Gå til innhold

Til erfarne mødre; ønsker trinvis forklaring ift hvordan bade bebien!:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar utgangspunkt i at bebien er ekstra skitten av bommelibom, gjerne til oppover ryggen. Tar også utg.pkt i at man er i besittelse av håndvask(vanlig porselensvask), stellekommode med badekar og vanlig dusj/badekar i nærheten.

1. Ok, bebien er full av bæsj. Hva er det første man gjør, når klær og bleie er tatt av?

a) Legge henne til håndvasken og skylle av henne det verste der, med rent vann?

b)Eller....spyle henne i dusjen, ved badekaret?(Sikkert ikke like enkelt å få grep på henne der?)

c) Ikke skylle henne i vann i det hele tatt, men ta vått dopapir/klut(hva slags?Flanell/gasklut/hva?)/bomull/våtservietter til å få av det verste mens hun ligger oppå stellebordet?

d) Er vel neppe noe alternativ; kan ikke bade hele henne i badebaljen(tilhørende kommoden), da blir hun jo badende i "bæsjevann"?

2. Når den verste bæsjen er fjernet, og hun kun trenger en kort vask nedentil, da er det vel bare å...bade henne i baljen, gjerne med litt olje i vannet...?...så ta noen nye kluter(Hvilke? Flanell, gaskluter? Hva?)Så da...?Tørke henne...med et vanlig bomullshåndkle?

3. Til slutt: Så er det vel bare å lufte henne og stumpen litt, evt. ta litt zinksalve i stumpen hvis sår, og så kle på henne?(Hørte av en på apoteket at talkumpudder ikke lenger var vanlig?)

Jada, jeg ER usikker på dette, er jo første gang. Men ønsker altså å vite hva som er mest praktisk etc....noen som vil svare?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først tar du en a) snu stumpen mot springen og skyll -og etterpå rett på nr 3......

Skrevet

Jeg har aldri spylt nr 1 pga mye bæs,j, enten det er fast eller diare. Jeg har vask rett ved siden av stellebordet og vasker alltid med klut. Nå kan det være pga at jeg bruker gaskluter (sånne med farget kant fra sparkjøp, de med farget kant fra andre butikker er ikke like gode) og så bruker jeg natusan baby bath oil. Når jeg kombinerer dette er det bare å skylle kluten litt med den ene hånda også blir kluten ren igjen og jeg føler det enkelt å vaske videre.

Flanell og også myke mot huden, og skal være gode vaskekluter, men jeg tror ikke de er så lette å skylle rene under bleieskiftet.

Jeg har aldri vært nøye med tørking dersom ungen ikke har sår stump.

selv bruker jeg ikke zinksalve, men vitapan gul (ble anbefalt på sykehuset) og synes den er helt genial. Er stumpen rød og sår og jeg smører med denne så er det borte neste morgning!

Skrevet

1. vask vekk bæsj med det du føler mest for. Selv liker jeg klut eller sånne papirkluter som tåler vann uten å smuldre opp.

2. bad ungen i enten rent vann, eller vann tilsatt litt olje

3.tørk barne ved å klappe håndkledet, ikke skrubb

4. dersom barnet ikke er synlig sår i stumpen, trenger du ikke å ha på noe før du tar på bleie. Ren og tørr og hel hud klarer seg helt fint!

5. Kos litt med babyen før du tar på klær, det bare eeeeeelsker de!!! ;-)

Skrevet

Vi har brukt gasklut til å vaske med. Har det vært løs bæsj så har vi skylt av i vasken først. For å tørke har vi brukt hårføner. Fikk det tipset av en venninne, og vi har aldri hatt problemer med sår rumpe. Har veldig sjelden måttet bruke noe salve. (i tilfelle er det bare vi som ikke har tørket godt nok sånn at det blir sårt)

Skrevet

Takk for svar:) Du skriver"Har det vært løs bæsj, så har vi skylt av i vasken først". Skylt av bebien eller kluten??:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...