Gå til innhold

Trenger litt hjelp, håper dere kan lese her!!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at man får slettet studielånet sitt dersom man blir gravid når man er student?

Og dersom man får lån/stippend for det året man har permisjon, hvor mye tilsvarer det?

Og hvor mye må man betale tilbake om dere skjønner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:) Skal svare på det jeg vet, så håper jeg at du blir litt klokere i alle fall:) Hvis du er student og tar permisjon fra studiet så får du fødselsstipend, det er penger du ikke skal betale tilbake. Det utgjør like mye som du maksimalt kan få i lån og stipend, pluss 900-1000 kr i forsørgerstipend pr mnd. For å få fødselsstipend må du ha hatt rett til lån/stipend de siste 6 mnd før fødselen(sommerferie gjelder også). Det står også mye om dette på www.lanekassen.no:) Håper jeg hjalp deg litt:)

Skrevet

men du får ikke slettet hele studiegjelden din :), du får bare hele beløpet som stipend, i 10 mnd fra barnet er født, det gjelder om du har permisjon eller ikke. Så sant ikke samboeren din mottar fødselspenger...

Skrevet

Men man trenger ikke ta permisjon da. Fødselstipend får man uavhengig av om man studererer eller er hjemme det året. Maks lån/stipend på høyskole/universitet er nå ca 80.000,-. Man får 8000,- i august og januaar, og 6000,- de resterende månedene.

Den tiden pappaen tar pappapermisjon (fulltid) mister du stipend; det blir omgjort til lån igjen. Unntaket er om pappaen tar gradert uttak. Dette står det mye om i innleggene på disse sidene. Les deg litt rundt, så blir du (kanskje) klokere :-)

Skrevet

Og forsørgarstipendet blir behovsprøvd mot sambo si inntekt, så det er ikkje sikkert du får forsørgarstipend i tillegg til fødselsstipendet. Den summen som står på lånekassen sine sider er INKL forsørgarstipend - men det kan hende du får mindre eller ikkje noko forsørgarstipend om sambo tener over grensa.

http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...