Blomman Skrevet 4. mars 2007 #1 Skrevet 4. mars 2007 Limer inn fra flaskeposten.org Å lage en flaske morsmelkerstatning Følg bruksanvisningen på pakken når du skal lage morsmelkerstatning til ditt barn. De ulike merkene har forskjellige måleskjeer, forskjellig temperatur MME'en skal blandes ut i - og forskjellige blandingsforhold. Vask hendene dine nøye før du håndterer MMEpulver og rengjorte flasker. God hygiene er viktig når du gir melk på flaske. Slurv med oppmåling, rengjøring, håndvask og sterilisering kan føre til sykdom hos barnet ditt og i verste fall død. I mars 2006 sier Dr.Med Gro Nylander dette i en mail til flaskeposten.org: Dere bør være obs på at nye anbefalinger nå råder til at hver enkelt flaske lages klar like før barnet skal ha mat, raskt kjøles ned til passende temp og serveres straks, og rester kastes. Det er fordi det er rapportert en rekke tilfeller av skadelige bakterier som kan overleve i det tørre pulveret og formere seg så kraftig at barnet blir sykt dersom væsken blir stående lenge.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2007 #4 Skrevet 4. mars 2007 Tull!! da hadde de ikke laget opp melk for ett døyn på sykehuset!.. så d er neppe farlig!
Blomman Skrevet 4. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 4. mars 2007 kanskje de ikke har fått med seg dette her da!http://www.ibfan.org/english/issue/overview01.html Limer og inn fra flskeposten.org Dør barn av å bruke morsmelkerstatning? Ja det kan de gjøre. Dette er mest vanlig i den tredje verden hvor hygieneforholdene ikke er så bra som i Europa. For at det skal være trygt å gi MME må man ha tilgang på rent vann, steriliseringsmuligheter, eventuelt kjølemuligheter samt at foreldrene må kunne lese tilberedningsanvisningen. Les mer om dette her. Også i Europa og i Norge skjer det at barn blir syke av å flaskes/ drikke morsmelkerstatning. Også i Norge må vi være nøye med hygienen. Vi må rengjøre og sterilisere etter hvert gang flaske og pumpe har vært i bruk for å hindre oppblomstring av bakterien E.Sakizakii. Det er også viktig å ikke slurve med oppmålingen av MME pulver. Dersom du blander for lite pulver og for mye vann kan barnet bli underernært. Dersom du blander for lite vann og for mye pulver kan barnet få vondt i magen og bli syk. Dersom man er nøye med hygienen og følger rådene om tilberedning på MME pakken er det imidlertid helt trygt å la barn vokse opp på morsmelkerstatning.
Expat Skrevet 4. mars 2007 #6 Skrevet 4. mars 2007 http://www.babymilk.com/safety/esakazakii_background.htm
ukjent Skrevet 4. mars 2007 #8 Skrevet 4. mars 2007 Nyttig info! Hva med å legge den inn på ammeforumet også? Det mange som gir flaske innimellom. Gjør det selv.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2007 #9 Skrevet 4. mars 2007 Du skriver at det er en del skadelige bakterier som kan overleve i det tørre pulveret. Hva skal man gjøre med det? Hvordan skal man oppbevare det tørre pulveret da? Forstod ikke helt...
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #10 Skrevet 5. mars 2007 Jøss, interessant artikkel..! De som menes med at bakteriene kan overleve i pulveret, er vel at det først blir et problem når melken er blandet ferdig og står noen timer. For da er det ikke bare litt lenger, men mye bakterier, som rekker å utvikle seg..
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #11 Skrevet 5. mars 2007 dytter. (Med tanke på den andre diskusjonen her)
Jerry 82 Skrevet 5. mars 2007 #12 Skrevet 5. mars 2007 Ja, dette er viktig info! Og dette er ikke noe hysteri, ser flere inne her som mener at det er hysteri å være nøye med sterilisering, og å lage til fersk melk for hvert måltid, men til informasjon så er det anbefalt fra morsmelkerstatningsprodusentene å gjøre det på denne måten, vi ringte til de når vi begynnte med flaske. De gjør en masse prøver, og informerte om at det var en enorm bakterievekst når man har laget en flaske, den skal brukes innen maks 2 timer etter tilbredning, maks 1 time etter påbegynt måltid.
Blomman Skrevet 5. mars 2007 Forfatter #14 Skrevet 5. mars 2007 dytter - enda mere kan dere lese på flaskeposten.org
mams`n81 Skrevet 5. mars 2007 #15 Skrevet 5. mars 2007 Jada, fått med oss det nå!!!!!!!! Det beste er nok å gjøre det på det måten det passer for hver enkelt og bruke litt sunn fornuft!
Mooncake Skrevet 5. mars 2007 #16 Skrevet 5. mars 2007 Oj, jeg lurer på hvordan jeg overlevde!!! Haha... Det var helt andre rutiner rundt flaskemating når jeg var liten!! Det er viktig info, men jeg syens det høres en smule dramatisk ut.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #17 Skrevet 5. mars 2007 foresten, dere må ikke bruke microen til å varme opp. masse stråling der vet dere........................gud, for en diskusjon. lag opp på forhånd, barna overlever garantert!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #18 Skrevet 5. mars 2007 Nå er det mange som ikke sitter her inne døgnet rundt, så det er jo ikke så dumt å dytte det noen ganger slik at mange får det med seg. Syns det er greit med god info, så kan alle ta sine egne valg ut fra det. Er vel ikke noe poeng i å nekte andre denne informasjonen? Jeg syns i hvert fall det er greit å få litt saklig info her inne også, og ikke bare synsing.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #20 Skrevet 5. mars 2007 Og da jeg var liten ble man sett på som rar dersom man forsøkte å sikre babyer i bil, og det var helt greit å røyke så mye du ville rundt små barn. (og allergiske barn som hostet eller fikk pustebesvær av dette var "vanskelige") Jeg overlevde jeg, og mange andre, det betyr vel ikke nødvendigvis at det var bra og at vi bør gjøre det på samme måte nå?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #21 Skrevet 5. mars 2007 Folk må jo gjøre som de vil, men jeg syns nå det er greit å være godt informert når jeg tar avgjørelser for mitt barn. Så jeg gidder ikke å være med å hetse de som faktisk er så hyggelige at de legger inn saklig informasjon her. Men, hvis det viktigste er å unngå informasjon, så får man vel heller la være å lese innlegg der man har mistanke om at det står noe nyttig, og i hvert fall klikke seg ut igjen så fort man kan dersom man skulle komme i skade for å åpne et slikt innlegg.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #22 Skrevet 5. mars 2007 Hva har bilsikring og røyking med mme å gjøre? Selv om jeg skjønner poenget ditt, så kan det ikke sammenlignes.Enig med anonym lengre oppe her. Gjør som resten og signerer som,
Blomman Skrevet 5. mars 2007 Forfatter #23 Skrevet 5. mars 2007 Grunnen til at dette er kommet opp nå er da faktisk har skjedd dødsfall pga denn stygge bakterien. Bakterier er ikke hva det var... Tenk bare på denne spesielle E.Coli bakterien som et barn døde av i fjor vinter. Det samme har skjedd pga denne farlige baktreien som har vist seg å kunne være i mme. Og denne spesiell E.coli bakterien f eks fantes ikke før - den er ny. Så det kan godt hende at det var tryggere å blande ferdig mme f eks på syttitallet. Men når man har fått infoen bør man ilallefall tilstrebe å følge rådene. Akkurat som de aller fleste av oss nok har blitt flinkere til å steke kjøttdeigen godt siden den faktisk kan inneholde E.coli...... - Og de fleste av oss holder oss jo å til anbefalingen om å ikke gi honning til spedbarn under 12 mnd fordi den og kan inneholde baktreiesporer som er livsfarlige for spedbarn (Botulisme)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #24 Skrevet 5. mars 2007 Det var et svar til at man argumenterer med at "jeg overlevde jeg!". Selv om man har overlevd noe, betyr det ikke at det er den beste måten å gjøre det på, eller at alle andre overlever for den saks skyld. Hvorfor kan ikke det å beskytte barnet ditt mot en farlig bakterie sammenlignes med å beskytte det mot bilkræsj?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #25 Skrevet 5. mars 2007 dytter litt, så andre som gir flaske også kan få lese denne :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå