begge har vaert veldig tidlig ute. Kristian som blir ett den 3 mai, begynte á krabbe da han var 4,5 mnd. Da han var litt over 5 mnd. reiste han seg opp selv og begynte á gá langs med móbler. Ná er han litt over 10 mnd. og slipper seg selv og kan gá en 2-3 skritt alene.

 

Men ikke bekymre deg, hver unge har sin utvikling og det er ikke noen fasit for hvor gamle de skal vaere for á gjóre de forskjellige tingene. Ta det helt med ro :o) Du fár tidsnok tid til á springe etter og lete opp hvor ungen har gjemt seg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi begynte med å åle seg framover og nå etter jul har utviklingen skjedd med storm skritt. hun satte seg opp, begynte og krabbe, reisete seg opp, går langs møbler og nå i helga gikk hun tre - fire steg helt alene! Øver ikke - men oppmuntrer på ulike måter. Men krabbe og sette seg opp finner de ut av helt av seg selv. Tror ikke det er noe å bekymre seg over ennå. og ja, tror nok det kan ha noe å si at babyen er litt for tidlig født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...