Gå til innhold

Når vannet går

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jordmoren her har permisjon for tiden og legen i kommunen er ikke helt oppdatert på "gravid-spørsmål" alltid. Er det slik at dersom vannet går og hodet ikke er festet skal man legge seg rett ned å ringe ambulanse? Sansynlegvis er hodet til babyen min festet, men legen ville ikke kjenne så hardt på det i tilfelle det da ble trykt ut igjen av bekkenet men iallefall har han ligget nede i bekkenet nå i 2-3 uker. Men det jeg lurer på er hva gjør jeg egnetlig når vannet går (har 2 timers kjøretid til sykehus)???????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste om det i sv.skapsboken og ettersom jeg forstod der, så er det litt ulikt hva hvert og enkelt sykehus praktiserer, så ville nok ha konfrontert dette med de!

Skrevet

Har hørt at det praktiseres forskjellig fra sykehus til sykehus...

Jeg hadde nok lagt meg ned og ringt føden for å høre hva de sier :o)

Skrevet

Jeg har fått beskjed om å legge meg ned hvis vannet går. Det kommer helt an på om hodet er festet eller ikke. Er hodet festet så kan vi kjøre i vanelig bil til sykehuset, er babyen i sete eller tverrleie, så er det å legge seg ned og vente på sykebil. Men uansett så må man ringe føden først.

Skrevet

Hvis hodet ikke er festet, er det en viss fare for at navlestrengen skal vikle seg rundt halsen på barnet. Det er derfor man blir anbefalt å legge seg flatt og ringe etter sykebil. det har i hvert fall jeg tenkt å gjøre hvis hodet ikke er festet når vannet går.

Skrevet

Ja, jeg var med fødselslegen nå på fredag. Fikk vite at hodet ikke er festet og skulle legge meg ned med en gang om vannet skulle gå. Ringe føden og de ville ordne med en ambulanse til meg:)

Samboer har VELDIG lyst til å kjøre ambulanse så for han er dagene ekstra spennende.

Skrevet

Samboeren din får nok ikke være med i ambulansen. Der er bare plass til deg, jm og ambulansearbeider... Samboer må kjøre egen bil etter...

Slik har det ihvertfall vært alle de gangene noen av mine kjente og kjære har vært i en lignende situasjon (ikke nødvendigvis fødsel da)

Skrevet

Du kan jo ringe fødeavdelingen nå å spørre dem,det er jo derfor de er der,så slipper du å gå å tenke på det.De svarer deg på de spørsmål du måtte ha.

Skrevet

hei

det er det jeg har hørt - at man skal legge seg ned å ringe føden.

Da regner jeg med at de sender en ambulanse for å hente deg....

har faktisk tenkt endel på dette selv...... og håper flere svarer

Skrevet

Det varierer fra fødested til fødested hva praksis er, så du bare ringer og får vite hva du gjør da.

Skrevet

Jeg har fått beskjed om å legge meg flatt og ringe sykebil. Det er hva det praktiserer her.

Skrevet

Jeg fikk beskjed av jm å gå rolig ut i bilen og kjøre til føden. MAn skal ikke springe rundt i huset å pakke bagen eller lignende. Bør ta ting med ro, men sykebil var ikke nødvendig.

Så er nok litt ulik praksis ja...

Skrevet

Er tydeligvis litt ulik praksis på dette ja. Jeg fikk beskjed fra jordmor om at det var bare tull å legge seg ned, hun mente dette var fryktelig gammeldags og det ble ikke praktisert i Sverige lengre (hun er svensk..)

Men skjønner jo at det er mange som tenker anderledes enn henne. Det beste er vel, som nevnt flere ganger her, å ringe det sykehuset man skal til for å få et svar der! :)

Skrevet

Da vannet gikk med min første så ringte jeg sykehuset..

Det første de spurte om var om hodet var festet..

Hodet var festet ,men i svime så sa jeg nei(en smule stresset) og da sa de at jeg måtte legge meg ned og ringe ambulanse..

Men da jeg fikk summet meg og fortalt at hodet var festet så sa de at jeg kunne sitte på meg sambo inn til sykehuset.(1,5 times kjøring)

Men det er mulig det er forskjell fra sted til sted,det vet jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...