Anonym bruker Skrevet 3. mars 2007 #1 Del Skrevet 3. mars 2007 datteren min har alltid vært veldig flink til å ligge rolig når vi skifter bleie på henne... helt til for en liten stund siden. nå har hun bestemt seg for å være skikkelig vanskelig... hun kan ligge rolig og plutselig når jeg har begynt å vaske litt så gidder hun ikke mere... og da blir det så klart bæsj overalt!!! jeg kjenner det koker inni meg.. men prøver å være rolig for vet at det bare blir verre om jeg blir irritert.. men det blir bare verre og jeg mister rett og slett tålmodigheten.. og siden hun nekter å ligge der tar jeg hun i dusjen og skyller hun der... da vil hun bare bade og blir sur når jeg tar hun ut... hva skal jeg gjøre? datteren min som alltid har vært såå lett å ha med å gjøre.... det er ikke bare under stell.. hun har feks begynt å helle ut glasset sitt meg vann utover bordet...vanskelig å kle på... blitt vanskelig å legge.. osv,, føler jeg blir gal snart.... det er så slitomt og jeg blir ofte irritert på hun og det syns jeg er veldig synd.... håper virkelig noen kan gi meg noen råd... er det bare mitt barn som har blitt vanskelig?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8468259-april-jeg-blir-gal-snart/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
vb-76 Skrevet 3. mars 2007 #2 Del Skrevet 3. mars 2007 Jeg vet ganske sikkert at det ikke er bare datteren din som oppfører seg sånn.Hun er i selvstendighetsalderen (el trass-alderen som de som ikke vet bedre, kaller den ;-) ) Barna våre er blitt større, eldre og er i god vei med å utvikle sin personlighet, sin selvstendighet. De tester ut grenser for å teste ut omverdnen og for å finne ut hvor de har foreldrene. Grenser er viktig for å skape trygghet og det er også viktig at grensene er faste. Usikre grenser kan skape en utrygg og uforutsigbar hverdag for barnet. Nå er det ikke alltid samsvar mellom det å sette grenser og å være streng overfor barnet. Et eks på det er at du fint kan gi barnet ditt is hver gang dere er på butikken, så lenge du ikke nektet det før dere gikk i butikken. Skjønner du hva jeg mener? jeg syns det er bra jeg om barna sier i fra, tester grenser osv.. Det viser at barna har egen vilje, vet hva de vil og kan si fra! Men det er ikke alltid lett å stå der som forelder, når man selv er sliten og ta den kampen. jeg blir selv gal når Didrik alltid snur koppen på hodet, fullt av drikke. det har resultert at det drikkes mer av tutkopp enn av vanlig kopp her i huset, selv om jeg vet at han kan drikke av kopp. Det er eksperimenteringsbiten som dukker opp i Didrik, og sikkert også tanken "får jeg mer drikke denne gangen da,om jeg tømmer ut alt nå, hvordan reagerer mamma på det nå tro.." Håper dette var litt svar på det du lurte på.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8468259-april-jeg-blir-gal-snart/#findComment-8468445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2007 #3 Del Skrevet 3. mars 2007 takk for svar.. godt å høre at det ikke bare er min datter som er slik.. jeg vet jo egentlig at de skal teste grenser og få sin egen vilje og slikt men det er godt å høre det likevell... vil så gjerne være en god mor men føler meg ikke slik når det blir for mye negativ oppmerksomhet.. sitter med dårlig samvittighet på kvelden når hun har lagt seg.. er jo så glad i jenta mi også.. men når det er midt oppi det er jeg såå sliten det er liksom ikke slik jeg har sett for meg å være.. jeg er egentlig (trodde jeg) en tolmodig person.. også trodde jeg "trass-alderen" kom når de var 3 år.... så hadde ikke ventet den nå.. men merker hun har fått egne meninger.. og det er jo bra som du sier.. men hvorfor kan hun ikke bare ligge rolig de minuttene det tar å vaske henne når hun har bæsja...:/ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8468259-april-jeg-blir-gal-snart/#findComment-8468636 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2007 #4 Del Skrevet 3. mars 2007 Du skal hvertfall ikke føle at du er en dårlig mor, for det er du ikke!! i hvetfall ikke ut fra det du skriver her. Jeg er jo utdannet førskolelærer og i de årene jeg jobbet i barnehage før jeg fikk barn så jeg stadig foreldre som gjorde "feil", som ga etter for barna sine. Da tenkte jeg at sånn skal ikke jeg gjøre.. men det er lettere sagt enn gjort.. "trass-alderen" kommer smygende allerede nå, men jeg tror nok at den enda ikke har nådd toppen... Jeg merker jo også hvor lett det er å gi faglige råd, men hvor vanskelig det er å gjennomføre det selv som mor... Prøv å legg opp stellesitasjonen litt anderledes også. Legg bort de negative tankene du har til bleieskift, prøv å avled jenta di med bøker eller andre ting. Her er det tannkremtuben med bilde av postmann pat som brukes under stell. Hun merker at du gruer deg til stellene nå og det gjør ikke situasjonen noe bedre. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8468259-april-jeg-blir-gal-snart/#findComment-8468771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vb-76 Skrevet 3. mars 2007 #5 Del Skrevet 3. mars 2007 oj da, skulle ikke være anonym jeg nå... hmm skjønner ik hvordan jeg kom bort i den knappen.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8468259-april-jeg-blir-gal-snart/#findComment-8468788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2007 #6 Del Skrevet 3. mars 2007 gir hun alltid noe å se på når jeg skal skifte bleie.. men noen ganger bare kaster hun det bort akkurat som hun vil være vanskelig.. i dag gruet jeg meg ikke engang.. for hun la seg ned selv og ikke noe problem.. tenkte nå går det så bra.. plutselig bestemte hun seg for at hun ikke ville... det er rart når jeg tenker på dette så vet jeg liksom hvordan jeg vil gjøre det og tenker at jeg skal være tolmodig.. men så blir ting helt anderledes når jeg er i situasjonen... har ett par ganger bare måtte gå fordi det koker i toppen... føler jeg snart mister kontrollen og må bare gå før jeg blir skikkelig sint.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8468259-april-jeg-blir-gal-snart/#findComment-8468998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica *rosa og blå* Skrevet 3. mars 2007 #7 Del Skrevet 3. mars 2007 Er akkurat som å beskrive slik det var her for en liten stund tilbake... Natalie slo seg helt vrang når vi skulle skifte på henne, spesielt med meg, jeg prøvde å gi henne tannkrem, andre kremer, leker, klær, alt sammen.. bortsett fra tannbørsten som tydeligvis hjalp for pappan... hehe.. Men tilslutt så fant jeg ut at hun er jo stor nok til å stå når vi skifter på henne, så hun fikk lov å stå på en stol foran speilet... litt uvant i begynnelsen, men når hun hadde bæsja mye så la jeg henne ned som vanlig. Og til stor overraskelse så gikk det bra! Hun hadde jo også blitt så flink til å drikke av kopp, meeen kom i en periode der hun helte ut/veltet de mye.. Så jeg ble jo selvfølgelig lei tilslutt og gikk tilbake til tutkoppene en stund.. så etter en liten stund tilbake til uten tut, og det går jo bra... meeen selvfølgelig så velter hun de titt og ofte, og så lenge jeg ser at det ikke er med vilje så kjefter jeg ikke... Vanskelig å kle på har hun også vært, men det har også gått delvis over... Men jeg tror vi alle må gjennom det, og her går det hvertfall i perioder. Og jeg blir redd når jeg tenker på at dette er nok en pitteliten smak på hva trassalderen kommer til å være... Men merker det på energien vår også, når vi er slitne og lite tålmodige så krever hun mer enn vanlig, men vet ikke om det er slik da. Kan jo bare være det virker slik siden vi allerede er slitne da... Men det vi sliter med her om dagen er butikkhandling... hun springer rett til godteriet eller yoghurtene og skal ha, men hun får ikke så vi har bært ut en hylende unge i flere uker.... Såå jeg vil bare gi deg en klem og håpe dere finner tålmodighet og en løsning på det..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8468259-april-jeg-blir-gal-snart/#findComment-8469203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2007 #8 Del Skrevet 3. mars 2007 takk:) det med å stå på en stol foran speil var jo lurt da. det må prøves! dattera mi søler også ofte uten å mene det og da sier jeg ikke noe som at det skal være hennes feil.. bare tørker opp.. men det er verre med de gangene ho bare snur glasset opp ned og sier søle... er jo litt søt også da... men kan jo ikke la hun holde på sånn.. prøver ikke kjefte da heller men sier at ho ikke må søle eller løfter hun bort.. men ofte er det jo når vi skal spise og hvis jeg blir streng går det dårlig å få i hun noe mat.. dattera mi har heldigvis ikke vært vanskelig i butikker.. men det kommer vell det også... har også merket at det er verre om jeg er sliten.. men vet ikke om det er hun eller meg.. er vell kanskje at jeg da har mindre tålmodighet også.. det er også vanskelig siden det har blitt en så brå overgang.. hun har gått fra å være den letteste jenta å ha med å gjøre... lå alltid pent når vi skifta bleie.. veldig samarbeidsom når vi skulle ta på klær osv osv.. så det føles litt ut som en skuffelse.. at det er noe jeg har gjort galt som har fått hun til å bli slik.. men det er vell bare sånn det er å vokse opp:) sikkert ikke så lett for hun heller kan jeg tenke meg... ikke alltid hun er så vanskelig altså.. virker vell sånn slik jeg klager.. men hun er jo veldig snill og grei.. er vell noen dager som er verre enn andre og da føler jeg at jeg holder på å bli gal!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8468259-april-jeg-blir-gal-snart/#findComment-8469746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica *rosa og blå* Skrevet 3. mars 2007 #9 Del Skrevet 3. mars 2007 Jeg skjønner deg veldig godt, for natalie har alltid vært et englebarn, snill som ett lam.. så begynte jo såvidt trassalderen sakte men sikkert... ingen skjønte hva vi klaga over for ungen smile jo fra øre til øre hele tida! Vi er inne i en ganske grei periode snart men det kommer nok en snart en slitsom periode snart også... Husker i høst, da hadde jeg kjørt meg en tur for jeg var så sliten, og husker jeg tenkte at jeg var verdens verste mamma og tårene rant jo som en foss, og visste ikke hvordan jeg skulle komme meg gjennom disse årene... men nå ser jeg lyst på alt og gleder meg til neste... Så her i gården går det veeeldig opp og ned... Men når ting er som verst så kan det jo bare gå en vei! Ønsker deg lykke til, og håper ting ser litt lysere ut etterhvert... klemmer fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8468259-april-jeg-blir-gal-snart/#findComment-8470141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2007 #10 Del Skrevet 3. mars 2007 litt godt å høre at dere har vært der og at det er blitt bedre for da er det vell håp at vi kommer inn i en bedre periode snart vi også er mye glede i å ha barn men også mye slit... gått det går litt opp og ned, at noen dager er bedre enn andre.. jeg har jo allerede fått en liten til jeg da.. så blir jo litt ekstra med den også.. heldigvis er største veldig snill og glad i babyen.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8468259-april-jeg-blir-gal-snart/#findComment-8470346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå