Gå til innhold

kopierte dette fra kranglesiden kjempe bra skrevet!! les det

Tulletutta

Anbefalte innlegg

Etter min mening dreier debatten seg veldig mye om de ytre faktorene, og ikke om verdiene vi baserer samfunnet på. Mange har panikk for å bli gravide i ung alder, og vi lever på en illusjon om at det å få barn stopper selvutviklingen. Media sørger for å øke disse fordommene. Barn blir ofte fremstilt som et "forstyrrende element" og ikke en berikelse, slik jeg ser det.

Vi er også i ferd med å skape en elitekultur, der rekkehus, to biler og karrière er viktig å ha før man skaffer seg barn. Dette legger et formidabelt press på de kvinner som blir gravide i ung alder, og kan føre til at de tar et valg på gale premisser.

De fleste av oss ser det som positivt å være foreldre, men vi må hele tiden forklare og forsvare valget vi har tatt. Under svangerskapet får man tilbakemeldinger som "jammen, du er jo så ung...", "vil du virkelig dette?" og "hva med livet?". Det verste med å bli foreldre i ung alder er at omgivelsene egentlig ikke aksepterer det. Dette kan også bidra til at unge kvinner lar seg styre av disse kritiske spørsmålene og tar et valg på grunn av hva omgivelsene tror er best for en selv.

Mange sier til oss at vi er tøffe som ble foreldre i ung alder, for det er sikkert ikke lett.

fordelene ved å ha blitt foreldre i ung alder. For det første er det ikke noe problem å fullføre utdannelsen hvis man står overfor en slik situasjon. Lånekassen tilbyr fødselsstipend, og barnehagedekningen blant studenter er god. Det er også mulig å søke om studentboliger som er spesielt tilrettelagt for dem som har en familie å ta vare på.

Aleneforeldre kan søke om ekstra støtte. Disse ordningene kan sikkert diskuteres og forbedres, men i bunn og grunn er de gode. Man får kanskje ikke råd til rekkehus og to biler, men det er heller ikke derfor vi har en velferdsstat. En velferdsstat skal sørge for at alle klarer seg. Den skal skape velferd, ikke velstand.

Mange goder tilbys

Fulltidsarbeidende kvinner i 30-årene har også skaffet seg utgifter i form av for eksempel høye boliglån. Lønnen de tjener står i samsvar utgiftene. Derfor må fødselspengene tilsvare dette. Som student har man rett til å få omgjort studielånet til stipend under permisjonen. Det blir også lagt til et omsorgstillegg. Selv om inntekten er lav, er også utgiftene lavere for en student. Studier og barn er ikke umulig å kombinere, tvert imot.

Vi bor i et av de få landene i verden der det er mulig.

Som gravid har du også universelle rettigheter som oppfølging under svangerskap, og påfølgende oppfølging av barnet på helsestasjonen frem til barnet er ett år. Dersom et av mine barn må på sykehus i morgen, slipper jeg tilleggsbelastningen det hadde vært dersom jeg måtte betale regningen selv.

Videre følger rettigheter som barnetrygd og kontantstøtte. Barnehageplasser vet vi alle er et problem, men også her gjøres det ironisk nok ikke forskjell på folk. Disse rettighetene diskriminerer ingen. Her er det likebehandling enten man er en rik arving fra Holmenkollåsen eller datter av en rørlegger fra Tveita. For en amerikaner er dette utenkelig.

Positivt for likestillingen

Også på likestillingsfronten har det vært positivt. Min mann er fulltidsstudent, og jeg kombinerer deltidsjobbing med deltidsstudier. Takket være kontantstøtten har vi hatt muligheten til å være mye hjemme med barna. Vi tilpasser livene våre slik at vi får dette til å gå rundt. Hverdagen er et lite puslespill. Den friheten og fleksibiliteten vi har, ville jeg ikke vært foruten. Det har gitt meg muligheten til å dyrke hobbyer jeg ikke hadde tid til før. Jeg opplever også å være en ressurs i lokalmiljøet, og jeg liker å engasjere meg.

Dersom en ung, gravid kvinne leser dette, vil jeg si følgende: Tro på deg selv og de evnene du sitter inne med. Du har sikkert mye å tilby et barn selv om du er i begynnelsen av livet. Ta til deg livsvisdommen du får ved å ta vare på et barn, og bruk det i andre sammenhenger. Du har fått livet i gave. Du er derfor et privilegert menneske

Fortsetter under...

Annonse

Veldig bra skrevet!

det e utrolig irriteranes at folk rundt synes synd på oss som blir gravid i ung alder "å stakkars jenta, no får ho ikke nåkka ungdomstid"etc..

man har fremdeles mange muligheta, man kan fremdeles få sæ en utdannelse. det e f.eks ikke nåkka problem å kombinere skole og unge, mange e så heldig at de har besteforeldra eller andre slektninga som vil hjelpe tel, eller ungen kan være i barnehage/dagmamma.

vet om flere som har klart å få sæ utdannelse, selvom de ble foreldra i ung alder.

det e ikke nåkka som e umulig:0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...