babygullz <3 vilde Skrevet 3. mars 2007 #1 Del Skrevet 3. mars 2007 hei og hopp.=) vi begynner rett på sak: når jeg spiser så spiser jeg så innmari MYE! dette gjelder spesielt hvis jeg begynner på usunne ting som hveteboller, sjokolade eller hamburgere o.l. jeg kan begynne på en sjookoladeplate med en bit, så tenker jeg, ja siden jeg allerede har vært usunn og tatt en bit kan jeg ike godt ta resten også... og når jeg har spist hamburger tenker jeg jaja nå kan jeg like godt spise opp en pose smågodt og en pose smash i samme slengen, så er det unnagjort for denne uken.. så kan jeg proppe i meg hveteboller, sjokolade pizza og potetgull i fleng til jeg blir så dårlig og stappa at jeg må legge meg ned.....og så prøver jeg å stappe innpå litt mere sjokolade hvis det er mer igjen liksom.... ja...dette er vel ikkke heeeelt normalt?? jeg er slank(54kg) og vektøkning er ikke problemet, for jeg legger ikke på meg.....men problemet er jo at jeg føler meg som en flodhest og det kan jo ikke være sunndt for magen og tarmer å holde på sånn som dette.... er det noen som vet hva jeg kan gjøre??? trenger jeg en psykolog? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8471082-jeg-spiser-s%C3%A5-innmari-mye-n%C3%A5r-jeg-f%C3%B8rst-begynnernoen-r%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2007 #2 Del Skrevet 4. mars 2007 Høres litt ut som tvangsspising.. Er det spesielle situasjoner som fremkaller disse behovene? Jeg har hatt det litt på samme måte, og kan få tilbakefall når jeg kjeder meg og er aleine. Men jeg er på vakt for å sette meg i den situasjonen, så det går bra nå. Jeg har bare bestemt meg for ikke å gjøre det mer. Det er nok noe psykisk, og ikke fysisk som gjør det, så det er vel om å gjøre å jobbe med saken. Det er jo ikke bra, og hvis du er / vil bli gravid, så har i hvertfall ikke babyen godt av det.. Mitt råd er å spise sunt, og rett og slett ikke utsette deg for fristelser. Merker også selv at så lenge jeg spiser sunn mat, så får jeg ikke lyst på usunn mat. Men hvis jeg først har spist noe søtt, så får jeg behov for både fett og sukker, og da kommer jeg liksom skjeivt ut. Trening hjelper også på å være på en sunn bølge. Men viktigst: vær obs på hva som setter deg i gang, og prøv å unngå situasjonen. Lykke til;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8471082-jeg-spiser-s%C3%A5-innmari-mye-n%C3%A5r-jeg-f%C3%B8rst-begynnernoen-r%C3%A5d/#findComment-8479504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
babygullz <3 vilde Skrevet 4. mars 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 4. mars 2007 tusen takk for svar:) var nesten godt å kjenne at det finnes flere som har det på samme måten og forstår at det faktisk er et problem man ikke bare knipser i fingrene, og så er det borte... det skjer mest når jeg sitter hjemme på ræva...og d gjør jeg ofte, for å si det sånn... bor jo i ei lita drittbygd.. og d er ikke mye å finne på...så d blir mye hjemmesitting.. merker at med en gang jeg er hjemme hos mamma på "ferie" i stavanger, at det aldri forekommer slik spising, fordi jeg er ute på farten hele dagene, og har ikke tid til å gå hjem å spise... så kjenner jeg behovet for mat kjøper jeg meg en banan eller en baguett liksm... det kan også skje hvis jeg sitter og blir tilbudt masse godsaker,,, som feks middag hos svigermor, eller kaker og is.... jeg skjønner ikke hva som foregår, men jeg blir helt tullete i hodet av det.. skulle ønske jeg kunne stoppe det liksom.. jeg skal prøve meg på sykehusdietten nå til uka....men vet ikke hvor sundt det egentlig vil være....når jeg prøver å bli gravid,... og har jernmangel.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8471082-jeg-spiser-s%C3%A5-innmari-mye-n%C3%A5r-jeg-f%C3%B8rst-begynnernoen-r%C3%A5d/#findComment-8487557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2007 #4 Del Skrevet 5. mars 2007 Hei, meg igjen.. Skjønner ikke helt hvorfor du vil gå på diett? Du har jo ikke vektproblem, men er det for å ha en fast plan på spisingen? I så fall, så er kanskje ikke den dietten så gunstig.. er det den som er sånn lav-karbo? Det blir man i hvertfall tullete i hodet av! Jeg ville prøvd å fokusert på å spise normal mat, og ikke ha så mye fristelser i huset. Bestem deg dagen før, hva du skal spise, og følg det. Når du har klart det noen dager, så får du selvtillit og styke av det, og så går det lettere. Det at du har jernmangel vil kunne gi seg utslag i dilla på forskjellig rare ting når du blir gravid, så du burde jobbe med å få opp jernnivået. Det er jo også viktig å spise balansert og få i seg alle næringstoffer når du er gravid, så jeg ville konsentrert meg om hva jeg trenger, ikke på hva jeg IKKE skal spise. Ved å stappe innpå med masse grønnsaker og frukt, så får du etterhvert ikke så stort behov for feit og søt mat. Men vet at det er vanskelig når du kommer inn på det sporet som du er på, for man blir så overfokusert på mat. Jeg ga f.. i hva jeg spiste i et helt år (ikke at jeg stappet innpå med usunn mat, jeg bare lot vær å tenke på mat), og da ble ting automatisk bedre, fordi kroppen gikk seg til av seg selv. Gikk faktisk ned i vekt også da. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8471082-jeg-spiser-s%C3%A5-innmari-mye-n%C3%A5r-jeg-f%C3%B8rst-begynnernoen-r%C3%A5d/#findComment-8489981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
babygullz <3 vilde Skrevet 5. mars 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 5. mars 2007 hei igjen... tror dietten er lav-karbo ja..den går ut på at man skal spise mest mulig av en slaks suppe, og unngå brød, ris,mais og sukker....men kanskje det ikke blir helt rett av meg å følge den nei.... men kanskje jeg kan skrive opp dag 1 dag 2 osv til dag 7, hva jeg skal spise ja...og jeg bør nok få mer grønnsaker og frukt inn i huset... så får jeg bare holde meg til den "matplanen" og ikke spise noe annet utover den ... hva tror du om denne: spise det samme til frokost og lunsj hver dag... og spise grønnsaker og frukt som spinat, salat, agurk, banan, eple, melon, druer, gulrøtter, kiwi, fersken/nektarin, appelsin, ananas til mellommåltider?? og i helgene kan det være lov å kose seg med iskrem, godterier og potetgull??? frokost: 1 brødskive (og kanskje et knekkebrød), med magert pålegg. (er veldig glad i ost og skinke med paprika, og bruke philadelphia light som smør) og kanksje en yoplait yoghurt med 0.1%fett. 1 glass melk Lunsj: 1 brødskive og 1 banan+juice mandag MIddag: en neve ris, wokede grønnsaker og kyllling eller svinestrimler tirsdag MIddag: en bakt potet med kryddersmør og grillet laks med eggesalat onsdag middag: kokt brokkoli, finnbiff og ris med viltsaus(her bruker jeg å spise en veldig STOR porsjon) torsdag: lompe/potetkake med salat, varm skinke og smeltet ost fredag: hjemmelaget pizza(her har jeg en tendens til å hive i meg fra 4 til 8 stykker!!!!!!!!) lørdag: tacosuppe med nachoschips smeltet ost og rømme( denne kan jeg også spise litt "ekstra" av da jeg synes den er altfor god) søndag: kjøttkaker med poteter, makaroni og brun saus...(har en tendens til å forsyne meg for mye her også....) som du ser har jeg en tendens til å hive i meg ekstra mye når det er noe jeg er veldig glad i av søppelmat og husmannskost... når det gjelder wok og grillet fisk og "sunn" mat så hiver jeg ikke innpå, men tar meg god tid og koser meg med maten. . . men sunn mat er som regel dyr mat..og jeg har ikke økonomi til å stelle i stand en sunn middag hver dag ( da mener jeg laksefilet, kyllingfilet, wokblandinger, biffer o.l....) ang. jernmangelen har jeg kjøpt jerntabletter(hemofer???) og har gått på disse en uke nå... har ikke merket noen forskjell enda, men d tar vel kansje litt tid ettersom verdien min er ganske lav (jeg har en verdi på 4....normalverdi er fra 9-34 tror jeg ) men jeg tror jeg skal sette meg ned og prøve å lage en matplan der jeg får i meg alle di viktigste næringstoffene for dagen... og så får jeg nok bare skjerpe huet mitt og være streng mot meg selv! og ikke tillate meg å fråtse! så får jeg ha huset fullt av bananer, nøtter og epler...så får jeg heller fråtse i d om jeg skulle få "sug" på noe... jeg er overfokusert på mat..og skjønner at jeg begynner kanskje å få et alvorlig problem hvis jeg ikke får tatt tak i dette snart.. men ting du skriver her høres jo ikke annet enn helt rett ut, så jeg takker deg mye nå=) og satser på at jeg får handlet masse frukt og grønnt imorgen, og får starten på en sunnere og bedre livsstil, samt et sundt og godt forhold til mat. håper at livet mitt kan bestå av andre ting enn å fokusere på mat og kropp hele tiden liksom. . . blir jo helt feil at livet og humør ska være avhengig av overfokusering på mat.. men igjen, tusen takk for svar og råd.. håper jeg kan gi en superpositiv og forbedrende tilbakemelding snarest:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8471082-jeg-spiser-s%C3%A5-innmari-mye-n%C3%A5r-jeg-f%C3%B8rst-begynnernoen-r%C3%A5d/#findComment-8503991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå