kvirrevirrevitt Skrevet 3. mars 2007 #1 Skrevet 3. mars 2007 Ser på nan-boksen at man skal ikke lage måltidene på forhånd.... jeg bodde i england noen år, hvor fler bruker erstatning enn ammer (!!!!) og da fikk de beskjed om at mme kunne lages på forhånd i kokt, avkjølt vann, og behandles som ferskvare... altså holdbar i kjøleskap (tror de satt 24 el 48 timer som grense) m a o; man kunne lage alle måltidene klare om morgenen, og så varme opp når barnet ble sultent... Hvorfor kan man ikke det her???? Det rare er at jeg tror de har nan (nestle er jo ikke bare i norge) der også.. Brukker mme sjeldent, bare når jeg jobber og ikke har fått pumpet, så det er ikke noe stort problem akkurat..., men tenker på de som har ungene på "fulltids" mme??
Blomman Skrevet 3. mars 2007 #2 Skrevet 3. mars 2007 Gro Nylander skriver at dette er forde det gang på gang har vist seg å være bakteriesporer i mmepulveret. Dette formere seg om det får stå i væske over tid - defor bør mme drikkes med engang og evt rester kastes. Hvis man ikke vil kaste store mengder pulver kan det fryses ned i porsjoner (merk utenpå hvor mye vann....)Expat vet mer om hvilke merker som egner seg til frysing...
Oi ..! Skrevet 3. mars 2007 #3 Skrevet 3. mars 2007 Eh... Jeg pleier å lage tre flasker hver kveld slik at jeg kan spare meg selv litt tid på natten. Det er jo langt lettere å sette en flaske 20 sek i mikro'en enn å begynne å blande midt på natten. Jeg fikk det rådet av min tante, som er ammeveileder på et sykehus her i Norge. Flaskene står i kjøleskapet i maks 12 timer, så det er vel begrenset hvor mye som kan bli ødelagt?
Blomman Skrevet 3. mars 2007 #4 Skrevet 3. mars 2007 Som regel går det bra, men du kan jo ikke vite om pulveret inneholder bakteriesporer.... og på 12 timer gror det jo godt om det skulle være noe - så siden til og med produsentene anbefaler å lage i stand til hver måltid er nok det en lur regel. Tar ikke lang å tid å tømme på passe varmt vann fra en termos på ei flaske med pulver selv om det er natt.
Expat Skrevet 3. mars 2007 #5 Skrevet 3. mars 2007 Ja, jeg har fått bekreftet fra flaskeposten.org og fra Nutramigen i Danmark at mme-pulver kan fryses. Man måler opp fryseposer, og så merker hvor mye vann som skal i. Da holder det i månedsvis i dypfryseren.
Gjest Skrevet 3. mars 2007 #6 Skrevet 3. mars 2007 Jeg koker opp vann og fyller i flasker. Dette står i kjøleskapet. Det tar ca 45 sek i microen og 15 sek å ha i pulver. Det kan vel de fleste stå i.
Blomman Skrevet 4. mars 2007 #7 Skrevet 4. mars 2007 Limer inn fra flaskeposten.org Å lage en flaske morsmelkerstatning Følg bruksanvisningen på pakken når du skal lage morsmelkerstatning til ditt barn. De ulike merkene har forskjellige måleskjeer, forskjellig temperatur MME'en skal blandes ut i - og forskjellige blandingsforhold. Vask hendene dine nøye før du håndterer MMEpulver og rengjorte flasker. God hygiene er viktig når du gir melk på flaske. Slurv med oppmåling, rengjøring, håndvask og sterilisering kan føre til sykdom hos barnet ditt og i verste fall død. I mars 2006 sier Dr.Med Gro Nylander dette i en mail til flaskeposten.org: Dere bør være obs på at nye anbefalinger nå råder til at hver enkelt flaske lages klar like før barnet skal ha mat, raskt kjøles ned til passende temp og serveres straks, og rester kastes. Det er fordi det er rapportert en rekke tilfeller av skadelige bakterier som kan overleve i det tørre pulveret og formere seg så kraftig at barnet blir sykt dersom væsken blir stående lenge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå