Gå til innhold

Kan jeg gå på diett når jeg er gravid?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei jeg er 10 uker på vei, og allerede vært sykemeldt i 6 uker. Jeg har gått i over 1 år og ikke hatt ork til å trene. Jeg har alltid vært aktiv og trent fra 3-7ganer uken. Samtidig som jeg fant ut at jeg var gravid, fikk jeg beskjed fra legen at jeg har gått med B12 mangel i over 1 år.

Nå orker jeg ingen ting, jeg har vært mye kvalm og veldig svimmel. I begynnelsen orket jeg ikke mat og gikk ned 2 kg, men så begynte jeg å små/trøstespise. Kvalmen begynner og gi seg, men jeg er fortsatt svimmel og har ingen energi, orker nesten ikke gå opp trappene til leiligheten min. Jeg er veldig usikker på hva jeg bør spise og om jeg kan følge en diett. Jeg har hatt bulimi og er livredd for å legge på meg. Jeg har sluttet å kaste opp etter at jeg ble gravid, men er deprimert og klarer ikke helt å glede meg over at jeg skal ha barn.

Er det noen som har noen gode råd til meg om hva jeg bør spise uten at jeg går opp mer i vekt enn normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Du kan jo kanskje sette opp en diett i samarbeid med lege eller ernæringsfysiolog. Du skal jo gå opp i vekt og man skal ikke slanke seg som gravid. Men om du er redd for å legge masse på deg eller er usikker på hva du skal spise, kan det kanskje hjelpe å ha en plan å følge? Men husk at hva du legger på det under graviditeten som regel forsvinner etter fødsel og amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Grete Roede har et fint opplegg for gravide som ikke vil legge på seg for mye ( da får du vite anbefaling av kalorier pr dag som gjør at du kan holde vektoppgangen på et minimum).

 

Det er jo veldig vanskelig på forhånd å si hvor mye du går opp og noe må du nok regne med. Det du kan huske på at det er fint muli gå gå ned alt igjen ( uten å fornærme noen).

 

Selv gikk jeg opp 20 kilo og ned 30 med Grete Roede. De første 14 gikk jeg av meg på 14 dager ved vann og amming.

 

Om du er mye sulten så spis frukt og grønsaker i stedet for å småspise ting med masse kalorier. Husk du har lov å kose deg nå og skal forhåpentligvis nyte situasjoen du er i.

 

En annen ting jeg anbefaler deg å gjøre er å fortelle dette til legen din eller snakke med en terapeut/psykolog. Det du føler er ikke uvanlig men bør holdes noe i sjakk da du nå er ansvarlig for et annet menneske ( har selv slitt med depresjoner). Får du ikke i deg nok næring kan det jo ha noe å si for barnet ditt.

 

Jeg håper du finner ut av det og at det løser seg til det beste for deg og barnet. Ønsker deg lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...