Gå til innhold

tidlig ul, nakkeoppklaring? hvor kan sjekke at baby er frisk?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er gravid (8+4) og leter etter et sykehus (?) hvor jeg kunne få tidlig ul med nakkeoppklaring undersøkelse (nuchal translucency) og trippel test for å sjekke om fosteret ikke har genetiske feil, down syndrom eller andre misdannelser. Jeg vurderer abort hvis det skulle være noe alvorlig galt med babyen. Men hvordan får jeg vite dette før vanlig ultralyd i 18 uke? Det er jo lov å ta abort opp til 12 uker. Jeg er 30 så jeg får ikke tilbud på fosterdiagnostikk rutinmessig, men mannen min er eldre og funksjonshemmende (ikke genetisk), han har tatt masse "farlige" medisiner (cellgift og immundempende meds. m.a.), så jeg er redd at det kan gi fare for sykdomer hos babyen. Ellers ville vi ikke klare oss med et sykt barn, rent fysisk og psykisk. Hva skal jeg gjøre????

Fortsetter under...

Hvis du ikke får dette gratis (du kan jo spørre legen din pga din tidligere historikk) Det er flere grunner til å få slikt bortsett fra alder. Så du skal ikke se helt bort ifra at du får dette. Men du må sjekke så fort som mulig.

Men hvis du ikke får dette kan du bestille time hos en privat klinikk. Dette må da gjøres i uke 12-14.

Det er riktig at abortgrensa er 12 uker, men du kan søke om abort fram til uke 16. Da må avgjørelsen taes i en nemd, men tror det skal mye til å nekte deg hvis det er fordi det er noe galt med forsteret.

Er det alvorlige avvik med babyen kan man få innvilget senabort til uke 18 uten problem, og faktisk helt fram til uke 21. Er det store avvik uforenelig med liv er det ingen øvre grense .

Du kan søke om fosterdiagnostikk hos det sykehus, spesialsykehus du sogner til.

Dette kan legen din gjøre. Eller til privat.

Dette bør gjøres tidligst mulig da Duotest og annet blir foretatt rundt uke 12.

Legen din bør kunne henvise deg og fortelle deg mere.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...