Gå til innhold

Flere enn meg med "noen" kg for mye..

nicco

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid lagt på meg rimelig mye under svangerskapene, 16-23 kg. Men jeg har alltid gått ned igjen ganske fort, og har alltid hatt en sånn vekt som jeg har vært sånn passe fornøyd med.

I oktober 2005 hadde jeg en MA, og etter det begynte jeg å legge på meg. La ganske fort på meg 10 kg, og selv om jeg virkelig prøvde så klarte jeg ikke å gå ned igjen noen ting. Etter hvert som jeg fikk svar på blodprøver o.l. i forbindelse med prøving, ble jeg sikker på at det hadde med overgangsalderen å gjøre. Fikk klar beskjed av gynekolog at løpet var kjørt.

Men så skjedde underet likevel, og jeg ble gravid. Det første jeg tenkte på, ja, ikke det første, men likevel: hva med en ekstra vekt på 20 kg nå!! Det går ikke. Ved slutten av alle svangerskap har jeg veid rundt 88 kg, og nå før jeg ble gravid veide jeg 81,8. (jeg er 172 høy). Så nå har mitt mål vært å prøve å holde vekta lengst mulig, rettt og slett.

Jeg er nå 18 fullgåtte uker om et par dager, og hittil har jeg klart meg med en liten vektoppgang på under en kg. Dette er jeg veldig fornøyd med, men det er ikke mye jeg kan unne meg. Heldigvis har jeg mistet totalt lysten på alt som er søtt, pålegg godteri og drikke. Men jeg har rare lyster, og noen ganger har jeg bare lyst til å spise 5 appelsiner på rad.....

Er det flere som bør legge på seg minst mulig??

PS: dette er ikke et slikt innlegg som : jeg veier 50 kg og har lagt på meg 2 kg og er i uke 34, hva med dere? Forstår forskjellen ikke sant???

Fortsetter under...

Hei - vil bare si at da er du kjempeflink!! Jeg har gått opp 23 kg - 10.dg over termin i dag. Normalvektig vanligvis. Hadde aldri drømt omm å gå opp så mye. Men spiser sunt - har veldig matlyst, hatt hele svanherskapet. Spiser sjelden godterier! Har BL, og ikke fått beveget meg siden oktober.

Tror at mange med for mange kilo er veldig flinke - en kollega av meg veier kanskje 20 kg for mye før hun blir gravid, og oker kun med 11 kg gjennom hele svangerskapet! Jeg er imponert!!

...kanskje ikke helt svaret du var ute etter - men jeg vil ønske deg lykke til - du er flink!!

Etter Ma for 3 år siden, fikk jeg ny matchvekt, som lå 5 kg over den gamle, jeg prøvde lenge å bli av med de ekstra, men men innså etter hvert at de var kommet for å bli. Jeg har i mine tidligere svangerskap endt opp på 82 - 85 kg, med de to forrige var da utgangsvekt mye lavere enn nå. Begge gangene var det en økning på 18 kg. Nå etter 18 fullgåtte uker (19 på mandag) har jeg lagt på meg 6 kg, siste uken har jeg hatt ett hopp på 2 kg, hjelp sier jeg nå!!!! Jeg vet at jeg nå må påregne å legge på meg mer pr uke, merker jo at det lille vokser veldig nå. Er litt ¨nertvøs¨for vektøkningne denne gangen, føler kanskje den bli større, ettersom jeg ikke kan være i stor aktivitet som f.eks forrige gang.

De andre gangene har jeg heldighvis gått ned ganske fort, og har vel vært kvitt alt det ekstra innen 6 mnd har gått. Har produsert enormt med melk, leverte til sykehuset begge ganger, og det er jo med på å ¨slanke¨ litt!!!!

Jeg er svært spent på hvor vanskelig det skal bli å komme ned i vekten før svangerskapet denne gangen. Jeg har allerede fått kommentarer om ¨så stor du er blitt allerede¨ sukk!!!

Hei!

Du er nok ikke alene. Jeg var som 1. gangs gravid og overvektig (er bare 158 cm høy) ganske bekymret for hvordan det ville gå med å legge på meg i svangerskapet. Har jo hørt om at 20+ er ganske normalt, men når man har en del kg. fra før så er jo ikke det ideelt. Jeg går derfor jevnlig til ernæringsfysiolog som har gitt meg masse råd og veiledning for å ha en kontrollert vektoppgang gjennom svangerskapet. Jeg gikk ned noen kg. i starten, og er så langt (i uke 31 nå) tilbake ved start. Ved de siste kontrollene har jeg gått opp noen kg, og regner jo med at det vil fortsette, men ernæringsfysiologen synes jeg har vært flink, og må jo regne med at den lille vokser og krever sitt :-).

Var veldig redd for at jeg ikke skulle finne noen klær i min størrelse her i Norge utover svangerskapet, så kjøpte klær da jeg var på shopping i London mens jeg ennå var bare 12 uker på vei. Men, merker at noen av gravidbuksene nå faktisk er litt store rundt bena (passe rundt magen). så selv om magen har vokst, så har jeg et ørlite håp om at resten av kroppen har gått litt ned :-). Og, passer fremdeles mange av min "gamle" klær (bortsett fra buksene, da).

Har også hatt "dilla" på frukt, først klementiner og nå appelsiner. Ernæringsfysiologen er ikke så begeistret for dette, mener jeg bør spise mer grønnsaker, men jeg tenker som så at frukt er tross alt bedre enn godis. Jeg prøver å spise mer regelmessig og være bevisst på hva jeg spiser. Men, unner meg jo litt godteri og kaker innimellom. Jeg er veldig glad i å bake, så er en ganske vanskelig balansegang dette, synes jeg :-). Ernæringsfysiologen er dog enig at man skal ikke være helt asket, og viktig og også "trives" mens man er gravid.

Har ikke vært så flink til å trimme i det siste (har vært mye plaget av forkjølelse den siste tiden), men har skritteller som jeg prøver å bruke flittig. Samt, vannaerobic 1 dag i uken er god trim!

Så, satser på at jeg ikke legger på meg for mye frem til fødselen, og at jeg etter fødselen er tilbake ved start ganske snart, og kanskje også med noen kg. i minus? Samt, når babyen kommer i mai, så håper jeg på masse fint vær, slik at jeg kan gå mye ute og trille og få bort de oveflødige kg. som var der før jeg ble gravid :) Gleder meg masse til babyen kommer!

Jeg synes du har vært flink jeg. Under 1 kg på 18 uker er bra. Jeg har 6-7 kg som jeg hadde håpet å bli kvitt før jeg ble gravid, men de sitter godt ja. Forrige svangerskap fikk jeg mage ganske fort, og la på meg veldig mye. Hadde bekkenløsning, så jeg fikk ikke rørt meg så mye. Og dette var for 10 år siden!!! Hvordan blir det nå? Er veldig redd for å legge på meg for mye, for jeg tror det blir verre å gå ned etterpå nå (er 36 år) Skal passe på kostholdet, og trene nesten som før. Men jeg regner nesten med å få bekkenløsning denne gangen og :-( Hva kan man trene? Kan jeg fortsette med puls-spinning og pilates, eller bør jeg gå over til vanlig spinning? Dette er ikke snakk om å slanke seg under et svangerskap, bare prøve å unngå å legge på seg mye unødvendig.

Ja, har lagt på meg en del i dette svangerskapet da.

Hadde endelig greid å komme ned i matchvekt i sommer.

Og så ble jeg fravid.. og legger alltid på med masse de første 18 ukene.

Og med bekkenløsning er hver kilo en for mye kan man si.

Sykmeldt siden uke 12 og kiloene bare detter innpå. Har ikke tørt å gå på vekta engang jeg.

Men merker jo på klær at det er blitt endel.

Nå er jeg mere avhengig av å holde en helt normalvekt enn andre, siden det forværre bekkenløsningen min og ryggproblemene drastisk med bare 5 kilo ekstra.

Men har garantert gått opp 15 kilo til nå.I uke 28, og får håpe at det ikke blir så mye mere nå.

Selv sist gang der jeg kastet opp hver dag , gikk jeg opp 10 første 17 ukene.Tror bare kroppen min har sånn gravid=mange kiloekstra innstilling. Har igjennomsnitt gått opp 15-20 kilo hver gang.

Har jo pleid å gå ned det meste de første 6 månedene, og har vært litt melkfabrik, det hjelper på. Men gruer meg litt nå altså...

Annonse

Takk for oppmuntrende ord. Godt å høre at det er andre som også sliter litt. Egentlig synes jeg selv også at jeg har vært flink, men jeg ser jo tjukk ut fordet!! Selv om jeg ikke går opp et ram, så vil jeg jo være overvektig etter fødselen, ikke så kjekt å tenke på. Jeg har også gitt melk til sykhuset, og må si at amming har for meg gjort at kiloene , om de ikke renner av, så går det fort den rette veien. Får satse på det nå også.

Jeg har ført statistikk over alle mine svangerskap, og vet nøyaktig hva jeg har gått opp tidligere. Før har jeg lagt på meg mellom 6-10 kg ved 18 uker, så jeg vet hva det vil si. Vet hvordan det er å nærmest leve på sultegrensa og likevel legge på seg en kilo i uka...

Men det er ikke lett nå heller. Føler at jeg ikke unner meg noenting. I kveld f.eks. tok mannen min opp kanelsnurrer fra fryseren. Jeg tok ingenting, det tok jeg heller ikke for 2 uker siden når vi bakte dem...Eller vi spiste is etter middag i går,....jeg tok ikke. Ikke en kjeks, ikke et glass brus eller en neve rosiner. Fordi jeg er kvalm ennå, så er det begrenset hva jeg har lyst på, men slik var det før også. Jeg har i alle fall erfart at du ikke alltid får igjen for innsatsen.

Jeg er til vanlig ganske aktiv, trener ikke, men går mye, til jobb, skole, barnehage og butikk. Vi bor også slik til at vi kan gå fine fjellturer og også i skogen rett hjemmefra. Gikk med skrittteller her i høst og lå i snitt på 12000 skritt om dagen. Men nå sliter jeg med prolaps i ryggen og har store smerter og er sykemeldt, og kvalmen er ofte lammende. Prøver likevel å bryte smertegrensen de tidene på dagen hvor kvalmen ikke er der. Føler likevel jeg ligger mye på sofaen, noe som sikkert ikke øker forbrenningen.

Det høres ut som du er svært så flink Nicco, mye flinkere enn meg!!!!! Jeg unner meg litt snop på lørdagskvelden jeg, og et sjeldent kakestykke....

Ellers prøver jeg å leve sunt, mye grønnsaker fiber etc. Denne gangen har jeg så langt klart å holde magen bra i gang, med masse linfrø og cultura hver morgen. innimellom tar jeg også litt benefiber. Drikker kun vann, saft bare i helgene. Jeg går med skritteller og prøver å kome over 10000 hver dag, ikke alltid det går, men de dagene jeg underviser kommer jeg opp i både 12 og 13tusen. I dag gikk mannen og jeg en fin sløyfe i skogen i svært kupert terreng i en drøy time, herlig!!!! Men jeg merker det i bekkenet nå, jeg undres hvordan det blir om en stund.

Jeg hadde et prolaps rett etter ma for 3 år siden, og det er jo en av grunnene til at jeg gikk opp i vekt. Jeg var nede for telling i 2.5 mnd, og trodde aldri jeg skulle bli bra eller arbeidsfør igjen!!!! Men det kom seg. Året etter brakk jeg bekkenet, da raste jeg ned i vekt..... Men kiloene kom tilbake de! Har i grunn alltid slitt med ryggen, men begynner etterhvert å ¨lære meg den¨, går alltid med ullbukse(angora) når det er kaldt ute, passer på at korsrygg og bekken aldri stivner og blir kaldtt, jeg synes det hjelper!! Tror også at ridningen har hjulpet å holde ryggen myk og i sjakk. Derfor er jeg litt spent på hvordan det skal gå å ikke ri på minst 8 mnd!!!!

Det er visst mange flinke damer der ute! Selv er jeg nå 26+4, og begynte på 65 kg, gikk ned til 60 i løpet av de første ukene på grunn av kvalme, men matlysten kom tilbake rett før jul, så nå er jeg oppe i nesten 74 kg. Jeg er sykemeldt pga. kynnere og begynnende åpning av livmorhalsen, så jeg skal ta det helt med ro. Dermed burde jeg vært ekstra påpasselig med det jeg spiser, men...det blir gjerne litt sjokolade eller kake eller noe annet usunt hver kveld. Dessuten har jeg begynt å drikke saft, jeg som før bare drakk vann! (vannet er liksom ikke noe godt lenger).

Jeg synes det er imponerende med de som klarer å se på at andre koser seg med is og kaker og ikke spiser noe selv!

Jeg får prøve å skjerpe meg i morgen (igjen)...

Hei nicco :)

Det siste halvannet året har jeg også lagt på meg tilsammen 10 kg., så jeg bør heller ikke legge på meg for mye.

Nå i disse "kvalmeukene" har jeg unnet meg alt det jeg har hatt lyst på, fordi det ikke har vært så mye. Men nå har matlysten komt noe tilbake, så nå trengs det full skjerpings.

Har lurt på å bestille meg en treningsvideo for gravide... men det er kanskje likegreit å gå turer..? Men det er sikkert lurt å stramme opp litt muskler her og der også, det gjør det vel lettere å komme i form etter fødselen igjen.

Jeg har forresten sendt deg en melding nicco, som du finner på "din egen side".

Klem

Jepp jordmor mener at jeg bør være forsiktig, har lagt godt på meg til nå 8 kg og er 19+5. Hadde en startvekt på 77 kg er 172 høy, og burde ikke overstige 13 kg totalt så hjelp!! Da har jeg 5 kg igjen til jeg er på ønsket sluttvekt. Jeg spiser normalt men er i mindre aktivitet enn før, grunnet egen sykdom som gjør at jeg er mer trøtt enn før og klarer mindre. Men jeg tar det for det det er og prøver å ikke stresse med vekt, holder meg unna gotteri og kaker, men innimellom så tar jeg litt, gjorde det før og:) Så all honnør til deg Nicco, du er kjempeflink!!

Hei. Ser det er fler enn meg som sliter litt med vekta.

i første svangerskap veide jeg 65 kg før jeg ble gravid og 68 dagen før tulla ble født (5 uker før termin). Gikk kjapt ned rundt 9 kg pga stor melkeproduksjon og en aktiv shæferhund som dro meg ut på tur hver dag.

2 gang starta jeg på rundt 70kg og gikk vel opp rundt 14 kg trur æ. De slet æ for å få av igjen. Sverre va født i september og 3 uker etter fikk æ bekkenplager. Dette sammen med lite/ingen melk og en god del sny ute gjorde at æ ikke fikk gått mine daglige tura og dermed satt kg der. Denne gangen va startvekta på 76 kg. T nu har æ heldigvis gått opp bare 1 kg, men har jo unt mæ LITT snop og kaker når anledningen har bydd sæ. E i uke 18 + noen daga. Har heldigvis mest dilla på frukt. Fortrinnsvis apelsin, som æ ikke tåle i store mengder. 1-2 pr dag går greit.

Men har jo et fysisk tungt arbeid som gårdbruker med daglige fjøsstell. Prøvde mæ m skritteller en dag. Gikk 3.500 skritt i løpet av ETT fjøsstell. Det utgjorde ca 3 km! Går jo i fjøsn 2 gang pr dag + endel gåing ellers i løpet av dagen. Men nu har bekkenet begunt å "krangle litt, så må vel trappe litt ned på fjøsstellet nu og overlate det mer til mannen min.

Har ikke vært kvalm i det hele tatt. Men har endel halsbrann. Tips mot det? Syns ikke Novalyzid (trur æ det het) hjelper noe særlig. E jo også i den "heldige" situasjon at nærmeste kiosk ligg 8 km unna, og butikken 16 km unna. Så om æ får lyst på nå godt og skapan e tom så ende æ opp m frukt, eller kornmo kjeks m nugatti på. (innbille mæ at det e LITT sundt)

Så flink du er da Nicco, skjønner ikke at det er mulig jeg. Jeg er bare 10 uker på vei og har allerede gått opp to bh-størrelser, bare det alene utgjør jo mer enn du har lagt på deg så langt.

Jeg har måttet holde meg i ro i høst pga et bein, og det gjorde jeg allerede hadde noen kilo når jeg ble gravid. nå har jeg lagt på meg 2kg, og jeg vet det blir flere for å si deg sånn. Jeg har derimot bestemt meg for å begynne med litt styrketrening for å bli litt fastere i fisken, men har fått beskjed av legen å ta det veldig rolig...så da.

Jeg spiser nok ganske sundt, med mye fiber og grønnsaker, men kan nok med fordel bytte noe mer til magrere produkter.

I mitt første svangerskap hadde jeg store mengder vann i kroppen, det var ille, vondt og ubehagelig. Jeg gikk faktisk ned mer enn 15 kilo de første dagene etter fødselen, så det ble mange liter vann. Jeg hadde ingenting med nr.2, og jeg håper inderlig at jeg slipper det denne gangen også...

Skal få til den styrketreningen etterhvert altså...ü

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...