Gå til innhold

Skal ta perm til høsten, og i følge veileder trenger jeg ikke melde meg opp til fag?

kokelimonke

Anbefalte innlegg

Hun mente at når man søker permisjon så går ting av seg selv, men hva med studentbevis etc, vil jo fortsatt benytte meg av studentrabatt etc!

Hun var ikke veldig opplyst akkurat, så stolte ikke helt på det hun sa...

Går på uio forresten.

Fortsetter under...

Du må jo melde deg opp til fag for å ha noko å søke permisjon FRÅ - det er kjempeviktig at du melder deg opp!! Du blir ikkje registrert som student om du ikkje har søkt på fag og kome inn - og så søker du permisjon etterpå. Viss du vil ha fødselsstipendet sjølvsagt ;)

Så rart at veiledaren din sa dette til deg, for sjølv om du er i ei utdanning og har valt fag for heile graden din i utdanningsplanen i studentweb må du likevel søke om opptak til dei ulike faga du har valt kvar semester.

Jeg har også fått beskjed om det samme, men jeg er egentlig ferdig med utdanning denne våren. Har termin 6.april og hvis jeg tar permisjon fram til neste vår har jeg rett til fødselsstipend. Må bare sende inn permisjonspapirer fra skolen.

Vet ikke om dette blir helt samme situasjon som deg, men har vært veldig i tvil jeg også om rådgiver har forstått meg riktig og at jeg får det jeg har krav på.

Har vært så mange meninger rundt dette. Har vært både forrvirret og fortvilet....

hmm ja... syntes dette hørtes litt merkelig ut nemlig. Og, jeg må vel melde meg opp til fag og betale semesteravgift for å få semesterkort? Og jeg har ikke et fast løp i hele tatt, må velge meg emner og sette inn i planen. Hun var som sagt en smule fjern, var ikke mye hjelp å få der nei :(

Og som du sier prinsesse fiona, det er jo nettopp av den grunn at folk som er ferdig studert må melde seg opp i noen fag for å få rett på fødselsstipend.

Tosofo; har ikke sjekket når emnefristen er jeg, men da må jeg altså gjøre det innen fristen og så levere permisjonssøknad før eller etter fødselen? Veilederdama snakket også noe om et "nedkomstdokument" som bekreftelse? hmmf, dumme dame :(

Hei..dette står på Lånekassen sine sider:

Fødselsstipend

Får du barn mens du er i utdanning, kan du få fødselsstipend. Dette gjelder både ved fødsel og adopsjon. Vilkåret er at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen (vi kan gjøre unntak ved prematur fødsel) og at du bor sammen med barnet. Du kan ikke få fødselsstipend i perioder der din eventuelle ektefelle eller samboer mottar fødselspenger fra folketrygden.

Altså: Jeg er ferdig på skole nå til våren og venter barn i sept/okt, men jeg har rett på fødselsstipend pga at jeg har hatt rett på stipend/lån fra Lånekassen i 6 av de 9 svangerskapsmnd..Sommeren teller med i de mnd, varer vel til midten av august..

Permisjon fra utdanningen

Tar du permisjon fra utdanningen, kan du fortsatt få fødselsstipend. Men husk: Skal du ta permisjon tidligere enn tre uker før fødselen, må dette være på grunn av sykdom eller av faglige årsaker, hvis ikke kan du miste retten til fødselsstipend. Tar du permisjon i mer enn tre uker før fødselen, kan du miste retten til støtte i tiden fram til tre uker før fødselen.

Annonse

Veit ikkje heilt når emnefristen er, men plar det ikkje vere i midten av august eller noko? Eg har lagt inn faga mine i utdanningsplanen i studentweb, slik at eg berre treng søke "opptak" når fristen kjem. Veit ikkje heilt når fristen for å søke permisjon er, men eg har uansett termin i juni, så eg kan levere inn permisjonspapira mine i byrjinga av skuleåret.

Skal gå til veiledning snart eg óg, viss eg får kloke svar skal eg legge dei ut her :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...