Gå til innhold

Fødsel nr. tre den vanskeligste?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skal presse ut nr tre om 14 uker ca. Det første jordmor sa (nesten) ved første kontroll var at fødsel nr 3 var mer lik nr 1 - og med det mente hun at den for mor som oftest ble oppfattet litt vanskeligere enn nr 2.

Hvorfor???

Min teori er at fødsel 2 ofte går lettere enn forventet - siden den første gjerne tar lang tid osv osv. Så etter fødsel 2 sitter mor igjen med en lettet følelse av at dette gikk egentlig greit..... Og da går man inn i fødsel tre med en tanke om at det var jo enkelt - ikke noe problem - og så har man glemt at det er strevsomt osv osv... Eller er det faktisk slik at det ofte er fysisk værre med fødsel nr 3??? Noen som vet?

Jeg har ikke tenkt å grue meg ekstra lell:-)

Vet ikke, Maras innslag høres jo fornuftig ut sånn rent psykologisk. Men jeg tror det kan også være tilfeldigheter som kjønn og omkrets på skallen. Min bestemor fikk 4 barn på 7 år-(jobber selv hardt for å få til det samme..... venter nr. 3 på 4 år). Hun fikk først en gutt og den fødselen var grusom, nr. 2 var en jente og fødselen gikk lett, nr. 3 var gutt igjen og den fødselen var tung og så kom mamma til slutt som en kanonkule. Begge onklene mine er trillrunde i hodet. Mamma og tante har små søte "neper". Tror kanskje slike ting spiller inn i tillegg til "mindset" til den fødende...?

Hei gry1974

Høres veldig fornuftig ut... helt klart. Men det er nå besynderlig at jordmødre sitter med det GENERELLE inntrykket at nr 3 ligner mer på nr 1. Fikk min første i juli 03, og den tredje kommer nå i juni 07 - så jeg ligger ikke langt bak deg i forhold til tetthet tror jeg:-)

Forøvrig syns jeg jo selv nr 2 gikk lettere enn nr 1 - selv om nr 1 var grei den og. Men - nr 1 var en gutt - og han hadde og har et ganske stort hode. Nr 2 var en jente med hodestørrelse helt midt på treet. Dette faktum, pluss forventningene etter nr 1, pluss at det ikke var særlig lenge siden noen hadde passert akkurat den fødselskanalen gjorde vel til sammen at nr 2 gikk som "smurt":-).

Venter i spenning på 3. gang nå da...he he

Jeg venter nr 4 i april, og må ærlig innrømme at fødsel nr 3 var verst for meg. Jeg har hatt epidural på alle tre, men det var akkurat som om den ikke virket sist gang, iallefall ikke når det kom til pressriene, for det var dritvondt. Jordmora og barnepleieren prøvde desperat å holde beina mine fra hverandre mens jeg prøvde å lukke de for dette var vondt.... :-) Tenkte kanskje ikke helt logisk akkurat da. Det positive er jo at fødsel nr 3 var mye kortere enn de andre. Jeg har også hørt fra flere at fødsel nr 3 ofte ligner på fødsel nr 1.

Annonse

Kjenner meg himla godt igjen i det du beskriver der med nr. 2- epidural som ikke virket og en jordmor og medhjelper som ba meg om å samarbede og rev og slet i mine ben som jeg overhodet ikke ville skille. Dersom 3 blir verst så sprekker jeg tror jeg.... Håper i mitt stille at jeg blir mer "slarkete" jo flere jeg føder og så er det nå en intens grusom greie som plutselig går over og så blir alt (som oftest) fantastisk....

Kanskje min tredje blir en pinglete smalskuldret jente på knappe 3000, med cone-head(hehe)

Måtte denne fødselen bli den beste opplevelsen for oss alle uansett nr. !!!!!!!!!!!

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg skal ha min tredje i august. Fikk da min første for hele 6 år siden og andremann for 4 år siden!!

Tatt dette i betraktning vil nok denne fødselen ligne mest på den første tror jeg. Har nok ventet litt lenge med tredjemann...

MEN...jenter: vi må ikke glemme at vi er blitt tøffere, da!!!!

Husk så grønne og pinglete vi var når førstemann skulle passere fødselskanalen.

Nå er det NO MERCY!!!

Vi vet hva vi går til, og vi har tørket våre porsjoner med snørr, spy og dritt fram til denne dagen da 3. eller 4. eller 5. eller6. mann skal presses ut!

Vi vet hvordan vi skal hente frem MORSKRAFTEN!!! HEIA MAMMA!!!!

Jeg har også lurt på hvordan den 3. fødselen vil bli.

Jeg har ca 12 dager til termin, og har lurt på om denne fødselen vil ligne den første - hvor jeg hadde maserier/rier i fire dager før gutten ble født morgnene av dag 5. Det skjedde en uke etter termin.

Fødsel nr 2 var derfor en drømmefødsel i forhold - den varte i 24 timer fra første rie til jenta var ute, en uke før termin.

Hvis denne fødselen ligner på nr 1 så kommer jeg til å få noen forferdelige dager snart, for ikke å snakke om hvor arti det vil bli å være i hus med meg. Og skulle det skje i påsken så er jo barnehagen stengt også......det blir vel slitne besteforeldre som må trå til litt ekstra. Sånn er det når mannen jobber nesten alle helligdager.... prest selvfølgelig.... Ja ja jeg må prøve å ikke ta sorgene på forskudd...Belønningen til slutt er jo fantastisk!!!

Lykke til alle sammen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...