Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man sier jo at man skal kjenne liv hver dag, men nå er jeg litt usikker her. Hvor ofte skal man kjenne liv og hvor lang tid i mellom bør det være? Kjente en del i går kveld i 1800-1900 tiden, og så lite eller ingen ting før i dag tidlig i 0900-tida. Nå har det igjen vært stille, og jeg lurer egentlig på hvor ofte og hvor mye det er vanlig å kjenne nå. Er 38+3.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jm sa til meg at hvis det er merkbar forandring fra det "vanlige" bevegelses mønsteret skulle jeg ringe til føden. Da var det grunn til å reagere, ta det berømte glasset med søt saft / annen søt/kald drikke, og legg deg på sofaen, er det ingen respons i løpet av 5 min, så ville jeg ringt føden. Men uansett, hvis du ikke finner roen og føler på deg et noe ikke stemmer, ville jeg ikke nølt med å fått det sjekket! Heller en gang for mye enn en for lite! Lykke til ;)

Skrevet

Hvordan går det med deg?

Skrevet

Torsdag for 2 uker siden kjente jeg lite liv.. Fremdeles ikkeno fredag morgen. Da dro jeg til legen, som sjekket fosterlyd. Hørtes bra ut. Utpå kvelden hadde jeg ennå ikke kjent noe, og ringte føden. De ba meg komme ned, og jeg lå til observasjon utover kvelden. De tok langtidsmålinger av fosterlyd og ul.

Fikk beskjed om å komme inn igjen lørdag morgen. Da fremdeles ikke noe liv. Ny overvåkning og ul. Da målte de blodgjennomstrømningen min, i navlestrengen, og både i hjerte og hjerne på småen. I tillegg tok de vekstestimering. Fant aldri noe feil. Tok blodtrykksmålinger og urinprøver også. Siden alt så helt bra ut, var det ikke mer de kunne gjøre, men jeg fikk komme inn til en ul på mandag. Da hadde jeg kjent litt på søndag kveld, men det var altså 3 døgn der uten at jeg kjente noe.

Torsdag denne uken (altså 2 uker etter det startet) fikk jeg ny time til ul for å sjekke morkakefunksjon. Dette fordi de var redd for at han kanskje ikke fikk nok næring.. Målte blodstrøm, vekst og fettlag på magen til småen. Alt bra. Den siste uken har det vært full baluba inni der, så alt er nok bra :-D

Konklusjon; Ring ned til føden, si hva du føler. De tar oss veldig seriøst, og kan det de driver med! Jeg synes jeg fikk enormt bra oppfølging! Lykke til! :-)

Skrevet

Hei!

Jeg er i uke 31 og har ikke kjent enormt med spark og turning til nå. Jeg var en periode veldig bekymret ang bevegelser og livet i magen. synes liksom ikke jeg kjente så mye som jeg burde kjenne, ift det jeg hørte andre kjente og hvilke forventninger jeg hadde. Tok dette opp med lege og jordmor på sjekk. Alt så bra ut på ul og alt bra m fosterlyd hos jordmor. Hun beroliget meg veldig. Alle kjenner liv forskjellig og babyene har forkjellige møster/personlighet. Derfor kan det være litt skummelt å sammenligne med andres bevegelser.

Jeg har slått meg til ro med at min bebbis er mer av den rolige typen, som glider rundt inni magen. Jeg kjenner ikke mange kraftige spark, men helt tydelige bevegelser. Jeg har rett og slett endret mine forventninger og det har hjulpet meg masse!

MItt råd er å kjenne etter bevegelser, om de er store el små. Så lenge alt er normalt ellers og du er frisk er det nok ingen fare.

MEN, ta kontakt m jordmor/føden dersom du er bekymret. De hjelper oss!

Vi skal bruke tiden på å nyte vår tilværelse!

Lykke til!

Skrevet

Om du bare har en følelse (du trenger ikke å dokumentere det akkurat) av at aktivitetsnivået er sunket så fortell det til jordmor/føden. De er nøye med å kontrollere slike "fornemmelser". Det har vist seg at det er viktig å ta mors magefølelse på alvor.

Var selv på lav aktivitet/lav hjertelyd undersøkelse i uke 39 i forrige svangerskap. Alt var vel - men fikk inntrykk av ekstra god oppfølging da vannet gikk 2 dager senere. Ble satt på drypp, og slapp å vente til at mine egne rier skulle ta seg opp - kunne tatt dager....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...